Wymiana Filtra Powietrza w Citroen MK2 (2006) - Poradnik

Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność serwisowa, którą można wykonać samodzielnie. Poniżej znajdziesz szczegółowy poradnik, jak to zrobić w modelu Citroen MK2 z 2006 roku.

Objawy zużytego filtra powietrza

Tak to jest, jak się np. filtr paliwa zmienia, dopiero, kiedy auto stanie... Kolego asxter: Jest mróz i być może paliwo zrobiło się zbyt gęste... do tego wymiana filtra paliwa i prawdopodobnie będzie po kłopocie. Zwłaszcza, że jak kolega pisze po wstawieniu do ciepłego garaży problem znika.

Wymiana filtra paliwa - krok po kroku

Niedawno wymieniłem samodzielnie filtr paliwa w Focusie MK2 FL. Posiłkowałem się innym tutkiem z forum FCP: [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ], który nie ma co ukrywać, był szaleńczo pomocny. Ponieważ staram się dążyć do perfekcji - z różnym skutkiem Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum., to dostrzegłem pewne rzeczy/sugestie, które warto by było dodać do całej tej procedury, aby poradnik był pełniejszy i pozwolił łatwiej przejść przez ten proces innym (nieobeznanym) użytkownikom i uniknąć pewnych problemów, z którymi ja się spotkałem.

Filtr paliwa wymieniałem po raz pierwszy, więc wiem już co następnym razem zrobiłbym trochę inaczej (w poradniku tym również o tym przeczytacie). Od razu zaznaczę na samym początku, że jak już wymienicie filtr to uznacie, że nie jest to na tyle skomplikowane i trudne, choć ja miałem kilka problemów (dlatego właśnie stworzyłem ten poradnik, aby takim jak ja - do niedawna, zwyczajnie pomóc).

Potrzebne narzędzia i materiały:

  • Filtr paliwa z uszczelką (wkład, nie całą obudowę filtra)
  • Olej napędowy (ok. 1.

Krok 1: Przygotowanie

Zaczynamy od zdjęcia osłony silnika - wystarczy lekko pociągnąć do siebie. Trzyma się na 3 zaciskach.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Krok 2: Odłączenie akumulatora

Teraz zdejmujemy obudowę akumulatora i odkręcamy śrubę trzymającą klemę masy akumulatora (czerwona strzałka). Aby było wygodniej ja odłączyłem najpierw przewód uziemienia (niebieska strzałka), kluczem 10. Przewód ten odginamy na lewo, aby było nam wygodniej włożyć klucz do odkręcenia śruby od klemy. To ułatwia jej odkręcenie, ale nie jest konieczne. Uważajmy też aby przypadkiem nie dotknąć przewodem uziemienia klemy plusa na akumulatorze. Polecam na chwilę nawet zaizolować końcówkę przewodu uziemienia taśmą. Choć zwarcie z plusem jest mało prawdopodobne, bo przewód jest dość sztywny i ciężko go wygiąć w stronę plusa. Ale mimo to uczulam na to.

Tu mała uwaga, wystarczy śrubę klemy trochę odkręcić, nie ma sensu za bardzo, ponieważ nie ma to większego wpływu na łatwość podnoszenia zacisku klemy. Podnosimy zacisk klemy do góry (prawdopodobnie usłyszymy krótki dźwięk alarmu - choć u mnie odezwał się po odpięciu uziemienia :/ ) i odginamy do siebie. Dodam, że ja miałem jedną śrubę, ale widzę, że jest na zacisku 2 gwint, więc zapewne u innych mogą być 2 śruby. Podkładamy jakąś szmatkę, aby przypadkowo zacisk nie wrócił na swoje miejsce (patrz zdjęcie poniżej). Podczas odłączania klemy mogą pojawić się trzaski i iskry (normalne). Trzeba też zwrócić uwagę, że klucz nasadowy z grzechotką nie bardzo chce się zmieścić pod podszybie (mój miał redukcje z większych nasadek na mniejsze, nie chciał wejść). Dlatego ja musiałem zrezygnować z nasadowego i odkręcić płaskim (dlatego odpinałem kabel uziemienia), w dodatku płaski był dość krótki i ciężko było manewrować.

