Filtr Powietrza Silnika Zaburtowego: Budowa i Zasada Działania

Silnik to serce każdej łodzi motorowej, dlatego wymaga on odpowiedniej troski. Aby utrzymać sprzęt w jak najlepszym stanie, konieczne jest regularne przeprowadzanie serwisu. Regularne czynności konserwacyjne gwarantują, że silnik zaburtowy będzie przez wiele lat pracował bezawaryjnie. Jednym z kluczowych elementów dbałości o silnik jest zapewnienie mu dostępu do czystego powietrza.

Filtr Powietrza - Kluczowy Element Układu Dolotowego

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Filtry powietrza są bardzo ważne części układu dolotowego w silniku spalinowym. Składają się z solidnej obudowy, a wewnątrz znajduje się specjalny wkład. Może być on wykonany z różnych materiałów. Wyróżnia się filtry papierowe, bawełniane i siatkowe.

Do czego służy filtr powietrza?

Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Zasada działania filtra powietrza

Filtry pełnią bardzo ważną funkcję w układzie doprowadzającym powietrze do silnika. Ich zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia silnika. Wśród nich są m.in. oleje, sadza, kurz, a także drobinki piasku. Filtr powietrza nie doprowadza do przejścia zanieczyszczeń do górnej warstwy dolotu. Jeśli auto jest użytkowane bardzo często w warunkach terenowych, lepiej wymieniać filtry powietrza znacznie częściej niż raz do roku. Zapchany wkład może powodować problem z dynamiczną jazdą, większe spalanie paliwa, a nawet brzydkie zapachy i liczne usterki związane z silnikiem.

Gdzie znajduje się filtr powietrza?

Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów.

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej.

Obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dodatkowe aspekty konserwacji silnika zaburtowego

Aby zachować silnik w dobrej kondycji przede wszystkim sprawdzaj wyrzut wody kontrolnej - dzięki niemu wiesz, że chłodzenie silnika jest prawidłowe. Ciśnienie wyrzutu powinno być stałe, co trzeba sprawdzić po każdym uruchomieniu silnika. Jeśli w ciągu paru sekund po odpaleniu, wody z otworu kontrolnego się nie pojawia, wyłącz zapłon, aby nie doprowadzić do uszkodzenia silnika. Sprawdź dolot i wyjście wody czy może nie są zatkane. Podczas sezonu silnik chłodzony wodą zaciąga różne zanieczyszczenia. Nagromadzony brud może skutecznie zmniejszyć przepustowość kanałów chłodzących, dlatego trzeba dbać o jego usuwanie. Zrobisz to w specjalnym złączem technicznym do przepłukiwania silnika z brudu czy soli jeżeli pływamy po słonych wodach - czyszczenie polega na przepłukaniu czystą wodą.

Producenci silników zalecają, aby po raz pierwszy wymienić olej po 20 godzinach pracy silnika. Wymiana oleju powinna wiązać się z przeglądem silnika i wymianą niezbędnych części. Następnie do wymiany oleju oraz profesjonalnego przeglądu powinno dojść po 100 godzinach pracy lub raz w roku na koniec pływania niezależnie od przepływanych godzin. Kolejne wymiany wykonuj także po 100 godzinach pracy. Okresowo trzeba wymieniać również świece zapłonowe, wirnik pompy wody oraz rozrząd.Nie zapomnij, że filtry oleju także wymagają wymiany. Warto zabrać się do tego również przy okazji corocznego przeglądu albo co 100 godzin eksploatacji. W zależności od zaleceń producenta, różne komponenty silnika należy kontrolować raz lub dwa razy do roku. Dokładny przegląd warto przeprowadzić po sezonie, kiedy szykujesz silnik do przechowywania na zimę. Dzięki temu wcześnie wykryjesz nieprawidłowości w działaniu sprzętu. Nie warto odkładać tego zadania do wiosny - wtedy kiedy jak najszybciej będziesz chciał wypłynąć na wodę, a niesprawny silnik zaburtowy lub stacjonarny ci to utrudnią.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #silnika #zaburtowego #budowa #zasada

Popularne posty: