Filtr Powietrza w Ciągnikach i Maszynach Rolniczych: Budowa, Czyszczenie i Konserwacja

Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki. Jak zbudowany jest filtr powietrza, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku, na czym polega skuteczne czyszczenie?

Filtr Powietrza Mokry

Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny, który ma za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.

Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona.

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach.

Filtr Powietrza Suchy

W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.

Konserwacja i Wymiana Filtrów

Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.

W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.

Filtry Powietrza w Motocyklach

Filtry motocyklowe pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza, filtry paliwa i filtry oleju pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu.

Rodzaje Filtrów Motocyklowych i Ich Zastosowanie

  • Filtry powietrza - oczyszczają powietrze dostające się do silnika.
  • Filtry paliwa - zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
  • Filtry oleju - eliminują zanieczyszczenia i drobiny metalu z układu smarowania.
  • Filtry oparów - minimalizują emisję substancji lotnych.

Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Motocyklowych

Każdy filtr do motocykla składa się z kilku kluczowych elementów:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

  • Obudowa - metalowa lub plastikowa, zapewniająca stabilność i ochronę elementów filtracyjnych.
  • Element filtrujący - może być wykonany z papieru, bawełny, włókna szklanego lub metalu.
  • Uszczelnienia - zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń poza filtr.

Najczęściej stosowane materiały to:

  • Bawełna - stosowana w wysokowydajnych filtrach powietrza.
  • Celuloza - powszechnie używana w filtrach paliwa.
  • Siatka metalowa - stosowana w filtrach wielokrotnego użytku.
Częstotliwość Wymiany Filtrów Motocyklowych
Rodzaj Filtra Częstotliwość Wymiany
Filtry powietrza i paliwa Co 5000-10000 km
Filtry oleju Przy każdej wymianie oleju

Filtry Powietrza Siatkowe Zabudowane

Stosując filtr kanałowy przedłużamy zdecydowanie żywotność układu rozprowadzania gorącego powietrza a co za tym idzie - nasza Turbina - Aparat Nawiewny działa znacznie dłużej. Filtrowanie powietrza zapobiega osadzaniu się na wirniku Turbiny kurzu i cząstek stałych - zapobiega to tzw. Filtr jest wykonany w całości z blachy ocynkowanej - zapobiega to jego korozji. Wewnątrz znajduje się wyjmowany - wielokrotnego użytku filtr siatkowy. Wykonany jest z kilku warstw siatki ocynkowanej co zapobiega przedostawaniu się do obiegu kurzu, zanieczyszczeń oraz mikrozanieczyszczeń w 100%.

Korki Odpowietrzające z Filtrem Siatkowym

Metalowe korki odpowietrzające GN 882 i GN 884 również mogą być wyposażone w filtr. Ich budowa zapewnia jeszcze wyższą precyzję filtracji. Siatkowy filtr wykonany ze stali nierdzewnej AISI 304, zastosowany w tej serii korków, wychwytuje cząstki o średnicy już od 10 mikrometrów. Wykonanie siatki filtra ze stali nierdzewnej oraz mosiężny korpus korka, zapewnia odporność na ciecze agresywne chemicznie. Filtr zastosowany w tych korkach odpowiada klasie G2-G3 i zapewnia wysoką jakość powietrza zasysanego do zbiornika oraz uwalnianego do atmosfery (bez cząsteczek cieczy).

Filtry Hydrauliczne

Filtry hydrauliczne pełnią ważną funkcję w każdym układzie hydraulicznym. Zasadniczą funkcją filtrów hydraulicznych jest ochrona poszczególnych układów maszyny przed możliwymi zabrudzeniami. Mogą one bowiem wraz z olejem przedostać się do kolejnych podzespołów i z czasem doprowadzić do ich uszkodzenia.

Rodzaje Filtrów Hydraulicznych

  • Filtry powrotne/spływowe - służą do oczyszczania oleju, który z układu hydraulicznego spływa prosto do zbiornika.
  • Filtry puszkowe - służą do zabezpieczenia wyjątkowo wrażliwych komponentów danego układu przed zanieczyszczeniami, jakie mogą być emitowane przez pompę hydrauliczną.
  • Filtry siatkowe - zwykle znajdują się w zbiorniku płynu hydraulicznego, a ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się owadów i dużych, widocznych zanieczyszczeń (powyżej 150 mikronów) do pompy.
  • Filtry ssawne - znajdują się na przewodzie ssawnym. Ich zadaniem jest ochrona wszystkich elementów układu hydraulicznego, przede wszystkim pompy.

Sportowe Filtry Powietrza

Sportowy filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów tuningu silnika. Jego montaż stanowi zwykle pierwszy krok na drodze usprawnienia pracy jednostki napędowej. Po zamontowaniu takiego filtra nie należy spodziewać się znaczących przyrostów mocy, a prawdę mówiąc przyrosty te są ledwie wyczuwalne. Sportowe filtry powietrza są wręcz nieodzownym elementem wyposażenia samochodu, w którym zamontowano sportowy tłumik końcowy, a tym bardziej sportowy układ wydechowy.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Sportowe filtry dzielą się na wkłady montowane w fabrycznej obudowie filtra powietrza i filtry pełnego przepływu, zwykle w kształcie stożków, które montuje się przed przepustnicą. Generalnie można stwierdzić, że wkłady poprawiają elastyczność lecz nie zapewniają znaczących przyrostów mocy. Natomiast filtry stożkowe wymagają odpowiedniego montażu z doprowadzeniem zimnego powietrza i mogą, ale nie muszą pogorszyć elastyczności, za to zapewniają o wiele większe przyrosty mocy na wysokich obrotach.

Czyszczenie Sportowych Filtrów Powietrza

Aby nie uszkodzić filtra i zapewnić jego prawidłowe działanie, należy podczas czyszczenia postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Producent zaleca czyszczenie filtra co 50 tys. mil, lecz w naszych warunkach tak duże przebiegi nie są możliwe.

  1. Gdy już wszystkie insekty i piach wypadną spryskujemy filtr z obu stron preparatem do czyszczenia i pozostawiamy na ok.
  2. Płuczemy filtr słabym strumieniem bieżącej wody. UWAGA: woda powinna padać na filtr z czystej strony, tak aby zanieczyszczenia nie wnikały do wnętrza.
  3. Wypłukany filtr jest biały. Kiedy wyschnie natryskujemy na filtr z obu stron specjalny olej i teraz już wiemy dlaczego filtry K&N są czerwone.
  4. Pozostawiamy filtr na 10 minut poczym natryskujemy olej na wszystkie pozostałe białe miejsca.

Filtry Gąbkowe w Motocyklach

Przeglądając rynek filtrów powietrza często spotkasz się z motocyklowymi filtrami gąbkowymi jako alternatywą dla standardowych filtrów papierowych. Takie filtry łatwo wyczyścisz, są bardziej odporne na uszkodzenia, a przy tym lepiej przepuszczają powietrze do silnika. Kiedy warto je kupić i jak poprawnie użytkować?

Zalety Filtrów Gąbkowych

Gąbka ujawnia swoje zalety głównie tam, gdzie z różnych powodów musisz często wymieniać filtry powietrza. Typowym przykładem jest jazda w terenie. Wytrzymały filtr gąbkowy cross nie tylko lepiej radzi sobie z naporem brudu, ale nawet jak pęknie, to nie od razu puści ten brud dalej i nie doprowadzi do uszkodzeń w silniku. Co więcej, nie musisz wymieniać filtra powietrza gąbki także w przypadku nawet silnego zabrudzenia. Taki filtr możesz po prostu wyczyścić, co sprawdza się szczególnie w skuterach.

Czyszczenie i Konserwacja Filtrów Gąbkowych

Jeszcze jedną kwestią związaną z filtrem gąbkowym jest czas. Gąbki nie mają określonych wytycznych, jak często je czyścić, są za to sugestie dotyczące ich kontroli. Materiały i struktura gąbki to dobry przykład tego, jak szkodliwe mogą być uniwersalne środki czyszczące. Unikaj benzyny czy rozpuszczalników i zastosuj dedykowane środki czyszczące do filtrów. Dzięki nim, filtr powietrza gąbkowy wyczyścisz nie raz, ale kilkadziesiąt razy.

Kiedy Wymienić Filtr Gąbkowy?

Ze względu na możliwość czyszczenia gąbki, jej zużycie możesz rozumieć na dwa sposoby. Może to być typowe zabrudzenie filtra lub zużycie i uszkodzenie niepozwalające na dalszą eksploatację. O ile w przypadku typowego zabrudzenia możesz po prostu przeczyścić filtr, to już uszkodzenie czy trwała utrata właściwości filtra zmusi cię do wymiany. Zwróć więc uwagę na stan filtra po czyszczeniu i pracę silnika po umieszczeniu filtra w motocyklu.

tags: #filtr #powietrza #sedziszow #gabka #czyszczenie

Popularne posty: