Wymiana filtra powietrza w Skoda Fabia I – Poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Silnik spalinowy, w który wyposażona jest Skoda Fabia I, posiada układ dolotowy, którego zadaniem jest doprowadzenie powietrza do komory spalania. Powietrze to jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Ze względu na to, że powietrze pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego, konieczne jest stosowanie filtra powietrza.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku.
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Wymiana filtra kabinowego (przeciwpyłkowego) w Skoda Fabia I
Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajduje się w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. W celu wymiany tego filtra (zalecane co 30 tys. km, proponujemy wymieniać o połowę częściej) otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca. Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Wysuwamy, znajdujący się tam pionowo, filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi - tak jak na rysunku. Przy tej operacji zwracamy uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra - tak jak widać to na powyższych rysunkach. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać.
Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry. Wkładamy następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją. Teraz aby zakończyć montaż filtra musimy ruchome elementy mocujące na pokrywie przesunąć na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.
Wymiana filtra paliwa w Skodzie Fabii 1.9 SDI
Użytkownik planuje wymianę filtra paliwa w Skodzie Fabii 1,9 SDI na model PP839/5 Filtrona i ma pytania dotyczące zalewania nowego filtra oraz poziomu paliwa. Odpowiedzi sugerują, aby nie przelewać paliwa ze starego filtra, ponieważ może zawierać zanieczyszczenia, a nowy filtr należy zalać świeżym paliwem do maksymalnego poziomu, aby zminimalizować powietrze w układzie.
Użytkownik napotyka trudności przy demontażu starego filtra, który wydaje się być dodatkowo mocowany. Wskazówki dotyczące demontażu obejmują sprawdzenie, czy filtr nie jest przykręcony oraz użycie WD-40 w przypadku zastoju.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Zaworek to taka jego potoczna nazwa. Faktycznie z zaworem nie ma nic wspólnego. Jego zadanie to mieszanie, częściowy zwrot do filtra paliwa podgrzanego, które przeszło przez silnik.
Jak często wymieniać filtry? Opinie mechaników vs. zalecenia producenta
W tym cyklu publikacji zestawiamy opinie kilku doświadczonych mechaników z zaleceniami producentów aut, na których bardzo często bazuje kierowca. W poprzedniej publikacji rozważaliśmy w jakich interwałach wymieniać filtry oleju. Dzisiaj zaczniemy od pytania, które wywołuje burzliwe dyskusje podczas szkoleń: który filtr jest najważniejszy? Naszym zdaniem dla silnika jest to filtr powietrza, więc nadszedł czas na poruszenie kwestii jego wymiany w rozmowie z zaprzyjaźnionym mechanikiem, specjalizującym się w tzw. szybkich naprawach.
Odpowiedzi na idealny okres międzyserwisowy szukamy na przykładzie stojącej na podnośniku Skody Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. km przebiegu i… po raz pierwszy (!) pozostawione w warsztacie na wymianę filtra powietrza.
Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Odnośnie samej wymiany, zalecenia „naszego” mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka. Pamiętajmy, że nie tylko olej, ale również powietrze wpływa na długą i bezawaryjną pracę turbosprężarki.
Filtr kabinowy - dlaczego warto go wymieniać?
Filtr kabinowy ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.
Obecnie rynek podbijają filtry z dodatkową, biofunkcyjną powłoką eliminującą bakterie, np. filtry serii Hengst Blue.care®. Polecamy je przede wszystkim osobom z alergiami i chorobami dróg oddechowych oraz tym, którzy często podróżują z dziećmi.
Wracając do naszej Skody - filtr kabinowy wyglądał gorzej niż filtr powietrza. Niestety, zgodnie z zaleceniem producenta auta, wymieniany był co 2 lata (instrukcja wskazuje wymianę co 60 tys. km lub 2 lata, w zależności co nastąpi prędzej). Filtr był zaklejony owadami, resztkami liści, wyschniętymi sosnowymi igiełkami. Na sporej części powierzchni filtrującej widoczna była pleśń. Całkiem bogaty zestaw do wdychania.
tags: #filtr #powietrza #skoda #fabia #1 #wymiana

