Wymiana filtra powietrza i innych filtrów w Golfie Plus - instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Filtr powietrza pełni nieocenioną rolę w każdym samochodzie. To on blokuje dostęp zanieczyszczeń i sprawia, że powietrze dostające się do komory spalania silnika nie zagraża trwałości motoru. Groźne dla silnika są chociażby drobinki piasku z powietrza. Te mogą doprowadzić np. do uszkodzeń wewnątrz jednostki napędowej.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Mechanicy zalecają wymianę filtra powietrza średnio co 15 - 30 tysięcy kilometrów. Można ją połączyć np. z wymianą oleju w silniku.
Wymiana filtra powietrza w Golfie 5 - krok po kroku
Filtr powietrza do Golfa 5 nie jest drogi. Ceny zamiennych osadników startują już od 18 - 20 złotych. Wymianę kierowca może wykonać we własnym zakresie. Filtr powietrza w Golfie 5 ukrywa się pod maską - jego obudowa została zintegrowana z osłoną silnika. Możesz to zrobić przy pomocy szmatki lub np. odkurzacza.
Filtr kabinowy - dlaczego jest ważny?
Filtr kabinowy w Golfie 5 - identycznie jak w każdym innym aucie - pełni kluczową rolę w układzie nawiewów. Po pierwsze ogranicza wdmuchiwanie do kabiny pasażerskiej zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz. Po drugie filtruje powietrze z części cząstek stałych pochodzących np. z gazów wydechowych innych pojazdów.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Wszystko zależy od warunków, w których auto jest eksploatowane. Jeżeli jazda jest intensywna i często odbywa się np. w warunkach silnego zapylenia, wymiana filtra kabinowego w Golfie 5 powinna się odbywać nawet dwa, trzy razy w roku. Gdy auto jeździ mało, nowy osadnik spokojnie można zakładać raz w roku.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Dlaczego warto wymieniać filtr przeciwpyłkowy?
Zużyty lub zapchany filtr ograniczy dostęp powietrza do kabiny pasażerskiej. To spowoduje chociażby utrudniające jazdę parowanie szyb. Całe szczęście nowy filtr kabinowy do Golfa 5 nie jest drogi. Filtr kabinowy w Golfie 5 jest umieszczony pod konsolą centralną - dokładnie zaraz nad miejscem na nogi przed fotelem pasażera.
Filtr kabinowy w VW Golf III
Podobnie jak zdecydowana większość współczesnych pojazdów, VW GOLF III posiada na wyposażeniu filtr kabinowy (zwany także filtrem przeciwpyłkowym), którego funkcją jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza auta z zewnątrz. Filtr kabinowy posiada z reguły kilka warstw, z których każda służy do przechwytywania zanieczyszczeń - od tych największych po mikroskopijne cząsteczki. Filtr ma bezpośredni wpływ na czystość powietrza wewnątrz auta, a przez to na komfort jazdy.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy w Golfie III?
Producent samochodu VW GOLF III rekomenduje wymianę filtra kabinowego przy okazji każdego serwisu olejowego lub raz do roku. Producenci filtrów kabinowych zalecają dokonywanie wymiany raz do roku lub częściej w przypadku szczególnych okoliczności. Wymiana filtra przeciwpyłkowego jest rekomendowana po przeprowadzeniu czynności czyszczenia i odgrzybiania układu klimatyzacji.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Wybierając filtr kabinowy do samochodu VW GOLF III najlepiej skorzystać z instrukcji obsługi pojazdu lub katalogu części, by dopasować model filtra o odpowiednim rozmiarze i konstrukcji. Na rynku dostępnych jest kilka modeli filtrów pasujących do samochodu VW GOLF III dostępnych w zróżnicowanych cenach. Filtry z nieco wyższej półki posiadają w swoim składzie włókna węglowe, jony srebra i inne rozwiązania, których zadaniem jest poprawa filtrowania.
Wymiana paska rozrządu w Golfie 1.6L 16V - instrukcja
Szczegółowa instrukcja wymiany paska rozrządu na przykładzie Volkswagena Golfa 1.6L 16V, kod silnika: ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB/ARRSilnik 1.6L 16V był montowany na masową skalę w samochodach grupy Volkswagen AG. Często przy wymianie paska rozrządu można popełnić poważne błędy. Aby mieć pewność, że paski będą wymieniane bezproblemowo, Continental Power Transmission Group daje mechanikom szczegółowe wskazówki dotyczące montażu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Kiedy wymieniać pasek rozrządu?
Producent zaleca sprawdzenie i, jeśli to konieczne, wymianę paska rozrządu co 90.000 km, a następnie co 30.000 km. Procedura wymiany trwa 2,5 godziny. Jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz, rolka prowadząca i pompa wody również powinny zostać wymienione.
Narzędzia potrzebne do wymiany paska rozrządu
Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:
- Blokada wałka rozrządu (z wyjątkiem ARC/ARR/AVY) - VW nr T10016
- Blokada wałka rozrządu (ARC/ARR/AVY) - VW nr T10074
- Uchwyt koła pasowego wału korbowego (z wyjątkiem ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB) - VW nr 3415
- Uchwyt koła pasowego wału korbowego (ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB) - VW nr T10028
Przygotowanie do wymiany paska rozrządu
- Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika.
- Odłączyć akumulator pojazdu. Uwaga: Zapisać lub zapamiętać kod radia przed rozłączeniem akumulatora.
- Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu gdy paski rozrządu zostały ściągnięte.
- Wykręcić świece zapłonowe, aby można było łatwiej obracać silnikiem.
- Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo).
- Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.
- Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
Demontaż paska rozrządu - krok po kroku
- Podnieść przód pojazdu i podeprzeć go.
- Zdjąć górną osłonę silnika, kompletny filtr powietrza, górną osłonę paska rozrządu i zbiornik płynu wspomagania układu kierowniczego (NIE odłączać przewodów!).
- Obrócić wał korbowy w prawo, do GMP (OT) na pierwszym cylindrze. Oznaczenia kontrolne na kole pasowym wału korbowego muszą się pokrywać.
- Sprawdzić, czy otwory ustalające kół zębatych wałków rozrządu są wyrównane. Jeśli nie, obrócić wał korbowy w prawo jeden obrót.
- Włożyć blokadę wałka rozrządu: narzędzie nr T10016. W przypadku kodu silnika ARC/ARR/AVY: narzędzie nr T10074.
- Zdjąć prawą poduszkę silnika, uchwyt prawej poduszki silnika i dolną osłonę silnika po prawej stronie.
- Opuścić silnik aż śruba koła pasowego wału korbowego będzie dostępna.
- Zdemontować paski napędowe układów pomocniczych.
- Włożyć uchwyt koła pasowego wału korbowego: narzędzie nr 3415. Dla kodów silnika ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB: narzędzie nr T10028.
- Poluzować śrubę koła pasowego wału korbowego.
- Zdemontować uchwyt koła pasowego wału korbowego. Odkręcić śrubę koła pasowego wału korbowego i zdjąć koło pasowe wału korbowego.
- Umieścić dwie podkładki na śrubę mocującą koła pasowego wału korbowego. Wkręcić śruby koła pasowego wału korbowego i dokręcić lekko. Zdjąć dolną osłonę paska rozrządu. W niektórych modelach z klimatyzacją, aby to ułatwić, również należy zdemontować napinacz i rolkę z paska wielorowkowego.
- Odkręcić śrubę napinacza.
- Obrócić napinacz w lewo, aby zwolnić nacisk na pasek rozrządu.
- Wyjąć narzędzie do blokowania wałka rozrządu (T10016), z wyjątkiem przypadku kodów silnika ARC/ARR/AVY.
- Zdjąć pasek rozrządu.
- Ponownie włożyć narzędzie do blokowania wałka rozrządu. Uwaga: Używanych pasków rozrządu nie należy ponownie wykorzystywać!
Demontaż pasków napędowych dla wałka rozrządu zaworów wydechowych
- Odkręcić śrubę napinacza.
- Obrócić napinacz w prawo, aby zwolnić nacisk na pasek rozrządu.
- Zdemontować śrubę koła pasowego, napęd napinacza koła pasowego i pasek napędowy.
Montaż paska napędowego dla wałka rozrządu zaworów wydechowych
- Narzędzie do blokowania wałka rozrządu musi być zamontowane w kołach zębatych wałka rozrządu.
- Założyć pasek rozrządu w kierunku ruchu wskazówek zegara, zaczynając od góry na koło zębate wałka rozrządu zaworów ssących.
- Upewnić się, że pasek rozrządu jest napięty pomiędzy kołami zębatymi wałka rozrządu.
- Przytrzymać napinacz w pozycji montażowej. Obracać napinacz mimośrodowo za pomocą klucza imbusowego w prawo w kierunku godz. 3.
- Zamontować napinacz i śrubę napinacza.
- Dokręcić śrubę napinacza palcami do oporu. Uwaga: Ucho wspornika na płytce montażowej musi znaleźć się w otworze głowicy cylindra.
- Obrócić napinacz mimośrodowy w lewo, aż wskazówka pokryje się z oznaczeniem na płytce montażowej.
- Dokręcić śrubę napinacza momentem 20 Nm.
Montaż paska rozrządu
- Narzędzie blokujące musi być zamontowane na kołach zębatych wałka rozrządu.
- Znak na kole zębatym wału korbowego musi być wyrównany.
- Włożyć napinacz. Widelec z płytki wspornikowej napinacza musi być umieszczony wokół śruby obudowy wału korbowego. Używając klucza imbusowego, obrócić napinacz mimośrodowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w pozycję godz. 10. Dokręcić palcami śrubę napinacza.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #golf #plus #wymiana #instrukcja

