Wymiana Filtra Powietrza w Skoda Fabia 1.4 MPI – Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Czy jesteś dumnym właścicielem Skody Fabii? Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika i jego żywotności. W tym artykule dowiesz się, jak samodzielnie wymienić filtr powietrza w modelu Skoda Fabia 1.4 MPI.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Zaleca się wymianę filtra przeciwpyłkowego w samochodzie Skoda Fabia co 30 tys. km. Proponujemy jednak wymieniać go o połowę częściej, aby zapewnić optymalną jakość powietrza w kabinie oraz sprawność silnika.
Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza w Skodzie Fabii?
W przeciwieństwie do niektórych elementów znajdujących się pod maską samochodu, filtr powietrza jest jednym z nielicznych, które da się łatwo zidentyfikować. Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajdziemy w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. W celu wymiany tego filtra (zalecane co 30 tys. km, proponujemy wymieniać o połowę częściej) otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca. Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji.
Wysuwamy, znajdujący się tam pionowo, filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi - tak jak na rysunku. Przy tej operacji zwracamy uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra - tak jak widać to na powyższych rysunkach. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać. Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry. Wkładamy następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją.
Teraz aby zakończyć montaż filtra musimy ruchome elementy mocujące na pokrywie przesunąć na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji. Otwórz prawe przednie drzwi i odsuń fotel pasażera maksymalnie do tyłu, aby zyskać więcej miejsca. Zlokalizuj pokrywę filtra, która znajduje się pod deską rozdzielczą. Na pokrywie znajdziesz dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji. Wysuń pionowo filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi. Zwróć uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra - kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać. Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry. Włóż pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją. Na koniec, ruchome elementy mocujące na pokrywie przesuń na zewnątrz, tak aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fabii II?
Jak Wymienić Filtr Powietrza - Krok po Kroku
Przed wyjaśnieniem, jak krok po kroku wymienić filtr powietrza, należy uświadomić sobie, jak ważną funkcję spełnia w każdym aucie ten z pozoru błahy element. Przede wszystkim jest on odpowiedzialny za wyłapywanie wszelakich zanieczyszczeń, które mogą dostać się do układu np. pyłów, spalin czy chociażby kurzu. Oznacza to, że niezależnie od tego, w jakim miejscu przechowuje się samochód lub jakimi trasami się jeździ, osad i zanieczyszczenia zawsze będą powstawać. Zapchany filtr powietrza może dodatkowo znacznie zwiększyć spalanie paliwa, a także doprowadzić do wielu innych problemów, jak np. zaburzenie równomiernej pracy silnika lub utrata mocy przez samochód.
Łatwość odszukania tego elementu jeszcze bardziej powinna zachęcić kierowców do tego, by samemu podjąć się jego wymiany. W tym momencie warto wspomnieć, że sam koszt filtra powietrza to - w zależności od modelu samochodu - około 50-70 złotych. Cena jest więc niezwykle korzystna, a dostęp do samego filtra ułatwiony do granic możliwości. Filtr powietrza i jego wymiana są podstawowymi czynnościami, które może wykonać każdy, by zadbać o swój samochód. Nie można jednak jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jak wymienić filtr powietrza, gdyż wiele zależy od modelu pojazdu i specyfiki jego elementów.
Nie oznacza to jednak, że jest to „wiedza tajemna” - wręcz przeciwnie! Po pierwsze należy podnieść maskę i zdjąć obudowę, która chroni filtr przed działaniem czynników zewnętrznych. Po jej zdemontowaniu przy pomocy klucza należy odkręcić obejmę, która mocuje rurę wlotu powietrza. Warto pamiętać, że nowy filtr powietrza musi zostać prawidłowo umieszczony w obudowie. Przy jej zamykaniu należy także zwrócić uwagę na poprawność przykręcenia wkrętów lub zatrzaśnięcia zatrzasków mocujących.
Dodatkowe Wskazówki i Porady
- Upewnij się, że nowy filtr jest odpowiedni do modelu Twojej Skody Fabii 1.4 MPI.
- Podczas montażu nowego filtra, zwróć szczególną uwagę na kierunek przepływu powietrza, aby filtr działał efektywnie.
- Jeśli masz trudności z dostępem, możesz delikatnie odchylić elementy deski rozdzielczej, ale rób to ostrożnie, aby ich nie uszkodzić.
Często Spotykane Problemy i Rozwiązania
Często spotykane problemy związane z pracą silnika Skoda Fabia 1.4 MPI mogą wynikać z nieprawidłowo ustawionych zaworów. W przypadku jakichkolwiek problemów z silnikiem, warto skonsultować się z mechanikiem.
Inne Aspekty Eksploatacji Skody Fabii
W przypadku Skody Fabii 1.4 MPI istotne jest odpowiednie uzupełnienie oleju w silniku. Sprawdzanie Poziomu Oleju Stan oleju powinien być po środku pomiędzy znakami minimum i maximum na bagnecie. Jeśli silnik pracował, odczekaj kilka minut, aby olej ściekł do miski. Wyciągnij bagnet, wytrzyj go, włóż ponownie, a następnie wyciągnij i odczytaj poziom oleju.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Wybór Filtra Powietrza
Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Fabia I wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.
Funkcja Filtra Powietrza w Układzie Dolotowym
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Budowa i Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Pułapki Podczas Wymiany Filtra Powietrza
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Związek Filtra Powietrza z Turbosprężarką
Gwizd turbosprężarki to zwykle objaw uszkodzenia wirnika kompresora przez zanieczyszczenia wpadające do układu dolotowego. Nawet ziarnko piasku może spowodować szkody, gdy trafi w wirnik obracający się 200 tys. obr./min. Dlatego bezwzględnie należy dbać o regularną wymianę filtra powietrza, najlepiej nie rzadziej niż co rok.
tags: #filtr #powietrza #fabia #1.4 #mpi #wymiana

