Wymiana filtra powietrza w motocyklu BMW K 1100 LT – Poradnik
- Szczegóły
Filtr powietrza w motocyklu to niepozorny element, często pomijany w codziennej pielęgnacji jednośladu. Mimo niewielkich rozmiarów odgrywa ważną rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu i kondycji silnika. Zaniedbanie filtra może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet poważne uszkodzenia silnika. Dlatego regularna wymiana i dbałość o ten skromny element to inwestycja w bezawaryjną jazdę. Dowiedz się więcej na jego temat!
Po co motocyklowi filtr powietrza?
Podstawowym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Kurz, pył, owady, drobiny piasku - to tylko niektóre z zagrożeń, które czyhają na Twój silnik podczas jazdy. Filtr zatrzymuje te szkodliwe elementy, chroniąc delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom.
Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza. To z kolei przekłada się na lepszą wydajność silnika, co oznacza większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa.
Jak często wymieniać filtr powietrza w motocyklu?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak:
- Rodzaj motocykla - w niektórych modelach filtry zużywają się szybciej niż w innych.
- Warunki jazdy - jazda w kurzu, pyle i błocie znacznie przyspiesza zużycie filtra.
- Styl jazdy - agresywna jazda połączona z wysokimi obrotami silnika również wpływa na tempo zużycia filtra.
Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej. Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Objawy brudnego filtra powietrza
Zasygnalizowanie przez motocykl potrzeby wymiany filtra powietrza nie zawsze jest oczywiste. Warto jednak zwracać uwagę na pewne objawy, które mogą świadczyć o jego zużyciu:
- Spadek mocy silnika - silnik wyraźnie traci siłę, odczuwalne jest mniejsze przyspieszenie.
- Wzrost zużycia paliwa - pobór paliwa staje się zauważalnie wyższy.
- Trudności z odpaleniem silnika - szczególnie widoczne w chłodne dni lub po dłuższym postoju.
- Dymienie z wydechu - może pojawić się siwy lub czarny dym, zwłaszcza podczas przyspieszania.
- Głośniejsza praca silnika - silnik pracuje głośniej niż zwykle, słychać wyraźny hałas ssania powietrza.
Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.
Jaki filtr powietrza wybrać do swojego motocykla?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Wybór odpowiedniego filtra zależy od kilku czynników:
- Model motocykla - należy dobrać filtr zgodny z konkretnym modelem i rocznikiem motocykla.
- Warunki jazdy - jeśli jeździsz w kurzu i pyle, wybierz filtr o większym stopniu filtracji.
- Styl jazdy - dla agresywnej jazdy potrzebny jest filtr o większej wytrzymałości.
W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.
BMW K 1100 LT możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że BMW K 1100 LT oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Ten wysokiej jakości papierowy wkład filtra powietrza Meiwa został zaprojektowany specjalnie dla motocykli BMW K 75, K 100 i K 1100. Inwestycja w filtr powietrza Meiwa to inwestycja w długowieczność i wydajność Twojego motocykla. Ochrona silnika przed zanieczyszczeniami przekłada się na bezproblemową jazdę i mniejsze koszty eksploatacji. Filtry Meiwa (MIW) to najwyższa półka wśród filtrów do motocykli na świecie. Produkty MIW można spotkać jako oryginalnie montowane filtry w większości produkowanych modeli motocykli w Japonii. Kraj pochodzenia - Japonia.
Alternatywą są filtry K&N. Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika.
Pielęgnacja filtra powietrza
Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
Czyszczenie i nasączanie
Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Uwaga: Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!
Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń. Firma K&N, udziela bowiem gwarancji na jakość produkowanych przez siebie filtrów na dystansie 1,6 miliona kilometrów. Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Można je znaleźć w zakładce „Patrz też”. Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników. Substancje te trwale uszkadzają materiał filtrujący.
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Wymiana filtra powietrza krok po kroku
Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra. Do mocowania nierzadko przydadzą ci się specjalne narzędzia do filtrów. Przed wymianą zwróć uwagę na czynności, które przygotują motocykl i filtr do wymiany.
Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:
- Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
- Klucze imbusowe lub nasadowe.
- Śrubokręt.
- Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
- Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).
Procedura wygląda następująco:
- Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
- Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
- Wyjmij zużyty filtr powietrza.
- Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
- Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
- Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.
Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Wymiana filtra powietrza na wysokoprzepływowy filtr K&N nie wiąże się z koniecznością wymiany jakichkolwiek podzespołów motocykla.
Regularna wymiana filtra powietrza - korzyści
Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na:
- Zwiększenie mocy i osiągów silnika
- Zmniejszenie zużycia paliwa
- Przedłużenie żywotności silnika
- Zapobieganie awariom
- Poprawę komfortu jazdy
Regularna wymiana i dbałość o ten komponent to gwarancja optymalnej pracy maszyny, jej długowieczności i bezawaryjnej jazdy. Pamiętaj o doborze odpowiedniego filtra do swojego motocykla, regularnej wymianie i właściwej pielęgnacji, a Twój motocykl odwdzięczy Ci się imponującą mocą, niskim spalaniem i bezproblemową eksploatacją.
tags: #filtr #powietrza #motocykl #bmw #k #1100