Krok 3: Demontaż filtra paliwa

Przechodzimy do demontażu filtra paliwa. Zdejmujemy metalową osłonę filtra paliwa, odkręcając 2 śrubki kluczem 8mm.

Krok 4: Odłączenie przewodów

Zgodnie ze schematem poniżej odłączamy przewody od obudowy filtra paliwa. Kolejność nie ma chyba większego znaczenia. Tak po prostu jest najwygodniej.

Zacznijmy od przewodu dostarczającego paliwo do filtra (oznaczony nr.1), jego odpinamy do góry. Musimy mocno zacisnąć przyciski po obu jego stronach i pociągnąć do góry. Dobrze jest od razu owinąć go (przed wyciągnięciem) wokół szmatką, wycieknie z niego trochę paliwa (nie dużo). Usłyszymy też dźwięk syczenia lub bulgotania, podczas wylewania się paliwa i chwilę po. Paliwa nie jest dużo w układzie, więc specjalnie jakoś nam nie pozalewa świata na około. Ale szmatka bardzo pomaga. Po wyciągnięciu odginamy do góry przewód, ale ostrożnie bez nadmiernej siły, aby nie pozaginać nadmiernie przewodów.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Krok 5: Odpływ paliwa z filtra

Teraz przechodzimy do odpływu paliwa z filtra (oznaczony nr.2). Tutaj ja miałem problem. Ale poradziłem sobie z nim. Głównie chodzi o samą wtyczkę i jej wyciągnięcie. Nie mogłem jej odpiąć. Nie wiedziałem jak ustawić zapadki (zewnętrzna i wewnętrzną) na przewodzie. W dodatku przewód siedział dość mocno, więc nie wiedziałem czy go nie wyrwę. Teraz już wiem jak należy to zrobić. A jest to dość proste (jak to zawsze bywa po wykonaniu czegoś). Wewnętrzną zapadkę (mniejszą) wyciągamy maksymalnie ile się da na zewnątrz, a zewnętrzną (większą) wciskamy mocno podczas wysuwania przewodu. Jeżeli tak zrobimy, możemy śmiało ciągnąc przewód i jedyne co będzie stawiać opór to tylko sama wtyczka, żadna zapadka nie będzie blokować nic. Poniżej zdjęcie obrazujące o czym mówię.

Z tego przewodu nic mi nie wyciekło. Ponieważ tutaj paliwo opada w doł przewodu, więc grawitacja robi swoje.

Krok 6: Odpięcie wtyku podgrzewacza paliwa

Jako ostatni (choć możemy jako pierwszy) odpinamy wtyk od podgrzewacza paliwa. Lekko odginamy palcem zaczep na wtyczce (do siebie) i ciągniemy. Tutaj nie ma żadnych problemów, najłatwiejszy przewód do wyciągnięcia.

Krok 7: Wyjęcie obudowy filtra

Wyciągamy całą obudowę filtra do góry. U mnie trzeba było użyć trochę siły, bo nie chciał wyjść. Myślałem przez chwilę, że coś go blokuje i może coś trzeba było jeszcze odkręcić. Jednak nie. Trzeba użyć po prostu więcej siły. U mnie trochę go rdza trzymała na prowadnicy. Najprościej go wyciągnąć prawą ręką z prawej strony, pod spód (łapiąc filtr ) - możemy odczepić przewód obok filtra z zaczepów, który nam trochę może przeszkadzać, a lewą ręką ruszając nim delikatnie od góry w każdym kierunku. Musi wyskoczyć!

Krok 8: Rozłożenie i czyszczenie filtra

Teraz już z górki. Wyciągnięty filtr rozkładamy. Najpierw odkręcamy górną nakrętkę, powoli wyjmujemy górną część z filtrem. Powinno to wyglądać mniej więcej tak:

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Jak widać mój filtr był w stanie agonalnym:

Powinniśmy mieć w sumie 5 elementów (obudowa dolna filtra, obudowa górna filtra, uszczelka, filtr, nakrętka).

Dobrze czyścimy obudowę dolną filtra, zlewając cały olej do jakiegoś pojemnika. U mnie o dziwo z tak zasyfionym filtrem, na dnie obudowy filtra nie było mazi jaką miał kolega z tożsamego poradnika, lub inni. Jedyne co było to trochę brudu, przypominającego piasek i to dosłownie nieduża ilość. Tak w zbliżeniu wygląda kilka kropli tego brudu z filtra.

A poniżej zlany olej, jak widać na dnie jest taki brązowy osad, to właściwie całość nieczystości jaka była u mnie. Jak widać niewiele.

A więc, czyścimy dokładnie obudowę dolną filtra, ja użyłem do tego ciepłej wody, a później czystej szmatki i dłuższego śrubokręta. Dokładnie wypucowałem.

Zdejmujemy z górnej części nowego filtra zaślepkę (śrubokrętem płaskim). Tylko ostrożnie aby nie porysować krawędzi. U mnie schodziła dość ciężko.

Wlewamy oleju napędowego, mniej więcej do 80% obudowy filtra. Na sam filtr paliwa wkładamy uszczelkę od dołu i na to wciskamy górną obudowę filtra. Lekko przekręcamy. Powinno się trzymać. Tak złączony element (z 3 części) powoli wkładamy do obudowy dolnej filtra, zanurzając w oleju. Po całkowitym zanurzeniu olej powinien prawie się przelewać. Jeżeli coś się wyleje, to nie ma problemu, spłynie po bokach, a to jest łatwo wytrzeć przed założeniem całości do wnęki. Jedyne co pozostało to założenie nakrętki. Możemy ją założyć od góry i jest to ostatni element do złączenia całości. Choć może się wydawać, że nie przejdzie, to jak nakrętkę obrócimy trochę bokiem, to spokojnie bez siły przejdzie przez górną część filtra. Zakręcamy całość i tutaj ważna rzecz. Musimy cały filtr zakręcić dokładnie tak jak na przedstawionym zdjęciu, czyli tak jak było wcześniej.

Dopływ i odpływ paliwa muszą być równolegle ustawione do mocowania całej obudowy filtra. Jak nam się źle ułoży przy zakręcaniu nakrętki, to luzujemy, przekręcamy cały filtr i zakręcamy ponownie. Nie ma też co przesadzać. Nie musi być idealnie. Wkładamy cały filtr na swoje miejsce. Wchodzi dużo łatwiej, prawie, że wskakuje. Ja dodatkowo przeczyściłem wilgotną szmatką prowadnice mocowania filtra (sporo było rdzy na niej). I lekko popsikałem środkiem do zmniejszania tarcia różnych tworzyw.

Krok 9: Podłączenie przewodów i osłony

Wpinamy w odwrotnej kolejności przewody, wtyczkę do podgrzewacza, odpływ paliwa, dopływ paliwa. Z włożeniem przewodów nie powinno być problemu, ładnie wskakują. Nic nie trzeba przestawiać, przyciskać, po prostu się wkłada. Jednak odrobinę siły trzeba użyć.

Dokręcamy osłonę filtru paliwa

Zakładamy osłonę silnika, podpinamy kabel uziemienia od akumulatora i zakładamy zacisk masy na klemę.

Krok 10: Uruchomienie silnika

Teraz chwila prawdy, odpalamy. Na początku trzeba przekręcić kluczyk, wsłuchać się w dźwięk pompy paliwa. Dla pewności kilka razy przekręcamy na zapłon (nie odpalając jeszcze silnika) i gasimy. Niech pompa dotłoczy paliwa ile się da. Ja to zrobiłem 1 lub 2 razy (myśląc, że mam prawie przelany filtr paliwa, więc nie będzie problemu). Jednak okazało się, że za pierwszym razem nie chciał odpalić. Kręciłem 2 sekundy, za drugim razem również nie chciał odpalić, kręciłem jakieś 3-4 sekundy. Za 3 razem zapalił od kopa. Choć z tego co mi wiadomo, to normalne i czasami trzeba dużo więcej razy pokręcić rozrusznikiem. Zanurzyłbym filtr paliwa na dłużej, odczekał, wyciągnął i sprawdził czy poziom nie opadł. Jak opadł dolał oleju. Albo strzykawką po skręceniu. Raczej nie odpinałbym uziemienia od aku, tylko skombinował mini grzechotkę.

Dodatkowe wskazówki

  • Po włożeniu wkładu filtra do zanurzonego oleju (wcześniej wkładając uszczelkę) delikatnie dolewać od góry filtra paliwo, aż do momentu jak wszystkie dziurki (kilka wkazanych strzałkami, zapełnią się olejem i cała płaska powierzchnia filtra (dwie górne strzałki), będzie delikatnie zalana na całej powierzchni.
  • Do tego 15 razy przekręcenie do pozycji zapłonu (II).

Tyle, pierwszy raz udało mi się po wymianie filtra auto odpalić bez najmniejszego zająknięcia i kręcenia rozrusznikiem. Mam nadzieję, że trochę pomogłem.

Pamiętaj, wszystkie czynności wykonujesz na swoją odpowiedzialność! Jak coś zepsujesz - przykro mi, ale to twój problem, coś nie za działa - przykro mi, ale to twój problem, uszkodzisz auto - przykro mi, ale to twój problem, spalisz niechcący teściową - przykro... tzn.

Filtr kabinowy - dodatkowe informacje

Przeglądając forum i inne strony w internecie widzę że sporo osób ma problem z poprawnym założeniem filtra kabinowego jak jest na nim strzałka.Jedni piszą, że w instrukcji jest do góry i tak trzeba zakładać. Inni znowu, że odwrotnie.

Jeżeli mamy filtr ze strzałką i obok niej mamy UP to sprawa jest prosta i zakładamy tak jak to jest dokładnie oznaczone. Problem pojawia się jak na filtrze mamy strzałkę i napis Air Flow. W tym przypadku strzałka oznacza przepływ powietrza. W przykładowym samochodzie na filmie przepływ powietrza jest z góry na dół (odwrotnie do oznaczenia UP) więc taki filtr musimy zamontować strzałką w dół. Wtedy jest poprawnie.

Dwie możliwości przy oznaczeniu filtra:

  • Strzałka w górę i (UP) - filtr montujemy strzałką w górę niezależnie od przepływu powietrza.
  • Strzałka i (Air Flow) - filtr montujemy zgodnie z przepływem powietrza strzałka nam go wskazuje.

Jeżeli nie wiemy w którą stronę przepływa powietrze to możemy to określić po wyjęciu starego filtra i strona brudniejsza (np. kawałki liści, kurz) będzie oznaczała wlot powietrza.

Filtr zwykły a węglowy

Przy zwykłym filtrze takie zapachy potrafią się już pojawić po kilku tygodniach od wymiany przy sprawnym układzie klimatyzacji. Tak naprawdę nawet te najtańsze filtry z wkładem węglowym są lepsze niż droższy zwykły filtr.

Mam nadzieję, że ten poradnik okazał się pomocny. Powodzenia w wymianie filtra powietrza w Twoim Citroen C4 MK2!

tags: #filtr #powietrza #mk2 #2006 #wymiana #poradnik

Popularne posty: