Wymiana filtra powietrza w Skoda Fabia 1.6 TDI

Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr powietrza - do czego służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika.

Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gram kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltruje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fabii II?

W Skodzie Octavia z silnikiem 1.6 TDI i 2,0TDI filtr powietrza zaleca się wymieniać co 20 000 - 30 000 km lub raz na 1-2 lata, w zależności od warunków eksploatacji.

  • Jeździsz głównie po mieście, w korkach - wtedy silnik zasysa więcej zanieczyszczonego powietrza
  • Poruszasz się często po drogach gruntowych, wiejskich lub w warunkach dużego zapylenia
  • Auto traci moc, zwiększa się zużycie paliwa lub silnik nierówno pracuje - to typowe objawy zapchanego filtra

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Jak wymienić filtr przeciwpyłkowy w Skoda Fabia 1.6 TDI?

Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajdziemy w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. W celu wymiany tego filtra (zalecane co 30 tys. km, proponujemy wymieniać o połowę częściej) otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji. Wysuwamy, znajdujący się tam pionowo, filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi - tak jak na rysunku. Przy tej operacji zwracamy uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra - tak jak widać to na powyższych rysunkach. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać.

Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry. Wkładamy następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją. Teraz aby zakończyć montaż filtra musimy ruchome elementy mocujące na pokrywie przesunąć na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.

Popularne filtry powietrza

Filtr powietrza Filtron - Skoda Fabia II / Rapid / Roomster (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI) Część jakości oryginału Numer katalogowy: 6R0129620A Oznaczenie producenta: AK370/2 Typ: Cylindryczny wkład filtra powietrza

Zadbaj o kondycję swojego silnika i wybierz filtr powietrza Filtron, precyzyjnie dopasowany do modeli Skoda Fabia II (2004-2015), Skoda Rapid oraz Skoda Roomster z silnikami 1.2 TSI, 1.4 TSI i 1.6 TDI. To niezawodna ochrona silnika przed pyłami, kurzem i zanieczyszczeniami, która jednocześnie wspiera lepszą wydajność, oszczędność paliwa i płynniejszą jazdę.

Korzyści z zastosowania filtrów Filtron:

  • Skuteczna filtracja - ochrona turbosprężarki i układu dolotowego
  • Wytrzymałe materiały
  • Perfekcyjne dopasowanie
  • Marka premium - oryginalna jakość Filtron

O producencie Filtron - jakość, której ufają profesjonaliści!

Filtron to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek filtrów samochodowych w Europie. Firma należy do międzynarodowego koncernu MANN+HUMMEL, światowego lidera w dziedzinie technologii filtracji. Produkty Filtron projektowane są z myślą o maksymalnej skuteczności, trwałości i bezpieczeństwie - zarówno w codziennej eksploatacji, jak i w ekstremalnych warunkach.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest tak istotna?

  • Większa moc silnika: Swobodny dopływ powietrza przekłada się na lepszą pracę silnika i płynniejsze przyspieszanie.
  • Oszczędność paliwa: Silnik z czystym filtrem spala paliwo efektywniej - zużywa go mniej.
  • Ochrona jednostki napędowej: Filtr zabezpiecza silnik przed kurzem, piaskiem i innymi drobinkami, które mogą powodować uszkodzenia.
  • Niższa emisja spalin: Czyste powietrze to lepsze spalanie, a więc mniej szkodliwych substancji trafia do atmosfery.
  • Stabilna praca silnika: Dzięki odpowiedniemu przepływowi powietrza silnik pracuje równo, bez szarpnięć i spadków obrotów.

Tabela interwałów wymiany filtrów

Filtr Zalecany interwał wymiany Uwagi
Filtr powietrza 15 000 - 30 000 km lub raz na rok Częściej przy jeździe w trudnych warunkach
Filtr oleju Przy każdej wymianie oleju
Filtr paliwa Co 60 000 km (silniki diesla) Zalecane przy stosowaniu paliwa zgodnego z normą DIN EN 590
Filtr kabinowy Dwa razy do roku Dla komfortu i zdrowia

tags: #filtr #powietrza #skoda #fabia #1.6 #tdi

Popularne posty: