Filtr Powietrza Gąbkowy 4T: Budowa i Konserwacja
- Szczegóły
Filtry motocyklowe pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza, filtry paliwa i filtry oleju pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu. Dodatkowo, filtry oparów redukują emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Rodzaje Filtrów i Ich Zastosowanie
Wyróżniamy następujące rodzaje filtrów, stosowane w motocyklach i skuterach:
- Filtry powietrza - oczyszczają powietrze dostające się do silnika.
- Filtry paliwa - zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
- Filtry oleju - eliminują zanieczyszczenia i drobiny metalu z układu smarowania.
- Filtry oparów - minimalizują emisję substancji lotnych.
Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach
Każdy filtr do motocykla składa się z kilku kluczowych elementów:
- Obudowa - metalowa lub plastikowa, zapewniająca stabilność i ochronę elementów filtracyjnych.
- Element filtrujący - może być wykonany z papieru, bawełny, włókna szklanego lub metalu.
- Uszczelnienia - zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń poza filtr.
Materiały Wykorzystywane w Filtrach
Najczęściej stosowane materiały to:
- Bawełna - stosowana w wysokowydajnych filtrach powietrza.
- Celuloza - powszechnie używana w filtrach paliwa.
- Siatka metalowa - stosowana w filtrach wielokrotnego użytku.
Dlaczego warto stosować filtry w motocyklu?
Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr powietrza - do czego służy?
Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Filtr powietrza - kiedy wymieniać?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Filtry powietrza - rodzaje
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy. Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry. Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Praktyczne porady dotyczące czyszczenia i konserwacji gąbkowych filtrów powietrza
Filtr powietrza (niezależnie od jego budowy, kształtu i przeznaczenia) obrazowo można przyrównać do maski przeciwpyłowej, którą zakłada się na usta i nos w czasie smogu lub pracy w zapylonym otoczeniu. Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak ważne są: jakość (czystość), prędkość i strumień (zawirowania) zasysanego powietrza, szczególnie w silnikach gaźnikowych, ale także z wtryskiem paliwa. Powietrze jest kluczem! Jest ono odpowiedzialne za transport benzyny (prawo Bernoullniego) oraz przygotowanie jej do spalenia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
W motocyklach szosowych filtry są zwykle papierowe, w zasadzie takie same, jak w samochodach cywilnych. Papier o odpowiedniej grubości, ilości warstw i przepuszczalności stanowi filtr. Filtr jest suchy i nie nasącza się go żadnym preparatem. Zresztą nie ma takiej potrzeby, ponieważ w normalnych warunkach eksploatacyjnych nie występuje nadmierne zapylenie, jak podczas eksploatacji poza utwardzonymi drogami. W motocyklach terenowych i qudach, filtr jest zwykle gąbkowy i mokry. To oznacza, że jest zbudowany z gąbek o różnych grubościach, zwykle z dwóch warstw - z zewnątrz cieńsza o większych porach, wstępnie filtrująca, a wewnątrz, grubsza i gęściejsza o bardzo drobnych otworach. Ponieważ pył w terenie potrafi być bardzo, bardzo drobny, zatem filtr dodatkowo nasącza się olejem.
Filtr nie starcza na długo - raptem na 1, 2, 3 treningi lub jedną dłuższą przejażdżkę w terenie. Na szczęście filtr jest wielorazowego użytku i po wypraniu można go ponownie użyć. Sprawdzenie, czyszczenie i wymiana filtra powietrza, to podstawowa umiejętność, jaką musi posiąść użytkownik motocykla crossowego, enduro lub quada. Czyszczenie powinno odbywać się w zależności od warunków jazdy, co 1-2-3 godziny lub przejażdżki. Oczywiście im więcej kurzu unosi się wokół motocykla, tym szybciej należy skontrolować stan filtra powietrza. W skrajnych przypadkach, podczas zawodów motocrossowych lub cross country, mechanicy wymieniają filtr po każdym biegu.
Do każdej inspekcji warto umyć motocykl, ale nie jest koniczne. Najważniejsze, by do samego wlotu nie przedostały się zanieczyszczenia podczas wymiany. Tu warto dołożyć najwyższej staranności!
- Zdejmij fotel lub zbiornik paliwa (tam najczęściej znajduje się filtr powietrza). Zauważysz dużą gąbkę, zwykle bardzo zakurzoną i zalepioną brudem - to filtr powietrza. Wyciągnij filtr z mocowania jak najostrożniej, tak aby żadne z zanieczyszczeń nie wpadło do kolektora wlotowego - z reguły jest to szeroka, gumowa rura prowadząca do gaźnika. Na czas czyszczenie filtra, otwór zatkaj czystą szmatą tak, aby nic nie mogło się dostać do wewnątrz. Najlepiej jest skorzystać ze specjalnej, uszczelnionej gumą pokrywą w kształcie filtra. Przy tej okazji warto także przyjrzeć się obudowie filtra (air box), czy nie jest pęknięta lub w inny sposób uszkodzona.
- Teraz dokładnie umyj filtr, najlepiej w specjalnym preparacie do czyszczenia filtrów lub benzynie ekstrakcyjnej. Niektórzy zalecają ciepłą wodę z bardzo dużą ilością płynu do mycia naczyń. Przyda się głęboka miska lub wiaderko. Stosowałem każdą metodę i w zasadzie każda dobrze działa. Oczywiście płyn do naczyń najwolniej zmywa zanieczyszczenia i olej, więc trzeba się uzbroić w cierpliwość. Osobiście preferuję metodę następującą. Gromadzę 2-3 zabrudzone filtry, wkładam pojedynczo do miski z benzyną, by całe się zanurzyły, kilkakrotnie wyciskam i namaczam do czasu, gdy brud i olej zostaną wstępnie zmyte. W trakcie tej fazy zmywam najwięcej zanieczyszczeń. Następnie wrzucam wszystkie filtry do ciepłej wody z płynem do naczyń (bardzo dobry jest Fairy) i dalej myję do uzyskania zadowalającego efektu. Efektem mycia filtra powinno być usuniecie z niego jak największej ilości zanieczyszczeń. Będziesz zdumiony ile kurzu zassał twój filtr podczas ostatnich treningów.
- Filtr delikatnie wygnieć i wytrzep z resztek wody lub innego płynu (raczej nie wykręcaj, żeby nie uszkodzić gąbek oraz ich łączenia) i umieść w czystym, suchym miejscu do wyschnięcia.
- Gdy filtr jest już zupełnie suchy, sprawdź ponownie czy nie pozostały tam jeszcze drobne zanieczyszczenia. Jeśli tak, to wytrząśnij je, a najlepiej wydmuchaj sprężonym powietrzem (jeśli masz pod ręką kompresor).
- Teraz nanieś olej na filtr lub do miski i tam włóż filtr. Nasączaj go wgniatając olej w gąbkę, by rozprowadzić go równomiernie po całej powierzchni. Uważaj, by olej nie kapnął na podłogę lub na inny przedmiot, ponieważ jest bardzo klejący i trudny do usunięcia. Z jednej strony dołóż staranności, by filtr dokładnie w całości został pokryty olejem, a drugiej strony nie przesadź z jego ilością, ponieważ nadmiar będzie ściekać z air boxu na wahacz i zabrudzi motocykl. Przed założeniem nasączonego i wyciśniętego od nadmiaru oleju filtra, warto go pozostawić na 5-10 min. do wyschnięcia (niektóre oleje częściowo odparowują), następnie warto nim energicznie pomachać lub przedmuchać sprężonym powietrzem. To ma znaczenie w motocyklach 4T, które łatwiej uruchomić na przedmuchanym filtrze powietrza.
- Następnie filtr powietrza umieść na stelażu (zwykle jest to plastikowy lub metalowy koszyczek) i dociśnij do kolektora wlotowego. Upewnij się, że żadne zanieczyszczenia nie dostały do środka przy tej czynności. Upewnij się, że stelaż siedzi na właściwym miejscu i dokręć go. Załóż fotel i nie zapomnij dokręcić śrub do ramy.
Polecam zakupić 2-3 filtry i zmywać za jednym razem. To oszczędza czas i pracę. Nie eksperymentuj z uszkodzonym filtrem i wymień go niezwłocznie na nowy. Koszt to 50-80 PLN i w porównaniu z remontem silnika jest żaden! Zalecam do pracy cienkie, jednorazowe rękawiczki nitrylowe. Od biedy mogą być lateksowe, ale są mniej odporne na olej i benzynę.
FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania
Oto kilka często zadawanych pytań dotyczących filtrów motocyklowych:
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
- Jak często należy wymieniać filtry w motocyklu?
- Filtry powietrza i paliwa należy wymieniać co 5000-10000 km, a filtry oleju przy każdej wymianie oleju.
- Jakie są objawy zapchanego filtra?
- Spadek mocy, wzrost zużycia paliwa oraz nierówna praca silnika mogą świadczyć o konieczności wymiany filtra.
- Czy można czyścić filtry motocyklowe?
- Filtry bawełniane i metalowe można czyścić, jednak papierowe wymagają wymiany.
- Jak dobrać odpowiedni filtr do swojego motocykla?
- Najlepiej sprawdzić specyfikację techniczną pojazdu lub skonsultować się z mechanikiem.
Przykłady filtrów powietrza dostępnych na rynku
Poniżej znajduje się lista przykładowych filtrów powietrza dostępnych w sprzedaży:
- Wkład filtra powietrza Barton Scalpel Skuter 50cm3
- Filtr powietrza stożkowy 38 mm MORETTI
- Filtr powietrza stożkowy niebieski, średnica 42 mm
- Filtr powietrza Barton Hyper 125 E5
- Filtr powietrza do motoroweru Barton Sprint, J. 901, 902 50cm3
- Filtr powietrza stożkowy czerwony, średnica 34 mm
- Filtr powietrza do skutera Barton 21 wersja 2 GY6 139QMB, 139QMA Skuter 4T 50cm3
- Filtr powietrza Cross 150cc Barton NXT 150 -Kayo, Apollo, Diabolini, Xmotos
- Filtr Powietrza SYM Barton Active 50cc Euro 5 1P37QMB Skuter 50cm3
tags: #filtr #powietrza #gąbkowy #4t #budowa #i

