Budowa i Działanie Filtra Powietrza w Komarze 3
- Szczegóły
Motorowery Komar, produkowane w latach 1960-83, były popularnym środkiem transportu w Polsce. Warto przyjrzeć się bliżej budowie i działaniu filtra powietrza w modelu Komar 3, który przeszedł szereg modyfikacji na przestrzeni lat.
Historia i Ewolucja Motorowerów Komar
Po II Wojnie Światowej polski przemysł motoryzacyjny praktycznie nie istniał. Pierwszy polski motorower - Ryś MR1 - budowany w Zakładach Metalowych we Wrocławiu - Zakrzowie światło dzienne ujrzał w roku 1957 i był całkowicie krajową konstrukcją. Tymczasem kraj potrzebował czegoś przeciwnego - tanich i niezbyt skomplikowanych motorowerów.
Zastąpił go w roku 1960, produkowany również we Wrocławiu, z użyciem nieco nowocześniejszej jednostki napędowej, motorower Żak. O ile Rysia można nazwać konstrukcją finezyjną, to pierwszy model Komara 230 był w porównaniu z nim, pojazdem maksymalnie prostym, w wielu elementach jeszcze prostszym niż Żak.
Konstrukcję motoroweru zlecono w roku 1957 zespołowi inżynierów: Bronisław Kądziorski, Andrzej Kentzer i i Józef Podlaski. Seryjna produkcja ruszyła jednak dopiero w połowie 1960 roku. Mimo, że w tym czasie wytwarzany we Wrocławiu był już nowocześniejszy silnik S 38 (instalowany w motorowerze Żak MR2), w Bydgoszczy zdecydowano się na zastosowanie silnika SM01 (z Rysia) z niewielkimi modyfikacjami skrzyni biegów. Stąd też i zmiana nazwy jednostki napędowej - w Komarze 230 pracował silnik SM02.
Komar 232 i Modernizacje
W latach 1961-63 produkowano wersję 231 - przejściówkę między 230, a unowocześnioną wersją 232. Zmodernizowana wersja - 232 (rok 1963) z silnikiem S38B, produkowanym już przez Zakłady Metalowe Predom - Dezamet w Nowej Dębie a nie Wrocławiu, mimo że dysponowała podobną mocą - 1.4 KM, jeździła zdecydowanie wolniej - 40 km/h. Modyfikację silnika dostosowującą go do nowych przepisów osiągnięto w prosty sposób - poprzez zmianę nastawów gaźnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr Powietrza w Komarze 3
W tym czasie motorower przeszedł kilka zmian na tyle charakterystycznych, że nie sposób go pomylić z pierwszą wersją - modelem 320. Filtr powietrza połączony został z ramą pojazdu gumowym przewodem. W ten sposób powstało coś w rodzaju tłumika szmerów ssania, a i powietrze lepiej było filtrowane.
Przez lata motorower przechodził różnego rodzaju modyfikacje. Po drodze zgubił pedały rozruchowe i pojawił się klasyczny kickstarter. Najwyższą formą rozwojową Komara była wersja 2361 Sport, z długim wąskim zbiornikiem paliwa i płaską kanapą.
Znaczenie Filtra Powietrza
Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania z wszelkich zanieczyszczeń, takich jak kurz, pył i inne drobiny. Zapewnia skuteczne oczyszczanie paliwa, chroniąc silnik przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami. Czyste powietrze jest niezbędne do efektywnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na lepszą wydajność silnika, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność.
Budowa Filtra Powietrza
Filtr składa się ze zwykłej gąbki, obudowy i siatki (od wewnątrz), ten ze zdjęcia jest inny. Oryginalny miał włókninę i siatkę na zewnątrz. Ja wykorzystując tą obudowę zrobiłem siatkę na zewnątrz, włókninę filtracyjną (używana do filtrowania powietrza silnika w odkurzaczach), tą gąbkę co była i drugą siatkę od środka.
Części Zamienne i Dostępność
Komar jako pojazd zabytkowy nie jest wyjątkowo trudnym pojazdem w odbudowie, bowiem na rynku znajdują się duże ilości części zarówno używanych, jak i nowych, współczesnych replik. Problem polega tylko na kosztach robocizny - przeważnie znacznie przekraczają one wartość Komara.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Almot - Producent Części Zamiennych
Almot jest znanym od wielu lat jako producentem aluminiowych komponentów motoryzacyjnych oraz importerem i dystrybutorem szerokiej gamy części i akcesoriów motocyklowych. Atutem jest produkcja najwyższej jakości tłoków i cylindrów, jakkolwiek pełen asortyment ofertowy zawiera się w liczbie blisko dwustu artykułów - głównie do motocykli i motorowerów.
Podsumowanie
Filtr powietrza w Komarze 3, choć prosty w konstrukcji, pełni ważną rolę w zapewnieniu prawidłowej pracy silnika. Regularna konserwacja i wymiana filtra są kluczowe dla utrzymania motoroweru w dobrym stanie technicznym. Mimo, że w ofercie Rometa w roku 1978 pojawiły się znacznie bardziej nowoczesne pojazdy - motoryrnki Pony, Kadety, Ogary i Charty, Komar na zawsze zapisał się w historii polskiej motoryzacji.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #komar #3 #budowa #i

