Filtr Powietrza w Ciągniku Ursus C-360: Budowa, Działanie i Wymiana

Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki.

Rola Filtra Powietrza w Ursusie C-360

Filtr powietrza w ciągniku Ursus C 360 to element, o którym często zapominamy. Niesłusznie, gdyż jego właściwy stan jest niezwykle ważny dla prawidłowej pracy silnika. W skrajnych przypadkach, zaniechanie czynności związanych z jego drożnością może prowadzić do poważnych awarii silnika Ursusa C 360. Sercem każdego ciągnika rolniczego jest silnik spalinowy. Do jego pracy potrzebne jest oczywiście paliwo, ale również powietrze. To pobierane jest bezpośrednio z otoczenia, niejednokrotnie mocno zanieczyszczonego kurzem i pyłem, co jest normalne w trakcie prac polowych. Te zanieczyszczenia doprowadziłyby bardzo szybko do uszkodzenia jednostki napędowej, dlatego w układzie dolotowym stosowany jest specjalny filtr powietrza do ciągnika. W większości ciągników nie jest on jednak podobny do tych, które znamy z samochodów.

Budowa i Działanie Filtra Powietrza w C-360

Na początku omówimy działanie układu oczyszczania powietrza w ciągniku rolniczym. Nie jest to bowiem zwyczajny filtr papierowy lub wykonany ze specjalnej bibuły. Takie rozwiązania są normą w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych czy autobusów. Filtr powietrza C-360, czyli jednego z najpopularniejszych Ursusów, działa na zasadzie cyklonowej. Wewnątrz cylindrycznego zbiornika, przez który przechodzi zasysane powietrze, znajdują się jedynie dwie siatki, które mają za zadanie zatrzymać duże zanieczyszczenia (np. grudki ziemi bądź kamienie). Odfiltrowanie mniejszych zanieczyszczeń możliwe jest dzięki wprawieniu powietrza w silny ruch wirowy. Ruch ten sprawia że zostają one odrzucone do krawędzi zbiornika, a następnie grawitacyjne opadają na jego dno. Tam znajduje się niewielka ilość oleju w specjalnym osadniku, do którego lustra mają przywrzeć zanieczyszczenia. Uniemożliwia to ich ponownie porwanie w górę i wprowadzenie do kolektora dolotowego silnika.

Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny, za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.

Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona. W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny.

Przeczytaj także: Filtr powietrza w ciągniku: wymiana i korzyści

Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju. W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem.

Czyszczenie Filtra Powietrza Krok po Kroku

Ponieważ budowa układu oczyszczania powietrza jest inna niż w pozostałych pojazdach, nie występuje tutaj też typowa „wymiana” filtra. Ten podlega okresowemu czyszczeniu, które należy wykonywać minimum raz na sezon, albo po przekroczeniu określonej przez producenta liczby motogodzin. Pojemność filtrów cyklonowych jest bardzo duża, dlatego też interwały ich konserwacji mogą być odpowiednio dłuższe, nawet w sytuacji pracy w bardzo dużym zapyleniu. Niemniej żaden filtr powietrza do ciągnika nie ma nieograniczonych możliwości wychwytywania zanieczyszczeń, stąd regularne zabiegi są konieczne.

Pracę zaczynamy od poluzowania klamry mocującej i wyjęciu dolnego osadnika z olejem (zwykle konieczne jest uprzednie zdemontowanie przedniej kratki chłodnicy). Stary olej wylewamy, a następnie dokładnie czyścimy osadnik filtra powietrza tak, by wewnątrz nie pozostały żadne zanieczyszczenia. Następnie uzupełniamy olej do wyznaczonego poziomu. Zanim jednak założymy go ponownie, z górnej części cylindrycznego zbiornika wyjmujemy wspomniane wcześniej siatki. Usuwamy wszelkie zebrane tam zanieczyszczenia, po czym wkładamy je na swoje miejsce. Warto też przetrzeć wewnętrzne ścianki zbiornika, by usunąć zalegający tam kurz oraz pył.

