Wymiana Filtrów w Nissan Micra K12 (Benzyna)
- Szczegóły
Wymiana filtrów w samochodzie to kluczowy element dbałości o jego sprawność i komfort użytkowania. W przypadku Nissan Micra K12 (benzyna) szczególną uwagę warto zwrócić na filtr kabinowy, filtr oleju oraz osuszacz klimatyzacji.
Filtr Kabinowy (Przeciwpyłkowy)
Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon.
Budowa i Funkcja
W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca. Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.
Kiedy Wymienić Filtr Kabinowy?
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.
W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.
Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.
Lokalizacja i Wymiana
Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.
Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.
Filtr Oleju
Silnik to złożony mechanizm, na który składa się wiele różnych podzespołów. Wszystkie jego elementy ruchome powinny być odpowiednio nasmarowane. Właśnie dzięki temu, że są pokryte olejem, siła tarcia jest pomiędzy nimi mniejsza. To z kolei przekłada się na mniejsze zużycie podzespołów. Filtr ma za zadanie oczyszczać olej silnikowy z różnych zanieczyszczeń. Kiedyś nie stosowano filtrów, tylko po prostu od razu wymieniano cały olej. Dziś jest on jednak znacznie lepszej jakości, a jego filtrowanie sprawia, że można go używać dłużej. Aby silnik cały czas działał efektywnie, musisz pamiętać o wymianie filtra razem z olejem. Działający filtr oleju jest niezbędny, jeśli chcesz, aby silnik Twojego samochodu funkcjonował poprawnie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jak Działa Filtr Oleju?
Samo działanie filtra jest stosunkowo proste. Olej pobierany z miski musi przejść właśnie przez materiał filtrujący. Jego zadaniem jest zatrzymanie zanieczyszczeń czy osadów. Oczywiście nie wyłapie on ich wszystkich, dlatego niezbędna jest co jakiś czas również wymiana oleju. Filtr oleju w końcu także przestaje spełniać swoją funkcję, bo na jego powierzchni znajduje się na tyle dużo zanieczyszczeń, że nie radzi sobie zbyt dobrze z przepuszczaniem. Oczywiście lepiej wymienić filtr, zanim do tego dojdzie, ale kiedy przestaje on przepuszczać olej, specjalny zawór zadziała tak, by do silnika trafiał niefiltrowany płyn. Sprawia to, że poszczególne elementy jednostki napędowej bardziej się zużywają. Jest to jednak lepsze niż praca silnika bez oleju, na sucho. Ta mogłaby doprowadzić do uszkodzenia delikatnych elementów.
Jaki Filtr Oleju Wybrać?
To jaki filtr oleju silnikowego wybierzesz, musi zależeć od modelu Twojego auta. Zależnie od jego podzespołów i typu silnika, potrzebny będzie inny filtr. Żeby ułatwić znalezienie odpowiedniego produktu, umieściliśmy w każdym opisie szczegółowe informacje, dotyczące samego filtra. Są tam między innymi wymiary filtra, typ filtra, nazwa producenta oraz to, co najbardziej ułatwi Ci wybranie właściwego, czyli lista modeli samochodów, do jakich pasuje. Zrobiliśmy to dlatego, aby zminimalizować ryzyko pomyłki kupna niewłaściwego produktu.
Kiedy Wymienić Filtr Oleju?
Niestety kierowcy często nie pamiętają o regularnej zmianie oleju, jak i samego filtra. Tymczasem jest to bardzo ważny zabieg konserwacyjny. Bez niego narażasz silnik na szybsze zużycie. Wymiana silnika lub jakiegoś jego elementu będzie na pewno droższa niż koszt wymiany filtra oleju. To, po jakim czasie wymienić filtr zależy od samego stanu silnika, stylu jazdy i wielu innych czynników. W instrukcji znajdziesz informacje, co ile kilometrów producent zaleca wymianę. Oczywiście, jeśli coś świadczy o tym, że olej wymienić należy szybciej, powinieneś to zrobić. Ten okres traktuj bardziej jako maksymalny, po którym powinno się to zrobić. Zwlekanie z tym może skrócić żywotność poszczególnych elementów silnika, co w konsekwencji narazi Cię na duże koszty.
Zazwyczaj specjaliści zalecają wymianę oleju po roku lub po przejechaniu 15 tys. km. Natomiast filtr powinien zostać wymieniony razem z nim, aby uniknąć dostawania się zanieczyszczeń do świeżego i czystego płyny. W sytuacji, kiedy samochód jest nowy, wymagania są jeszcze bardziej wyśrubowane i często niezbędne jest zastosowanie konkretnych części. Bez tego producent może np. nie zgodzić się na naprawę silnika w ramach gwarancji.
W przypadku filtrów oleju są to np. wymagania dotyczące wielkości przepuszczalnych cząstek. W naszej ofercie znajdziesz tylko takie produkty, które zostały zatwierdzone przez odpowiednie organy i spełniają wymagania jakościowe.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Rodzaje Filtrów Oleju
Filtry oleju mogą dzielić się ze względu na rozmieszczenie w układzie smarowania. Wśród nich są bocznikowe, które wyróżniają się dokładnością filtracji. Przepływa przez nie 5-10 proc. strumienia oleju. Usuwane są najdrobniejsze zanieczyszczenia, takie jak sadza. Inny z rodzajów to filtry pełnoprzepływowe, trwałe i wydajne. Te najczęściej mają formę puszki odpornej na uszkodzenia mechaniczne. Elementem, który je wyróżnia, jest możliwość wymiany wkładu, jeśli producent przystosował do tego swoją konstrukcję.
Jak Wybrać Najlepszy Filtr Oleju?
Zwróć uwagę na solidną obudowę filtra, tak, aby była ona odporna na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Musi przetrwać trudne warunki eksploatacji. Wkład filtracyjny może być umieszczony w nierozbieralnej konstrukcji lub mieć wymienny charakter, bez konieczności rozbierania wielu elementów. Obudowa jest najczęściej wykonana z metalu, ale może być też zastąpiona tworzywem sztucznym. Filtry oleju różnią się też pod względem skuteczności oczyszczania, chłonności zanieczyszczeń czy też ciśnienia pracy. Warto wybrać taki filtr, którego częstotliwość wymiany wynosi 100 tysięcy kilometrów przebiegu samochodu.
Zestaw Filtrów FILTRON ZESTAW 729 - Przykładowe Zastosowanie
Przykładowy zestaw filtrów FILTRON ZESTAW 729 pasuje do:
- NISSAN MICRA III (K12) produkowanych w latach 2002 - 2010
- Pojemności silnika:
- 1.0i 16V / CR10DE / 48 [kW] / 65 [KM]
- 1.0i 16V / CR10DE / 50 [kW] / 68 [KM]
- 1.2i 12V / CR12DE / 48 [kW] / 65 [KM]
- 1.2i 12V / CR12DE / 59 [kW] / 80 [KM]
- 1.2i 12V / CR12DE / 66 [kW] / 90 [KM]
- 1.4i 16V / CR14DE / 65 [kW] / 88 [KM]
- 1.4i 16V / CR14DE / 72 [kW] / 98 [KM]
Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Prosimy nie sugerować się tylko umieszczeniem Państwa modelu w spisie. Data w zastosowaniu oznacza lata produkcji danego modelu auta, a nie lata zastosowania części. Producenci w tych samych latach mogli stosować różne części zależnie od roku lub od numeru VIN auta. Można również skorzystać z katalogów on-line producenta.
Osuszacz Klimatyzacji
W dyskusji poruszono problem dopasowania filtra osuszacza do zintegrowanej chłodnicy w Nissan Micra K12 1.4 benzyna. Użytkownicy wskazali, że oryginalny osuszacz jest drogi (około 1100 zł) i nie ma dostępnych zamienników. Niektórzy użytkownicy próbowali znaleźć alternatywne rozwiązania, takie jak zakup osuszacza od Clio III, który wymagał modyfikacji mocowania. Inni zgłaszali trudności w znalezieniu odpowiednich części, a także problemy z dopasowaniem zamienników.
Jeden z użytkowników wspomniał, że posiada osuszacz w Note 1.4, model DND253, który jest obecnie niedostępny. Rozważano zakup osuszacza montowanego osobno, plus uchwyt i mocowania oraz przyłącza, które w razie potrzeby dospawać do rurek.
tags: #filtr #powietrza #nissan #micra #k12 #benzyna

