Zatkany Filtr Powietrza w Kosiarce Briggs & Stratton: Objawy i Rozwiązania

Zamiast równo przyciętej trawy - szarpanie za linkę i narastająca frustracja, przez którą praca w ogrodzie przestaje mieć cokolwiek wspólnego z przyjemnością. Kosiarka milczy jak zaklęta, a Ty zamiast relaksu w ogrodzie, masz dymiący problem pod ręką. Na szczęście wiele problemów z odpaleniem kosiarki nie wymaga od razu wizyty w serwisie czy wymiany połowy silnika.

Masz już przygotowany ogród, pełen energii podchodzisz do pracy, a kosiarka spalinowa... odmawia współpracy? Brak reakcji na szarpnięcie linki, próby odpalenia bez skutku, a czasem tylko chwilowe „kasłanie” silnika to jedne z najczęstszych problemów, z którymi borykają się użytkownicy kosiarek spalinowych.

Problemy z odpaleniem kosiarki to częsta przypadłość, ale w wielu przypadkach winne są drobne usterki lub przeoczenia, które można usunąć samodzielnie - bez potrzeby wizyty w serwisie. Zanim więc uznasz sprzęt za zepsuty, przejrzyj podstawowe punkty: stan świecy, filtr powietrza, poziom oleju, swobodę ruchu ostrza i układ paliwowy. A jeśli mimo wszystko nie uda Ci się uruchomić kosiarki - nie rezygnuj z działania. Zadbany trawnik jest w zasięgu ręki, a dobry serwis pomoże, gdy domowe metody zawiodą.

Olej w Filtrze Powietrza - Skąd Się Bierze?

Olej w filtrze powietrza może pojawić się z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku. Układ odpowietrzania skrzynki korbowej (odma), występujący w najprostszych jednocylindrowych silnikach czterosuwowych, nie dopuszcza do powstania szkodliwego nadciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu ssania i suwu pracy. Jeżeli jest to układ odpowietrzania pracujący dwukierunkowo, to zapobiega także powstawaniu podciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu sprężania i suwu wydechu.

Niezależnie od typu silnika, jego praca powoduje przedostawanie się niewielkiej ilości sprężonej mieszanki i gazów spalinowych do skrzynki korbowej, gdyż uszczelnienie tłoków w cylindrach nigdy nie jest stuprocentowe. Nadciśnienie ze skrzynki korbowej dostaje się do filtra powietrza lub do rury dolotowej przez układ odpowietrzania. Powietrze to zawsze zawiera drobiny rozpylonego oleju silnikowego.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Jak Zapobiegać Przedostawaniu Się Oleju do Filtra Powietrza?

Aby nie dopuścić do przedostawania się oleju ze skrzynki korbowej do filtra powietrza, powietrze przepływające przez odmę kierowane jest do odolejacza, nazywanego niekiedy odstojnikiem. Rolą odolejacza jest wychwycenie drobin oleju z przepływającego powietrza i skierowanie go z powrotem do skrzynki korbowej. W silnikach starszych typów najczęściej występują odolejacze odśrodkowe lub labiryntowe. Awaria odolejacza zawsze powoduje przedostawanie się nadmiaru oleju do filtra powietrza. Jest to najłatwiejsza do usunięcia przyczyna obecności oleju w filtrze powietrza lub rurze dolotowej. Naprawa lub wymiana odolejacza spowoduje wówczas rozwiązanie problemu z dymiącym silnikiem.

Starsze silniki często cierpią na dolegliwości związane z odkładaniem się w ich wnętrzach dużych ilości nagaru. Niekiedy potrafi on zablokować rurkę, przez którą olej spływa z odolejacza z powrotem do miski olejowej. Olej wypełnia wówczas wnętrze odolejacza i był w dużych ilościach wyrzucany do filtra powietrza.

Olej w Filtrze a Uszkodzony Silnik

Inne przyczyny przedostawania się oleju do filtra nie są tak łatwe do wyeliminowania, gdyż związane są ze zużyciem lub uszkodzeniem silnika. Najczęściej to nadmierne ciśnienie gazów spalinowych, przedostających się do skrzynki korbowej przez pierścienie i przepływających przez odmę, powoduje, że odolejacz nie działa dostatecznie skutecznie i duża ilość drobin oleju przedostaje się przez niego. Powodami nadmiernego ciśnienia panującego w skrzynce korbowej mogą być uszkodzone lub zużyte pierścienie tłokowe, zablokowanie pierścieni w rowkach pierścieniowych tłoka lub zużyte gładzie cylindrów. Wówczas ciśnienie z przestrzeni nad tłokiem będzie łatwo przedostawać się do przestrzeni pod tłokiem. Wyeliminowanie dymienia będzie w tym wypadku wymagało przeprowadzenia remontu silnika.

Doraźne Sposoby na Ograniczenie Wyrzutu Oleju

Doraźnym sposobem ograniczenia wyrzutu oleju silnikowego do filtra powietrza lub rury dolotowej będzie skierowanie rury odmy do puszki, która spełni rolę zbiorniczka wyrzucanego oleju. Druga rura biegnąca od tej puszki odprowadzi nadmiar powietrza lub gazy spalinowe do komory filtra powietrza lub do rury dolotowej. Puszkę należy okresowo opróżniać, aby nie dopuścić do przelania się oleju wyrzucanego z silnika.

Inne Przyczyny Problemów z Pracą Kosiarki

Nierówna praca silnika, niska skuteczność koszenia, trudności ze zbieraniem trawy do kosza - problemów z pracą kosiarki może być wiele. Często wymagają one drobnych napraw lub wymiany jednej bądź kilku części. Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka. Jak to więc zwykle bywa, najpierw należy rozważyć wszystkie dostępne możliwości, a następnie usunięciem problemu - na własną rękę lub przy wsparciu specjalistów. Oczywiście sytuację nieco zmienia trwająca gwarancją na sprzęt. Może ona utrudnić lub wręcz uniemożliwić przeprowadzenie napraw poza serwisem. Jeśli bowiem naruszysz plomby, przestanie ona obowiązywać.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przejdźmy jednak w końcu do mówienia najczęstszych przyczyn tego typu awarii. Jak się bowiem okazuje, może być ich całkiem sporo. Szczególnie wówczas, gdy kosiarka nie była używana przez dłuższy czas. Na przykład w trakcie zimy. Jednak po kolei:

  • Zapchany przewód paliwa - znacząco utrudnia on podawania paliwa do silnika, co z kolei sprawia, że sprzęt po chwili gaśnie lub w ogóle nie może zostać uruchomiony. Rozwiązanie? Dokładne wyczyszczenie przewodu lub jego wymiana.
  • Zalany silnik - dojść do tego może na przykład wówczas, gdy za bardzo przechylisz kosiarkę, a ta nie została wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia. Niestety, jeżeli silnik zostanie zalany, sprawy nie załatwi prosta naprawa.
  • Uszkodzona membrana - jeśli dojdzie do jej pęknięcia, prawidłowa praca silnika okaże się niemożliwa.
  • Zanieczyszczone paliwo - skąd mogą wziąć się w nim zabrudzenie? Między innymi z korka wlewu, który podczas napełniania zbiornika często jest kładziony na ziemi lub trawie. To prosty sposób na to, aby do środka dostały się drobinki piasku, ziemi, trawy, a nawet ciała obce. Dopływ paliwa z zanieczyszczeniami może uszkodzić gaźnik, silnik, a co za tym idzie, całą kosiarkę. Z tego właśnie powodu w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z odpalaniem lub pracą sprzętu, należy działać szybko.

Gdy kosiarka odpala tylko na chwilę, po czym gaśnie, warto zadbać o nieco dokładniejszy przegląd. Często bowiem okazuje się, że przyczyn jest co najmniej kilka.

  • Sprawdź, czy w baku znajduje się wystarczająca ilość paliwa. Ma to znaczenie wówczas, gdy sprzęt nie był używany przez bardzo długi czas.
  • Sprawdź olej. Ponownie mowa o gaśnięciu kosiarki po odpaleniu w przypadku długiego przestoju.
  • Wyreguluj obroty silnika, poprzez wykorzystanie dostępnego mechanizmu. Jeśli nie działa prawidłowo, oznacza to, że mógł ulec uszkodzeniu.
  • Zbadaj nóż kosiarki.
  • Sprawdź dźwignię hamulca.

Ważną, ale często bagatelizowaną czynnością jest również dokładne wyczyszczenie całej kosiarki. Mowa tu o obudowie, nożu i wszystkich innych elementach.

Awarie Powodujące Gaśnięcie Silnika

Na koniec zostawiliśmy jeszcze 3 szczególnie często pojawiające się awarie w kosiarkach, które powodują problemy z szybkim gaśnięciem silnika. Na początek sprawa związana z gaźnikiem, a mówiąc dokładniej, z jego uszkodzeniem. Drobinki piasku oraz inne zabrudzenia tworzą z olejem silnikowym tak zwaną pastę ścierną, która może doprowadzić do zniszczenia nie tylko gaźnika, ale też, cylindra, tłoków, a nawet samego silnika. Koniecznie zwracaj uwagę także na stan filtra i przewodów paliwowych. Gdy dojdzie do ich zatkania, ucierpieć może również gaźnik.

Pozostajemy przy wpływie rozmaitych zanieczyszczeń na pracę kosiarki. Tym razem jednak mowa o filtrze powietrza, który też po pewnym czasie ulega zatkaniu. Co się wtedy stanie? W mieszance paliwowej zabraknie wystarczającej ilości powietrza, przez co dojdzie do jej wzbogacenia. Co ważne, filtr może być zostać również źle zamontowany. Problem polega na tym, że jest on wtedy nieszczelny. W takiej sytuacji do silnika przedostaje się piasek oraz inne, wspomniane już zanieczyszczenia. W przypadku pojawienia się trudności w pracy maszyny warto więc dokładnie sprawdzić stan filtra powietrza i, w razie problemów, dokonać jego wymiany.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Ostatnimi elementami, które trzeba sprawdzić podczas poszukiwania przyczyn nieprawidłowego funkcjonowania silnika kosiarki, są cena i świeca zapłonowa. Dojść może do ich uszkodzenia lub zalania. W obu przypadkach najlepiej będzie dokonać ich wymiany. Świecę możesz sprawdzić także poprzez dociśnięcie jej końcówki.

Choć kosiarka może wydać się niezbyt skomplikowanym sprzętem, wcale nie oznacza to, że nie ma co się w niej zepsuć. Uszkodzenie niektórych elementów powoduje nawet gorszą pracę silnika. Należy wtedy działać szybko i zdecydowanie. Najlepiej poprzez dokładny przegląd kosiarki i wykonanie niezbędnych napraw.

Wyciek Paliwa Przez Filtr Powietrza

Wyciek paliwa przez filtr powietrza w kosiarce może być nie tylko uciążliwy, ale także niebezpieczny. Aby rozwiązać ten problem, warto poznać jego przyczyny oraz możliwe rozwiązania. Wyciek paliwa przez filtr powietrza w kosiarce może prowadzić do spadku wydajności silnika, a także zwiększać ryzyko pożaru.

W przypadku wycieku paliwa przez filtr powietrza, warto zwrócić uwagę na kilka typowych oznak. Po pierwsze, może pojawić się silny zapach benzyny w pobliżu kosiarce. Po drugie, na filtrze powietrza lub wokół niego mogą być widoczne ślady paliwa. Wreszcie, kosiarce może brakować mocy lub może ona pracować nieregularnie.

Wyciek vs. Cieknące Paliwo

Różnica między uciekającym a cieknącym paliwem może być kluczowa dla zrozumienia przyczyn problemu. Jeśli paliwo ucieka, oznacza to, że jest ono wypychane z kosiarce pod wpływem ciśnienia, co może być spowodowane np. uszkodzeniem gaźnika. Natomiast jeśli paliwo cieknie, może to być wynikiem nieszczelności w układzie paliwowym, takiej jak uszkodzony wąż paliwowy czy uszczelka.

Jeśli zauważysz wyciek paliwa wokół obudowy filtra powietrza, może to oznaczać, że paliwo przedostaje się do filtra powietrza z powodu uszkodzenia gaźnika lub innych elementów układu paliwowego. W takiej sytuacji, paliwo może mieszać się z powietrzem dostarczanym do silnika, co prowadzi do nieprawidłowego spalania i osłabienia wydajności kosiarce. Ponadto, wyciek paliwa wokół obudowy filtra powietrza może zwiększać ryzyko pożaru, zwłaszcza jeśli paliwo gromadzi się na gorących elementach silnika.

Przyczyny Wycieków Paliwa

Wycieki paliwa przez filtr powietrza mogą być spowodowane różnymi przyczynami. Warto zwrócić uwagę na elementy kosiarce, które mogą być za to odpowiedzialne, takie jak:

  • Uszkodzony filtr powietrza
  • Problemy z gaźnikiem
  • Zabrudzony lub zapchany filtr paliwa

Uszkodzony filtr powietrza może być jedną z przyczyn wycieku benzyny. Jeśli filtr jest uszkodzony, może nie spełniać swojej funkcji, co prowadzi do przedostawania się paliwa do filtra powietrza i wycieku na zewnątrz. Aby zdiagnozować ten problem, warto sprawdzić stan filtra powietrza i ocenić, czy wymaga on wymiany.

Problemy z gaźnikiem mogą również prowadzić do wycieków benzyny przez filtr powietrza. Gaźnik jest odpowiedzialny za dostarczanie odpowiedniej mieszanki paliwa i powietrza do silnika. Jeśli gaźnik jest uszkodzony lub nieprawidłowo wyregulowany, może doprowadzić do przedostawania się nadmiernej ilości paliwa do filtra powietrza, co prowadzi do wycieku. W takiej sytuacji warto sprawdzić stan gaźnika oraz jego regulację.

Zabrudzony lub zapchany filtr paliwa może również prowadzić do wycieków paliwa przez filtr powietrza. Filtr paliwa ma za zadanie oczyszczać paliwo z zanieczyszczeń przed dostarczeniem go do gaźnika. Jeśli filtr jest zabrudzony lub zapchany, może to utrudniać przepływ paliwa, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia w układzie paliwowym i wycieku przez filtr powietrza.

Rozwiązania Problemów z Wyciekiem Paliwa

Jeśli zauważysz, że w kosiarce wycieka paliwo, istnieje kilka kroków, które można podjąć, aby rozwiązać problem:

  • Regulacja gaźnika
  • Wymiana filtra paliwa
  • Monitorowanie poziomu paliwa
  • Regularna kontrola i czyszczenie filtra powietrza

Regulacja gaźnika może być jednym z rozwiązań problemu wycieku paliwa w kosiarce. Jeśli gaźnik jest nieprawidłowo wyregulowany, może doprowadzić do przedostawania się nadmiernej ilości paliwa do filtra powietrza, co prowadzi do wycieku. Aby wyregulować gaźnik, należy sprawdzić jego ustawienia oraz dokonać odpowiednich korekt. Warto również sprawdzić, czy gaźnik nie jest uszkodzony lub zabrudzony, co może wpływać na jego prawidłowe działanie.

Wymiana filtra paliwa może być konieczna, gdy filtr jest zabrudzony, zapchany lub uszkodzony. W takiej sytuacji może dochodzić do wycieku paliwa przez filtr powietrza. Aby sprawdzić, czy wymiana filtra paliwa jest konieczna, warto ocenić jego stan oraz sprawdzić, czy nie ma widocznych uszkodzeń.

Monitorowanie poziomu paliwa jest kluczowe dla zapobiegania wyciekom paliwa. Regularne sprawdzanie poziomu paliwa pozwala na wykrycie ewentualnych problemów związanych z jego nadmiarem lub niedoborem. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, w której paliwo przedostaje się do filtra powietrza, prowadząc do wycieku.

Regularna kontrola i czyszczenie filtra powietrza jest ważne dla zapobiegania wyciekom paliwa. Zabrudzony lub uszkodzony filtr powietrza może prowadzić do przedostawania się paliwa do filtra, co z kolei może skutkować wyciekiem. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan filtra powietrza oraz czyścić go z zanieczyszczeń.

Regularna Konserwacja Kosiarki

Regularna konserwacja kosiarki pomaga uniknąć problemów, a także wydłuża żywotność urządzeń do pielęgnacji trawników.

Typowe Problemy i Rozwiązania

  • Brak możliwości uruchomienia: Często spowodowane załączeniem hamulca koła zamachowego w silniku lub zablokowaniem ostrza. Należy upewnić się, że hamulec jest zwolniony, a ostrze obraca się swobodnie.
  • Brak paliwa: Uzupełnić paliwo. Stara benzyna może również prowadzić do problemów z uruchamianiem silnika.
  • Silnik gaśnie: Może być spowodowane nagromadzeniem się zabrudzeń i ściętej trawy. Wyczyścić korpus kosiarki pod spodem.
  • Dymienie silnika: Silnik w Twojej kosiarce może dymić, jeżeli komora oleju będzie zbyt mocno napełniona lub jeżeli do tłumika wycieknie olej na skutek przechylenia kosiarki na bok. Jest to po prostu zjawisko wypalania spowodowane rozgrzaniem silnika.

Filtry Powietrza - Klucz do Zdrowia Silnika

Powietrze, które zasysa silnik, to jego pokarm - jeśli jest zanieczyszczone, paliwo spala się mniej efektywnie, części wewnątrz zużywają się szybciej, a awarie przychodzą prędzej niż później. Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle istotny element układu dolotowego. Filtr powietrza pełni funkcję ochronną - zatrzymuje większość cząstek zanim dostaną się do cylindrów, tłoków i zaworów.

Typy Filtrów Powietrza

  • Filtr gąbkowy: wyjmij, oczyść wodą z łagodnym detergentem, osusz, nasącz lekko olejem (jeśli konstrukcja tego wymaga).
  • Filtr papierowy / plisowany: nie zaleca się mycia - jeśli jest zapchany, lepiej wymienić.

Przykłady Filtrów Powietrza

  • Filtr wstępny Briggs & Stratton 272490S - gąbkowy element do użycia razem z filtrem głównym.
  • Filtr powietrza odśrodkowy Loncin 2V90 (T230) - w ofercie Chabin jako część do silników wysokiej mocy.
  • Briggs & Stratton 496894S - przykład klasycznego wkładu plisowanego dostępnego w sprzedaży.

W praktyce warto sprawdzać filtr powietrza co kilkanaście godzin pracy. Klasa filtracji ma znaczenie - im wyższa, tym lepiej dla silnika.

Filtr powietrza to element, który rzadko się docenia - a jednocześnie ma ogromny wpływ na to, jak długo będzie służył twój sprzęt.

tags: #filtr #powietrza #kosiarka #briggs #zatkany #objawy

Popularne posty: