Wymiana filtra powietrza w Oplu Astra 1.6 CDTI: Kompletny przewodnik

Rok 2013 rozpoczął się dla koncernu General Motors pod znakiem prezentacji nowego diesla. Silnik 1.6 CDTI został pokazany światu podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, a jego produkcja została uruchomiona w zakładzie na Węgrzech. Z miejsca zaczął być wdrażany praktycznie do całej gamy modelowej marki.

Diesel miał przynieść rynkową rewolucję i był reklamowany jako wyjątkowo cichy. Inżynierowie zadbali o to, aby poziom wibracji i hałasu był rekordowo niski. Drugą twarzą jednostki była ekologia - silnik spełniał wymogi normy Euro 6.

Specyfikacja techniczna silnika 1.6 CDTI Opla

Nowy diesel Opla ma 1598 cm3 pojemności. Zarówno głowica, jak i blok zostały wykonane z aluminium, a wtryskiwanie paliwa do czterech cylindrów stało się zadaniem powierzonym systemowi common rail. Turbosprężarka montowana w jednostce napędowej General Motors korzysta ze zmiennej geometrii łopatek, a rozrząd jest oparty o łańcuch. Niezwykle precyzyjne jest sterowanie procesem spalania, które realizuje komputer sterujący.

Uzupełnieniem konstrukcji stał się filtr cząstek stałych oraz konwerter katalityczny SCR odcedzający ze spalin tlenki azotu.

Wersje mocy silnika 1.6 CDTI

Diesel 1.6 CDTI Opla występuje w pięciu wersjach mocy. Bazowa oferuje 95 koni mechanicznych i stawia przede wszystkim na oszczędność paliwa. W przypadku Astry generacji K stosowana jest topowa odmiana diesla. W tym przypadku motor posiada aż dwie turbosprężarki, zminimalizowany efekt turbo dziury i aż 160 koni mechanicznych.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Silnik 1.6 CDTI Opla pamięta o wysokiej kulturze pracy. Na wolnych obrotach pracuje prawie jak benzyniak! W efekcie choć był dedykowany autom popularnym, spokojnie sprawdziłby się też w samochodach segmentu premium.

Silnik 1.6 CDTI Opla - wersje mocy i modele aut:

  • 160 KM, 350 Nm, bi-turbo: Astra K
  • 136 KM, 320 Nm: Astra J i K, Zafira C, Meriva B, Mokka, Insignia A
  • 120 KM, 320 Nm: Insignia A, Zafira C
  • 110 KM, 300 Nm: Astra J i K, Meriva B, Mokka
  • 95 KM, 280 Nm: Astra K, Meriva B

Bardzo ważne w tym zestawieniu jest to, że kompaktowy Opel, czyli Astra, stał się głównym odbiorcą tych jednostek. Opel Astra to bowiem flotowy hit - a floty jak nikt cenią sobie oszczędne jednostki wysokoprężne.

Silnik 1.6 CDTI Opla - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie w l na 100 km
Astra K 160 KM 350 Nm 8,6 s. 220 km/h 4,2
Zafira C 136 KM 320 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,2
Insignia A 120 KM 320 Nm 11,9 s. 195 km/h 4,1
Mokka B 110 KM 300 Nm 12,5 s. 178 km/h 3,9
Meriva B 95 KM 280 Nm 13,8 s. 174 km/h 4,0

Potencjalne problemy i usterki silnika 1.6 CDTI

Silnik 1.6 CDTI Opla choć cichy i oszczędny, nie jest wolny od wad. Kierowcy skarżą się głównie na niską żywotność łańcucha rozrządu. Ten może wymagać wymiany już po pokonaniu 80 - 100 tysięcy kilometrów. Winny rozciąganiu napędu jest prawdopodobnie wadliwy napinacz. Za zestaw konieczny do wymiany rozrządu trzeba zapłacić w sklepie motoryzacyjnym jakieś 700 złotych. Sama wymiana nie powinna być droższa niż 400 - 450 złotych. W przypadku ASO kwoty mogą wzrosnąć nawet o 50 proc.

Problemy z łańcuchem rozrządu nie wyczerpują listy usterek silnika 1.6 CDTI Opla, na które kierowcy skarżą się na forach internetowych. Pojawiają się również informacje dotyczące uszkodzeń kolektorów wydechowych. Jako że te są zintegrowane z rurą karbowaną doprowadzającą spaliny do zaworu EGR, element jest drogi. Nowa część kosztuje jakieś 1600 złotych, używana zostanie wyceniona na 500 - 600 złotych. Wysokie są też koszty wymiany. A wszystko za sprawą tego, że do elementu niezwykle trudno jest się dostać mechanikowi.

Na listę usterek diesla 1.6 CDTI Opla wpisać można też usterki czujników ciśnienia DPF. Nowa część kosztuje jakieś 150 - 200 złotych. Cena oczywiście dotyczy zakupu w sklepie motoryzacyjnym, a nie ASO. Poza tym niską trwałość mają wtryskiwacze oleju napędowego - ich niesprawność zwiastuje komunikat "Awaria pojazdu - skontaktuj się z serwisem". Początkowo serwisy stosują adaptacje. To jednak rozwiązanie prowizoryczne. Ostatecznie i tak konieczna jest wymiana. W sieci nowy mechanizm można kupić już za 1450 złotych za sztukę. W przypadku wyboru usług autoryzowanej stacji nowy wtryskiwacz zostanie wyceniony na 2,5 tysiąca złotych.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wpływ wydłużonego interwału wymiany oleju na trwałość silnika

W przypadku silnika 1.6 CDTI Opel zalecał interwał wymiany oleju typu long life. Wizyta w serwisie była zatem konieczna co 30 tys. km. To niestety nie służy jednostce napędowej. Świętością po zakupie Opla z dieslem 1.6 CDTI jest zatem skrócenie interwału wymiany oleju. Silnik należy zalewać nowym środkiem co 10 do maksymalnie 15 tys. km lub raz w roku.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #opel #astra #1600 #wymiana

Popularne posty: