Wymiana filtra powietrza w Royal Enfield 500
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element każdego motocykla, w tym Royal Enfield Bullet 500 i Classic 500. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza wpływającego do silnika, co ma bezpośredni wpływ na jego sprawność, osiągi i żywotność.
Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej. Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne.
Dodatkowo, warto pamiętać o regularnej wymianie innych filtrów i płynów eksploatacyjnych:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Filtr powietrza: co rok lub po przejechaniu 6-12 tys. km
- Filtr paliwa: co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys. km
- Filtr oleju: co rok lub po przejechaniu 10 tys. km
Samodzielna wymiana filtra powietrza
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami. Do mocowania nierzadko przydadzą ci się specjalne narzędzia do filtrów. Przed wymianą zwróć uwagę na czynności, które przygotują motocykl i filtr do wymiany. Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać.
Czyszczenie filtra powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
Jak wybrać odpowiedni filtr powietrza?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Typy filtrów powietrza
Royal Enfield Classic 500 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że Royal Enfield Classic 500 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona. Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach.
Przykładowe marki filtrów powietrza
Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli:
- Kengo i JMP: Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza do małych jednośladów.
- HifloFiltro, Twin-Air czy Athena: Bardziej skomplikowane filtry, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie.
- K&N: Najdroższe filtry, to już wydatek kilkuset złotych.
- Meiwa (MIW): Filtry Meiwa to najwyższa półka wśród filtrów do motocykli na świecie. Produkty MIW można spotkać jako oryginalnie montowane filtry w większości produkowanych modeli motocykli w Japonii.
- BMC: Firma BMC Srl. z siedzibą w Bolonii jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych producentów filtrów powietrza na świecie.
Przykładowe filtry
Ten wysokiej jakości papierowy wkład filtra powietrza Meiwa RE2006 został zaprojektowany specjalnie dla motocykli Royal Enfield Bullet 500 i Classic 500. Filtr powietrza Meiwa RE2006 skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, takie jak kurz, pył i smog, chroniąc silnik przed uszkodzeniami i przedwczesnym zużyciem. Poprawiony przepływ powietrza dzięki filtrowi Meiwa RE2006 przyczynia się do lepszej wydajności silnika oraz optymalnego spalania paliwa. Wymiana wkładu filtra powietrza Meiwa RE2006 jest szybka i prosta. Meiwa to renomowana marka znana z produkcji wysokiej jakości filtrów powietrza.
Bawełniany element filtrujący BMC (4 warstwy bawełny filtrującej) wykonano z najlepszych materiałów dostępnych na rynku. Dzięki temu, zanieczyszczenia są odfiltrowywane bez strat w przepływie. Filtra BMC nie trzeba wymieniać. Należy go jedynie poddawać cyklicznemu czyszczeniu i nasączaniu.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Podsumowanie
Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra.
Wybierając wysokiej jakości, standardowe filtry do motocykla, Royal Enfield Bullet 500 odwdzięczy ci się sprawną pracą mechanizmów przy typowym użytkowaniu. Wymieniając je na wyższej jakości zamienniki, Royal Enfield Bullet 500 da ci frajdę z jazdy w nietypowych warunkach bez obaw o uszkodzenia silnika i innych układów. Płyny, które stosuje Royal Enfield Bullet 500 zapewniają sprawną pracę silnika, swobodę ruchu elementów, zmniejszają ich tarcie oraz czyszczą i chłodzą układ. Ale stanie się tak tylko, jeśli te płyny same będą odpowiednio czyste. Zadbaj o to i zwróć uwagę na filtry motocyklowe.
tags: #filtr #powietrza #royal #enfield #500 #wymiana

