Wymiana filtra powietrza w silniku Mazda 2 (2010)
- Szczegóły
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.
Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Jako filtry powietrza są określane wszelkie separatory, które odseparowują z powietrza aerozole, czy niepożądane zawiesiny, na przykład patogeny, pyłki, kurz lub gaz. Komponenty odpowiadają za usuwanie wspomnianych substancji z powietrza w medium filtracyjnym.
Filtr powietrza został opracowany już w XX wieku. Część jest powszechnie stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Konstrukcja filtra powietrza opiera się na papierowej tkaninie, która pełni funkcję elementu filtrującego. Tkanina filtracyjna ma często charakterystyczną, zygzakowatą strukturę. Powierzchnia filtrująca może też być składana planarnie lub wzdłuż cylindrycznej powierzchni. Obok standardowych filtrów powietrza często stosuje się również gładkie filtry, wykonane z pianki, które uzupełniają podstawową część.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Filtry z pianki cechują się niższą skutecznością w odseparowaniu pyłków, jednak są bardzo wytrzymałe i odporne na czyszczenie mechaniczne i chemiczne.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza Mazda 2 (2010)
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Najpóźniej należy to zrobić po upływie 24 miesięcy. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Oprócz tego, co ile wymieniać filtr powietrza, należy też zwrócić uwagę na oczyszczenie powierzchni znajdujących się w pobliżu części. W kontekście tego, co ile wymieniamy filtr powietrza, duże znaczenie ma nie tylko czas, przez który część jest używana, ale również stopień zanieczyszczenia.
Objawy zatkanego filtra powietrza
Zapchany filtr powietrza to pogarszająca się przepuszczalność, skuteczność i funkcjonalność komponentu. Objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu, czy jednostce benzynowej są dość łatwe do rozpoznania. Pierwszym z symptomów jest zwiększenie zużycia paliwa. Objawy zapchanego filtra powietrza dotyczą również sytuacji, kiedy silnik pracuje nierówno i gwałtownie, a także nieoczekiwanie gaśnie lub pojawiają się problemy z uruchomieniem jednostki. Symptomem brudnego filtra powietrza jest też podświetlona lampka check engine.
Co ile powinna być wykonywana wymiana filtra powietrza, żeby uniknąć pojawienia się wspomnianych symptomów? Optymalny przedział to od 15 do 20 tys. kilometrów.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Pułapki przy wymianie filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.
Poniżej przedstawiono średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu:
| Model | Średni czas wymiany filtra powietrza |
|---|---|
| Mazda 6 II (2007-2012) | 15 minut |
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #filtr #powietrza #silnika #mazda #2 #2010

