Wymiana filtra powietrza w Land Rover Defender 200 Tdi

Każdy, kto interesuje się marką Land Rover wie, że w samochodach tych występowały dwie legendarne wysokoprężne jednostki napędowe. Obie nosiły oznaczenie „Tdi”. Skrót ten nie pochodził jak w większości marek od słów „turbo diesel”. Oznaczał on „turbo, direct injection, intercooled”, czyli turbo doładowany, na bezpośrednim wtrysku z intercoolerem. Silniki 200 i 300 Tdi, bo o nich właśnie mowa, były mocno ze sobą spokrewnione.

Pierwszy z nich - owiany legendą niezawodności - potrafił, jak donosili jego właściciele, „przekulać milion” - bez remontu. Charakteryzował się niesamowitym dołem oraz mocnymi i niezawodnymi rozwiązaniami osprzętu silnika. Słuchając odgłosów wydawanych przez ten dość przyjemnie pracujący silnik Diesla, można jednak usłyszeć jego rolnicze korzenie. Niestety nie był on zbyt dynamiczny.

W silniku 300 Tdi poprawiono główne mankamenty poczciwej „dwusetki”. Pracował on dużo kulturalniej, dysponował odrobinę większą mocą oraz znacząco poprawioną dynamiką i elastycznością silnika. Niestety, poprzez wprowadzone zmiany konstrukcyjne, trwałość tej jednostki napędowej zdecydowanie spadła. Silniki dożywają średnio pięciuset tysięcy kilometrów przebiegu bez remontu kapitalnego. Argumentem „za” przy wyborze tej jednostki napędowej jest fakt, że trafiła do seryjnej produkcji w trzech najbardziej popularnych modelach Land Rovera w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia.

Przede wszystkim do Defendera, który dzielnie służył w policji, straży pożarnej, wojsku i wielu innych służbach na całym świecie (zarówno na ziemi jak i pod nią) nawet do 2006 roku. Takiego właśnie wyzwania podjął się pewien entuzjasta oraz miłośnik marki z Poznania. Bazą do rozpoczęcia projektu był silnik 200 Tdi z Discovery z roku 1994. Ciężki, ale mocny blok z wytrzymałym wałem korbowym i misą olejową stał się szkieletem dla nowopowstającej jednostki napędowej.

Wał korbowy wraz z panewkami głównymi i korbowymi został wymieniony na nowy. Początkowo cały dół silnika miał pozostać w oryginale, jednak umieszczone w innych miejscach komory spalania oraz bardziej wystające wtryski z nowej głowicy 300 Tdi wymusiły wymianę tłoków na „trzysetkowe”. Jak się chwilę później okazało, korbowody starszej generacji również musiały zostać wymienione na nowsze, z racji haczenia nadlewów tłoków o górę korby przy skrajnych jej wychyleniach. Tutaj jednak zostały założone dobre używane korbowody, w których osadzono nowe tłoki wraz z pierścieniami i nowymi sworzniami.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Po skompletowaniu skrzyni korbowej silnika przyszedł czas na pomiar progowego wystawania tłoków oraz dobór odpowiedniej grubości uszczelki pod głowicą. Powstały w ten sposób słupek silnika gotów był do uzbrojenia w osprzęt i przymiarki do montażu. Turbosprężarka została założona od silnika nowszego, również odpowiednio wyregulowana, z wydajnością do 1,2 bara (fabryczne ustawienia to 0,93 -1,07 bara). Za takim rozwiązaniem ponownie przemawiały dostępność nowych części oraz cena. Nowa turbina 300 Tdi jest łatwo dostępna, a przy tym o ponad połowę tańsza od swojej poprzedniczki.

Pompa wspomagania kierownicy została założona z silnika 200 Tdi. Na bloku pojawiła się pasująca do niego rocznikowo mechaniczna pompa paliwa, a także nieśmiertelna wręcz pompa podciśnienia.

Najlepiej widocznym szczegółem, dzięki któremu już na pierwszy rzut oka wiemy, że nie mamy do czynienia ze zwykłą „trzysetką”, choć góra silnika na to właśnie wskazuje, jest układ pasków klinowych napędzających osprzęt silnika. Wprawdzie z racji terenowego charakteru dziewięćdziesiątki mocniejszy, bo stuamperowy alternator- znalazł tu dla siebie miejsce, jednak kółko zostało zmienione na „jednogruborowkowe”. Właścicielowi chodziło tu przede wszystkim o niezawodność. Możliwość rezygnacji ze zużywającego się z biegiem czasu napinacza oraz stosowanie uniwersalnych klinowych pasków (które dużo łatwiej zdobyć nawet na dalekiej Syberii) zamiast paska wielorowkowego.

Układ dolotowy pozostał bez większych zmian. Oba silniki używały takiego samego intercoolera. Dopasowano jedynie odpowiednie węże powietrzne. Wyzwaniem okazał się natomiast układ wydechowy. Po modyfikacjach i wstępnym osadzeniu silnika w pojeździe okazało się, że żaden oryginalny układ wydechowy nie pasuje. Co gorsza, wyjście wydechu skierowane jest wprost na poduszkę mocującą silnik do ramy.

Właśnie ten układ wymagał doboru części od innych modeli, jednak dla czystości gatunkowej, cały czas w obrębie marki. Za rozwiązanie posłużyły dwie środkowe rury wydechowe od Freelandera 2,0 Tcie oraz tłumik końcowy od Defendera 110” 300 Tdi, pełniący tu rolę środkowego (i jedynego) tłumika. Nie obyło się też bez lekkiej korekty ugięć i spawania. Od turbiny poprowadzono pierwszą rurę, pochodzącą od młodszego brata Freelandera, omijając lewą łapę silnika. Następnie założono jedyny tłumik w układzie i do końca samochodu poprowadzono drugą rurę środkową z Tcie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dopiero po odpaleniu samochodu dało się zauważyć, jak dużym usprawnieniem układu ogrzewania okazało się zastosowanie obudowy termostatu z silnika 300 Tdi. Efekt finalny: silnik z dołem „dwusetki”, przyspieszeniem i prędkością maksymalną „trzysetki”, o wypośrodkowanym zużyciu paliwa.

Filtr oleju MANN W930/20

Filtr oleju MANN W930/20 został wyprodukowany przez firmę MANN-FILTER. 70 lat temu, 16 sierpnia 1951 roku, MANN-FILTER został po raz pierwszy zarejestrowany jako znak towarowy. To, co zaczęło się jako mała marka krajowa w Ludwigsburgu, od lat 60. zyskało międzynarodową popularność. Dziś marka jest niekwestionowaną siłą w technologii filtracji dla sektora motoryzacyjnego i przemysłowego na całym świecie. Produkty MANN-FILTER stosowane są jako oryginalne wyposażenie nowych pojazdów dzięki czemu budzą zaufanie wśród klientów. W930/20 pomaga oczyszczać olej z zanieczyszczeń powstających w wyniku pracy silnika. Aby zapewnić silnikowi odpowiednią filtrację zaleca się wymieniać filtr przy okazji wymiany oleju silnikowego. Instrukcje w jaki sposób wymienić filtr oleju W930/20 znajdują się na naszym blogu. Więcej filtrów oleju w kategorii Filtry oleju.

Filtr Producent Zastosowanie
MANN W930/20 MANN-FILTER Oczyszczanie oleju silnikowego

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #Defender #200tdi #wymiana

Popularne posty: