Filtr Powietrza w Motocyklu Cross: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza to prosty element, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika. Nawet pozornie czyste powietrze zawiera zanieczyszczenia, takie jak pyłki i kurz, które w ilości około grama na metr sześcienny mogą być szkodliwe dla silnika motocykla.

Początkowo nie przykładano do tego dużej wagi, a układ dolotowy ograniczał się do lejka na gaźniku. Dopiero około lat 30. XX wieku niektórzy producenci zaczęli stosować siatki plecione z cienkich drucików.

Ewolucja Filtrów Powietrza

Ciekawym rozwiązaniem były filtry powietrza w motocyklach wojskowych, w formie uszczelnionej puszki z wkładem z drucianej plecionki nasmarowanej olejem. Takie puszki, zmodernizowane i wykonane z tworzyw sztucznych, trafiły później do motocykli cywilnych, choć zamiast stalowej plecionki stosowano cienką gąbkę.

Skuteczne filtrowanie powietrza jest konieczne dla utrzymania silnika w dobrej kondycji, ale równie ważne jest, aby filtr jak najmniej ograniczał przepływ powietrza. Im więcej powietrza trafi do silnika, tym lepsze osiągi i niższe spalanie.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry Celulozowe

Użyta do produkcji filtra celuloza gwarantuje sprawny przepływ powietrza, zatrzymując wszelkie drobiny na powierzchni. Filtr formuje się w harmonijkę, co zwiększa powierzchnię roboczą i trwałość. Jeden filtr wystarcza na około 10-15 tys. km w użytku drogowym.

Przeczytaj także: Jak dobrać filtr do Husqvarny?

Filtry Gąbkowe

Motocykle terenowe korzystają z dwuwarstwowej gąbki nasączonej lepkim olejem. Pierwsza warstwa zatrzymuje większe zanieczyszczenia, a druga, gęstsza, blokuje najdrobniejsze nieczystości. Gąbkowe filtry wymagają czyszczenia po każdej jeździe w terenie.

Filtry Bawełniane

Filtry wykonane z bawełny lepiej przepuszczają powietrze niż papier. Bawełnę nasącza się olejem, który po odparowaniu rozpuszczalników jest bardzo lepki, ale nie blokuje dostępu do powietrza. Są to elementy wielorazowe, które myje się w specjalnym detergencie i ponownie smaruje.

W warunkach drogowych wyłapywanie zanieczyszczeń z powietrza jest kluczowe, ale dla dzisiejszych rozwiązań nie jest to żadnym wyzwaniem. Co innego, jeśli spojrzymy na jazdę po bezdrożach. Tam na dłuższą metę nie sprawdzą się ani papier, ani nasączona bawełna.

Dodatkowe Elementy Układu Dolotowego

Oprócz samych filtrów, udział w dbaniu o czystość silnika często biorą także puszki układu dolotowego, tzw. airboxy. W niektórych motocyklach ich konstrukcja pozwala na częściowe zatrzymanie co większych zabrudzeń.

Dlatego warto raz na jakiś czas poświęcić kilka chwil na to, by spojrzeć, w jakim stanie jest ten jakże istotny element motocykla. Pozwoli to nie tylko wydłużyć życie silnika, ale także zadbać o jego osiągi.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Porównanie Filtrów Powietrza
Typ Filtra Materiał Zastosowanie Trwałość Czyszczenie
Celulozowy Celuloza Użytkowanie drogowe 10-15 tys. km Wymiana
Gąbkowy Gąbka Motocykle terenowe Krótka Po każdej jeździe
Bawełniany Bawełna Uniwersalne Długa Specjalny detergent

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

tags: #filtr #powietrza #cz #cross #budowa #zasada

Popularne posty: