Filtr Powietrza K&N - Opinie Użytkowników i Analiza Wartości

Filtry powietrza K&N cieszą się popularnością wśród entuzjastów motoryzacji, jednak opinie na ich temat są podzielone. Wielu użytkowników zastanawia się, czy inwestycja w taki filtr jest rzeczywiście opłacalna. Poniżej zebrane zostały różnorodne doświadczenia i spostrzeżenia użytkowników filtrów K&N, które pomogą podjąć świadomą decyzję.

Doświadczenia Użytkowników

Część użytkowników zauważa, że po zamontowaniu filtra K&N dźwięk dolotu i wydechu staje się głośniejszy. Niektórzy odczuwają kosmetyczne zmiany w mocy silnika, zwłaszcza w górnym zakresie obrotów. Inni natomiast twierdzą, że ich "dupohamownia" nie zarejestrowała żadnej różnicy, porównując filtr K&N z filtrami papierowymi OE Renault czy gąbkowymi Pipercross.

Użytkownik: "Mam taki u siebie aczkolwiek oprócz głośniejszej pracy dolotu i wydechu większych różnic nie zauważyłem, auto może i jest mocniejsze, ale to jakieś kosmetyczne różnice są, jeżeli w ogóle. Mam takie odczucia, że góra lepsza, poprawił się też V max. Ale to jak mówię, bardzo nieznacznie."

Użytkownik: "W przeciągu jednego tygodnia miałem na aucie trzy filtry OE Renault 'papierowy', K&N bawełniany oraz Pipercross gąbkowy. Moja dupohamownia nie odczuła żadnej różnicy."

Pojawiają się również obawy dotyczące przepuszczania większej ilości zanieczyszczeń do silnika. Niektórzy użytkownicy zauważają delikatnie podniesiony poziom krzemu w analizach oleju, co może wskazywać na gorszą filtrację w porównaniu do filtrów papierowych. Z drugiej strony, zwolennicy filtrów K&N podkreślają, że regularna konserwacja i odpowiednie nasączanie filtra olejem minimalizują to ryzyko.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Użytkownik: "Zastanawia mnie fakt przepuszczania większej ilości zanieczyszczeń do silnika. Co do filtrowania to jest na forum analiza mojego oleju na K&N delikatnie podniesiony krzem ale nie jakoś wybitnie dużo jak na sportową wkładkę."

Użytkownik: "Jak ktoś nie wierzy, to polecam proste doświadczenie - 'test białej rękawiczki'. Przetryjcie sobie wewnętrzne ścianki airboxu pod filtrem, pod papierowym powinno być czysto, pod K&Nem na ściankach będzie drobny pył."

Kwestie związane z konserwacją

Filtry K&N wymagają regularnego czyszczenia i nasączania specjalnym olejem. Dla niektórych użytkowników jest to zaleta, ponieważ filtr jest wielokrotnego użytku, co w dłuższej perspektywie może być bardziej ekonomiczne. Inni natomiast uważają to za wadę, ponieważ wymaga to dodatkowej pracy i zakupu specjalnych środków.

Użytkownik: "Mnie powoli zaczyna właśnie denerwować całe to mycie, suszenie i nasączanie K&N... W zimę, podczas zmiany filtra założę zwykły papierowy oryginalny filtr."

Użytkownik: "Wygodniej jednak jest z jednorazowkami, bo przy obsludze K&N potrzeba troche zachodu - trzeba miec specjalne specyfiki, do tego po wymyciu trzeba czekac az dokladnie sie osuszy. Dodatkowa robota z nim, a przy jednorazowce, rozbierasz moto, wymieniasz filtr, skladasz moto i lecisz dalej."

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Warto zaznaczyć, że nieprawidłowa konserwacja filtra K&N, np. zbyt duża ilość oleju, może prowadzić do problemów z przepływomierzem. Dlatego ważne jest, aby stosować się do zaleceń producenta.

Użytkownik: "Na zagranicznych forach są różne opinie, jedni używają bo fajny dźwięk i mocniejsza góra, inni się boją bo olejki z filtra często zanieczyszczają przepływomierz, który ciężko potem wyczyścić."

Wpływ na osiągi i modyfikacje

Sama wkładka K&N zazwyczaj nie daje znaczących różnic w osiągach. Aby w pełni wykorzystać potencjał filtra K&N, zalecane jest doprowadzenie zimnego powietrza do dolotu oraz ewentualne modyfikacje układu wydechowego i mapy wtrysku.

Użytkownik: "Uważam że jak chcesz wkładkę to musisz doprowadzić zimne powietrze by miało to sens. To jest temat o samej wkładce, a nie o przeróbce całego dolotu, sama wkładka da różnice w granicach błędu pomiarowego."

Użytkownik: "sam filtr to chyba nie warto, ale jako jeden z kilku elementow tuningu tak."

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Niektórzy użytkownicy zauważają, że filtr K&N może poprawić elastyczność silnika i reakcję na gaz, zwłaszcza w połączeniu z innymi modyfikacjami.

Użytkownik: "W gsr600 sprawdziło się to na tyle, że przejażdżka na nowszym roczniku, ale z normalnym filtrem była głębokim zawodem..."

Alternatywy dla K&N

Na rynku dostępne są również inne filtry sportowe, takie jak AEM czy Pipercross. Niektórzy użytkownicy preferują filtry gąbkowe, które są tańsze i łatwiejsze w czyszczeniu. Inni natomiast pozostają wierni filtrom papierowym OEM, argumentując, że zapewniają one optymalną filtrację i są wystarczające dla standardowych silników.

Użytkownik: "Sam mam wkładkę K&N ale po kolejnym już filmie z testem filtrów, chyba go zmienię na AEM."

Użytkownik: "Tańszy gąbkowy i nie brudzi się. Wystarczy co jakiś czas przedmuchać powietrzem."

Podsumowanie kosztów i korzyści

Decyzja o zakupie filtra K&N powinna być dobrze przemyślana i uwzględniać indywidualne potrzeby i preferencje. Należy wziąć pod uwagę koszty zakupu filtra i zestawu do czyszczenia, czas poświęcony na konserwację oraz potencjalne korzyści w postaci poprawy osiągów i trwałości silnika. Poniższa tabela przedstawia przykładowe koszty związane z użytkowaniem filtra K&N w porównaniu do filtra papierowego:

Filtr Koszt zakupu Koszt zestawu do czyszczenia Częstotliwość czyszczenia/wymiany Koszt całkowity (przy przebiegu 50 000 km)
K&N 230 zł 60 zł Co 10 000 km (czyszczenie) Około 530 zł (230 zł + 5 x 60 zł)
Papierowy 50 zł - Co 18 000 km (wymiana) Około 150 zł (3 x 50 zł)

Należy pamiętać, że powyższe dane są jedynie przykładowe i mogą się różnić w zależności od modelu samochodu, cen części i częstotliwości wymiany/czyszczenia filtra.

tags: #filtr #powietrza #K&N #opinie

Popularne posty: