Wymiana Filtra Powietrza w Honda Civic: Poradnik Krok po Kroku

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Filtr powietrza to płuca naszego silnika.

Rola Filtra Powietrza

Filtr powietrza to część silnika, która ma za zadanie zatrzymywać wszelkie zanieczyszczenia i pyłki znajdujące się w powietrzu, zanim trafią one do silnika. Jest to niezwykle istotne, ponieważ czyste powietrze jest niezbędne do procesu spalania paliwa. Nieczysty filtr powietrza może prowadzić do wielu problemów, takich jak spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, a nawet uszkodzenia silnika.

Zatrzymuje zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do silnika z zewnątrz. Jeżeli jest zużyty, zapchany lub niesprawny, to mieszanka powietrza trafiająca do komór spalania może być zanieczyszczona, co zmniejszy wydajność jednostki i odbije się negatywnie na zużyciu paliwa. Poprawna praca silnika zależy od optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Przykładowo typowy czterocylindrowy silnik o pojemności ok. 1,5 litra zasysa mniej więcej 3000 l powietrza na minutę (przy 7000 obr./min). gdyby nie obecność filtra, to do silnika byłoby zasysane ok. 20 g kurzu na każde 1000 km przebiegu.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Istnieją różne rodzaje filtrów powietrza, takie jak filtry papierowe, filtry z włókna szklanego czy filtry stożkowe.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Interwały Wymiany Filtra Powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Producenci zwykle sugerują, aby filtr wymieniać w podobnych interwałach, co olej silnikowy. Zazwyczaj serwis filtra powinien mieć miejsce co 10-30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Kierowcy bardzo często stosują zasadę, że filtr zmieniany jest przy okazji zmiany oleju silnikowego. To dobra praktyka, bo zwykle interwał olejowy jest bardzo zbliżony do tego od filtra powietrza.

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

I być może najważniejsze - zawsze należy sprawdzić stan filtra powietrza po zakupie używanego pojazdu. A jak ocenić czy używany filtr jest w dobrym stanie? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, ale jako najbardziej kluczowy uznałbym to, jaki mamy samochód. Np. w Hondzie Civic nie potrzeba żadnego narzędzia, żeby dokonać takiej wymiany i jest to (moim zdaniem) bardzo łatwe. Ale zawsze najpierw należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. Niewykluczone, że znajdziemy tam instrukcję punkt po punkcie, jak dokonać wymiany.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Jeśli tej informacji nie ma, to może być to pierwszy sygnał mówiący nam, że lepiej powierzyć tę czynność serwisowi. Poza tym może się okazać, że wymiana wymaga programowania w komputerze silnika, a więc i tak nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. Radzimy również wyszukać w YouTube nagranie z wymiany filtra w takim samym samochodzie, jak nasz. Nie spodziewasz się, że ktoś to nagrał? Będziesz zdziwiony. Tak czy siak, warto spróbować w wyszukiwarce - internet pełen jest takich filmików.

Należy kupić odpowiedni filtr, ale dopiero po nabyciu wiedzy teoretycznej i upewnieniu się, że chcemy się podjąć tej czynności samodzielnie. Największe firmy zajmujące się handlem częściami mają na swoich stronach wyszukiwarki, które pozwolą łatwo dotrzeć do odpowiedniej części. Poza tym w instrukcji obsługi znajdziemy nr. OEM filtra powietrza. Mając ten numer, łatwo odnajdziemy część w internecie. Można też wymontować najpierw filtr, który jest pod maską i sprawdzić nadrukowany na nim numer części lub po prostu zabrać go ze sobą do sklepu z częściami. W moim przypadku chiński zamiennik udający niemiecki kosztował 20 zł z przesyłką.

Kolejny etap to już wymiana. Po wcześniejszym przygotowaniu się, powinno pójść jak bułka z masłem. Np. w Hondzie otwiera się maskę, odpina 4 klamry na obudowie filtra i wymienia wkład. Mnie ta czynność zajęła jakieś 3 minuty. Nie musiałem wyciągać nawet śrubokręta. Ale nie zawsze jest to tak proste, nawet w przypadku starszych aut. Wiele modeli będzie wymagać użycia narzędzi. Być może trzeba będzie najpierw usunąć jakieś elementy uniemożliwiające dotarcie do obudowy filtra albo wymontować znaczny fragment układu dolotowego - w takich przypadkach lepiej skorzystać z usług serwisu.

Pod maską gotowe, czy to koniec? W przypadku starszego pojazdu fizyczna wymiana filtra i zamknięcie obudowy powinno wyczerpać temat. Do tej pory starałem się być jak najbardziej obiektywny i nie sugerować jedynego słusznego rozwiązania, ale w przypadku najnowszych samochodów (szczególnie dużych maszyn klasy premium) trzeba od razu umówić się do mechanika.

Wymiana Filtra Powietrza w Różnych Modelach Honda Civic

Nie odpowiem wam wprost na to pytanie, bo nie wiem, o jaki samochód chodzi. W przypadku Hondy Civic VIII 1.8 tak - śmiało możecie spróbować samodzielnie. W przypadku Mercedesa klasy S typoszeregu W222 - nie róbcie tego sami.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Silnik 1.4 i 1.5 114km od X 1995

Otwieramy cztery klamry mocujące obudowę filtru powietrza. Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Silnik 1.6 i 1.5 115km od X 1995

Otwieramy dwie klamry mocujące obudowę filtru powietrza. Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Silnik 1.3 i 1.4 90km od X 1987 do IX 1995

Otwieramy w górę cztery klamry mocujące z drutu i odchylamy je od pokrywy filtru. Wykręcamy nakrętkę skrzydełkową i zdejmujemy pokrywę filtru. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy powierzchnię wilgotną szmatką. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Silniki 1.5 i 1.6 od X 1987 do IX 1995

Wykręcamy cztery śrubki i unosimy pokrywę filtru. Odchylamy w górę i wyjmujemy stary wkład.

Oryginalny Filtr Powietrza Honda 17220-5AY-H01

Oryginalny filtr powietrza Honda 17220-5AY-H01 został zaprojektowany, aby zapewnić niezawodną ochronę i maksymalną wydajność silnika w modelach Civic wyposażonych w benzynowy silnik 1.0. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii filtracji skutecznie usuwa zanieczyszczenia, takie jak kurz, pył i drobne cząstki, jednocześnie wspierając optymalny przepływ powietrza do silnika. Precyzyjnie wykonany, idealnie pasuje do wskazanych modeli, gwarantując niezawodność i trwałość.

Zastosowanie:

  • Honda Civic 4D (2020) - Silnik benzynowy 1.0
  • Honda Civic 5D (2017-2021) - Silnik benzynowy 1.0

Korzyści z zastosowania:

  • Ochrona silnika: Zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc kluczowe komponenty silnika przed uszkodzeniami.
  • Lepsza wydajność: Zapewnia odpowiedni przepływ powietrza, co wspiera osiągi silnika i efektywność spalania paliwa.
  • Idealne dopasowanie: Produkt OEM stworzony specjalnie dla modeli Honda Civic, co gwarantuje łatwy montaż i kompatybilność.
  • Trwałość i jakość: Wykonany z najwyższej klasy materiałów, zapewnia długotrwałą i niezawodną pracę.

Dane techniczne:

  • Numer produktu: 17220-5AY-H01
  • Typ filtra: Filtr powietrza silnika
  • Producent: Honda (Oryginalny produkt OEM)

Wskazówki dotyczące wymiany:

Zaleca się wymianę filtra powietrza zgodnie z harmonogramem serwisowym producenta lub co 15 000-30 000 km, w zależności od warunków jazdy. Regularna wymiana filtra zapewnia ochronę silnika i utrzymanie jego wydajności na najwyższym poziomie.

Dlaczego warto wybrać oryginalny filtr powietrza Honda?

Oryginalny filtr powietrza Honda 17220-5AY-H01 gwarantuje doskonałą jakość i niezawodność.

Dodatkowe Filtry w Samochodzie

Wymiana filtrów jest bardzo ważna w eksploatacji każdego auta. Zaczynamy od filtra kabinowego. Koszt zakupu to od około 30zł w górę. Ze względu na nieduży koszt zakupu proponujemy wymieniać filtr kabinowy co roku. Do przeprowadzenia tej czynności nie są nam potrzebne specjalne narzędzia. Właściwie to potrzebujemy tylko samego filtru. Znajduje się on w obudowie rozdzielacza powietrza, obok obudowy dmuchawy. To właśnie on jest odpowiedzialny za filtrację powietrza z pyłu, kurzu i sadzy. Zdejmujemy pokrywę filtru i wyjmujemy wkład. Montujemy nowy i zamykamy pokrywę. Ustawiamy dmuchawę na najwyższy stopień i sprawdzamy czy nie ucieka powietrze bokiem obudowy. W takim przypadku należy poprawić osadzenie obudowy.

Przechodzimy do wymiany filtra paliwa. Koszt zakupu to ok. 40zł. Wymiany dokonujemy, co 40 000km jednak nie rzadziej, niż co 2 lata. Odłączamy klemę minusową na akumulatorze i przystępujemy do wymiany. Podkładamy pod filtr puste naczynie. Wykręcamy górną śrubę i odłączamy przewód paliwa. Następnie odkręcamy dolną śrubę i opaskę mocującą. Wyjmujemy filtr i wkładamy nowy. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności. W przypadku silnika gaźnikowego musimy unieść tył auta i zacisnąć przewody paliwowy za pomocą zacisków. Odkręcamy i zsuwamy opaski. Zdejmujemy elastyczne przewody paliwa i wyjmujemy filtr z wspornika. Wystarczy tylko wcisnąć zaczep mocujący. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.

Podsumowanie

Czysty filtr powietrza to klucz do utrzymania Twojego samochodu marki Honda w doskonałej kondycji. Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu czystego i zdrowego powietrza do silnika, co ma ogromne znaczenie dla jego wydajności i trwałości. Jeśli jesteś właścicielem samochodu marki Honda lub pracownikiem warsztatu samochodowego, warto zaufać ekspertom. W iParts.pl specjalizujemy się w dostarczaniu wysokiej jakości części samochodowych, w tym filtrów powietrza, do samochodów marki Honda. Nasze produkty są starannie wyselekcjonowane, aby zapewnić naszym klientom najlepsze rozwiązania. Nasi eksperci są gotowi odpowiedzieć na Twoje pytania i pomóc Ci znaleźć najlepszy filtr powietrza do Twojego samochodu. W iParts.pl dbamy o czyste powietrze w Twoim samochodzie i o zdrowie Twojego silnika. Zaufaj nam i wybierz filtry powietrza do Honda, które zapewnią Ci długotrwałą wydajność i optymalną moc.

tags: #filtr #powietrza #honda #civic #x #wymiana

Popularne posty: