Filtr Powietrza w Skuterze: Kluczowy Element Układu Dolotowego
- Szczegóły
Aby w gaźniku powstała stechiometryczna mieszanka, niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze, jest kolejnym elementem układanki skutera.
Rola i Budowa Dolotu Powietrza
Na pozór dolot to coś banalnego: kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta. Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra.
Długość i Kształt Dolotu
Dlaczego jedne skutery mają krótki dolot z małą puszką i dużym elementem filtracyjnym, a inne długi dolot z większą puszką, ale małym filtrem? Gdyż wymagały tego obliczenia ilości powietrza. Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki.
Filtr Powietrza - Istotny Element Dolotu
Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze.
Dodatkowe Funkcje Dolotu
Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Jak wspominaliśmy na Skuterowo.com przy okazji omawiania budowy gaźników, większość z nich to urządzenia podciśnieniowe, które same muszą “brać” powietrze. Stąd także samo umiejscowienie obudowy filtra jest ważne, ponieważ dynamiczne doładowanie może zaburzyć pracę układu gaźnikowego.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Eksperyment z Filtrem Powietrza
Jeżeli dla kogoś z Was nie przemawiają te argumenty polecam wykonać prosty eksperyment. Bierzemy kawałek gąbki, np. takiej jakiej używa się przy pakowaniu mebli do samodzielnego montażu i, biorąc za wzornik oryginalny filtr powietrza, wycinamy z niej wkład gąbkowy. Następnie nasączamy go odrobiną oleju silnikowego i wkładamy do puszki filtra zamiast zwykłego, papierowego wkładu.
Modyfikacje Filtrów Powietrza
Jeżeli ktoś montował kiedyś stożek do seryjnego skutera może przypomnieć sobie swoje przygody. Jaki był efekt po montażu filtra bez wymiany dyszy w gaźniku? Ile skuter palił po wymianie dyszy i czy zużycie paliwa było adekwatne do osiągniętych rezultatów? Czy skuter nagle stał się głośniejszy?
Filtry Stożkowe - Popularna Modyfikacja
Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze? To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe.
Wybór Odpowiedniego Filtra
Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem. Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #rurka #skuter #rodzaje