Jak widać zabieg czyszczenia filtra jest bardzo prosty i można go wykonać w krótkim czasie. Natomiast dzięki cyklonowej budowie układu oczyszczania powietrza, nie musimy robić tego w krótkich odstępach czasu, nawet pracując w bardzo trudnych warunkach.

Wymiana i Konserwacja

Regularna wymiana wstępnego filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Zaleca się, aby wymiana filtra odbywała się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub częściej, w przypadku pracy w szczególnie trudnych warunkach. Proces wymiany jest prosty i nie wymaga specjalistycznych narzędzi, co pozwala na szybką i bezproblemową konserwację.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać. Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.

W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.

Wstępny Filtr Powietrza Ursus C-360 46/61-215/0

Wstępny filtr powietrza Ursus C-360 o numerze katalogowym 46/61-215/0 to kluczowy element osprzętu silnika w ciągnikach rolniczych, takich jak Ursus C-360, 4512, czy 4514. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które mogą przedostać się do układu dolotowego podczas pracy ciągnika w trudnych warunkach polowych. Jest to produkt, który doskonale sprawdzi się w różnorodnych warunkach eksploatacyjnych, oferując niezawodność i skuteczność w ochronie silnika przed niepożądanymi zanieczyszczeniami.

Funkcjonalność i Zastosowanie

Filtr działa na zasadzie wstępnego oczyszczania powietrza, co znacząco zmniejsza ryzyko przedostania się cząstek pyłu i brudu do wnętrza silnika. Dzięki temu zwiększa się żywotność silnika oraz jego efektywność. Jest to niezwykle istotne w maszynach rolniczych, które często pracują w zapylonym i zanieczyszczonym środowisku.

Specyfikacja Techniczna

Filtr powietrza Ursus C-360 jest skonstruowany z wysokiej jakości materiałów odpornych na działanie czynników atmosferycznych i chemicznych. Jego budowa zapewnia wysoką przepustowość powietrza, co przekłada się na optymalną pracę silnika. Wymiary filtru są ściśle dopasowane do konstrukcji silnika modeli Ursus, co gwarantuje jego łatwy montaż i demontaż.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Numer Katalogowy i Kompatybilność

Prezentowany filtr powietrza posiada kilka numerów katalogowych, które mogą być używane zamiennie: 46/61-215/0, 0046/61-215/0, 46612150, 0046612150, 3027915M91, oraz 3027 915 M91. Taka różnorodność oznaczeń ułatwia identyfikację i zakup odpowiedniej części do konkretnego modelu ciągnika.

Filtr jest kompatybilny z modelami Ursus C-360, 355, 4011, a także z niektórymi wariantami MF4 i ich pochodnymi.

Problemy z Silnikiem a Filtr Powietrza

Użytkownik zgłosił problem z silnikiem Ursus 4011 po remoncie, który bije kompresję na filtr powietrza. W odpowiedziach zasugerowano kilka potencjalnych przyczyn, takich jak wypalone zawory, źle wyregulowane prowadnice zaworów, czy problemy z rozrządem. Użytkownik potwierdził, że głowice były regenerowane, a po sprawdzeniu szczelności zaworów nie stwierdzono przecieków. Wskazano również na możliwość, że dźwięk może być wynikiem ssania powietrza przez tłok.

Aby uniknąć problemów z silnikiem w Ursusie C-360 dopilnujmy, by układ paliwowy był czysty. Oczywiście za to zadanie odpowiedzialny jest filtr paliwa, ale nie zapominajmy o jego regularnej wymianie.

Dodatkowe aspekty związane z silnikiem C-360

Silnik do właściwej pracy potrzebuje odpowiednio wysokiej temperatury. Jednak nie może ona być zbyt wysoka. Za utrzymanie jej właściwego poziomu odpowiada termostat i układ chłodzenia. Elementy te narażone są jednak na uszkodzenia spowodowane eksploatacją, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ich sprawność. Jak wiadomo, za długowieczność silnika odpowiada olej. W przypadku Ursusa C-360 konieczne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju. Nie należy także bagatelizować znaczenia wymiany oleju. Powinniśmy robić to przynajmniej raz w roku, a w przypadku intensywnego wykorzystania sześćdziesiątki nawet częściej, zgodnie ze wskazaniem licznika motogodzin. Choć brak ciśnienia oleju może być oznaką poważnej awarii, może także wskazywać na jego skrajnie niski poziom. Aby silnik Ursusa C 360 nie zużywał się nadmiernie, zawsze wybierajmy oleje wysokiej jakości o specyfikacji odpowiadającej wymaganiom tej jednostki napędowej.

Modernizacja Filtra Powietrza w Ursusie C-360

Kasetowy wkład filtra powietrza o numerze 4661210N jest częścią zestawu modernizacyjnego filtra powietrza do ciągnika Ursus C-360. Oznaczenie “N” sugeruje “nowy typ” - tzn. przeróbkę z filtra olejowego na suchy. Jest to kompletny wkład (wraz z obudową wewnętrzną) montowany w miejscu starego filtra. Często taki zestaw nowego typu składał się z obudowy filtra z tworzywa (z syklonem wlotowym) i wymiennej kasety filtrującej. Zastosowanie: modernizacja ciągników Ursus C-360, C-355 oraz zastosowanie w nowszych modelach (np. Ursus 2812/3512 korzystały już z suchych filtrów). Numer 4661210N prawdopodobnie odpowiada zamiennie wkładowi używanemu w Zetorach serii 3320 itp., które były wyposażane fabrycznie w suchy filtr powietrza - co było popularną modernizacją także w polskich Ursusach.

Budowa Kasety Filtra Powietrza

Kaseta z tworzywa zawierająca filtr papierowy plisowany.

Zalety Nowego Typu Filtra

  • Łatwiejsza obsługa (nie trzeba bawić się z olejem).
  • Wyższa skuteczność filtracji w warunkach zapylenia (filtry suche klasy M zwykle lepiej radzą sobie z bardzo drobnym pyłem).

Różnice między Starym a Nowym Typem Filtra

Nowy typ filtra wyposażony jest w filtr cyklonowy, który skuteczniej usuwa pył, ale wymaga regularnego czyszczenia, aby zachować efektywność. Użytkownicy zauważyli, że nowa konstrukcja ma pewne wady, takie jak duża szczelina między cyklonem a pokrywą, co może prowadzić do dostawania się nieczystego powietrza do dalszej części filtra.

W nowym typie masz u góry filtr cyklonowy. Usuwa pył pod warunkiem, że cyklon nie jest zawalony ziemią - i co za tym idzie - wycięcia z boku cyklonu. Przede wszystkim cyklon warto utrzymywać w sprawności, ale od warunków polowych będzie zależała częstość czyszczenia elementu cyklonu.

Konserwacja i Wymiana Elementów Filtra

Wymiana filtra na nowy typ może być korzystna, zwłaszcza w przypadku uszkodzenia starego wkładu, który może się rozpadać.

Tabela Zamiennych Numerów Katalogowych Filtrów

Numer KatalogowyKompatybilne Modele
46/61-215/0Ursus C-360, 355, 4011, MF4
0046/61-215/0Ursus C-360, 355, 4011, MF4
46612150Ursus C-360, 355, 4011, MF4
0046612150Ursus C-360, 355, 4011, MF4
3027915M91Ursus C-360, 355, 4011, MF4
3027 915 M91Ursus C-360, 355, 4011, MF4

tags: #filtr #powietrza #do #ciągnika #c360 #budowa

Popularne posty: