Wymiana Filtra Powietrza w Opel Corsa B w Łodzi
- Szczegóły
Silnik spalinowy posiada kilka układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.
Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Typy Filtrów Powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Pułapki Podczas Wymiany Filtra Powietrza
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Dostępność Filtrów Powietrza i Koszty Wymiany
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.
Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.
Plan serwisowy Opel Corsa D 1.2 Twinport (80 KM)
Czwarta generacja Opla Corsy (D) trafiła do sprzedaży w 2006 i była produkowana do 2014 roku. Ten miejski samochód zyskał dość duże grono klientów, ze względu na niską cenę i praktyczność. Także dziś jest to bardzo popularny model na rynku wtórnym.
Silnik Twinport, podobnie jak w przypadku większej jednostki o takim oznaczeniu, stosowanej w Astrze J, wyposażono w kolektor wydechowy o zmiennej długości i rozrząd DOHC 16v. Był zmodernizowaną odmianą silnika stosowanego już w Corsie B (1.2 16v A12XE). W czwartej generacji miał pojemność skokową 1229 cm sześc. i generował od 69 do 86 KM. Najpopularniejszą odmianą była jednostka napędowa o mocy 80 KM.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Plan serwisowy
- Co rok wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;
- sprawdzenie silnika pod kątem wycieków oleju;
- kontrola szczelności układu chłodniczego uzupełnienie poziomu płynu;
- serwis układu klimatyzacji, jeśli występuje.
- Co dwa lata wymiana baterii w pilocie;
- wymiana płynu hamulcowego;
- wymiana płynu chłodniczego, jeśli stosowany jest uniwersalny;
- wymiana oleju w sprzęgle hydraulicznym.
- Co 30 tys. km wymiana filtra powietrza;
- sprawdzenie skrzyni biegów pod kątem wycieków;
- kontrola poziomu płynu przekładniowego, uzupełnienie w razie konieczności;
- kontrola stanu podwozia pod kątem uszkodzeń mechanicznych i ataków korozji;
- sprawdzenie stanu układu kierowniczego (końcówki drążka, osłony, drążki poprzeczne, osłony, wycieki);
- kontrola szczelności układu wspomagania, uzupełnienie płynu wspomagania;
- kontrola szczelności układu hamulcowego (przewody stałe i elastyczne);
- sprawdzenie układu chłodzenia - szczelność, poziom płynu i stężenie koncentratu;
- sprawdzenie elementów zawieszenia pod kątem zużycia i uszkodzeń (tuleje, gumy);
- kontrola akumulatora, oczyszczenie połączeń;
- sprawdzenie podwozia pod kątem uszkodzeń szczeliwa ochronnego i ataków korozji;
- kontrola grubości tarcz i klocków hamulcowych na przedniej osi;
- kontrola stanu tylnych bębnów hamulcowych, w razie potrzeby rozebranie i czyszczenie.
- Co 60 tys. km wymiana filtra paliwa;
- wymiana świec zapłonowych;
- wymiana filtra kabinowego;
- kontrola poduszek powietrznych i wyposażenia kabiny;
- smarowanie zamków i zawiasów drzwi;
- kontrola węży układu paliwowego;
- kontrola układu wydechowego (mocowanie, korozja, wycieki);
- sprawdzenie i regulacja hamulca postojowego.
- Co 100 tys. km wymiana płynu przekładniowego w skrzyni manualnej (producent nie wymaga).
Oleje i płyny - ilości i specyfikacje
- olej silnikowy - 3,5 l - zalecany GM LL - A - 0 - 25;
- płyn chłodniczy - 5 l - zalecana domieszka 50% koncentratu LLC;
- płyn przekładniowy - skrzynia manualna - 1,6 l - zalecany Opel 19 40 748;
- płyn hamulcowy - DOT 4+;
- płyn do pompy sprzęgła - DOT 4;
- czynnik klimatyzacji - R134a (430 g).
Wymiana żarówki w Opel Corsa B - dodatkowe wyzwanie
Dla osoby nieobeznanej niektóre rzeczy nie są proste. Wymiana żarówki znajduje się w wyjątkowo upierdliwym i słabo dostępnym miejscu. Stojąc naprzeciwko otwartej maski znajduje się ona w skjranym lewym rogu refektora w beżowej wkręcanej oprawce. Dostęp jest utrudniony przez filtr paliwa i wlot powietrza.
Wlot powietrza demontuje się przekręcając o 90 stopni plastikową srubę mocującą go do maski, powinien poluzować się i 'wyskoczyć'. Nie wyciąga się cały, jednak po poluzowaniu umożliwia wysunięcie go z dwóch wlotów powietrza do filtra - należy go delikatnie wysunąc i odsunąć na bok. Dostęp wymaga dość drobnych dłoni. Odkręca się "do środka pojazdu". Najwygodniej przećwiczyć jak działa mocowanie i gwint na lewym reflektorze, który ma wygodny dostęp do żarówki.
W moim przypadku bardzo ciężko było odkręcić zapieczony plastik.uszczelkę, gdyż żarówka nie była zmieniana min. od 12 lat a prawdodpobnie od nowości (19 lat). Udało się trzymając klosz (żeby nie wyskoczył z dolnego zaczepu) naciskając na plastikową stopkę powoli odkręcać gwint. Musi się przekręcić o jakieś 45o i i wtedy go wysunąć. Żarówka to przezroczysta P21W (z jedym kontaktorem pod spodem), montujemy przez rękawiczki, lub chociaż chusteczkę higieniczną (żeby nie zatłuścić szkła, co skraca życie żarówek).
Warto sprawdzić, czy działa, zanim wszystko poskręcamy - w moim przypadku zadziałały Prawa Murhpy'ego i oczywiście zamontowałem wadliwą żarówkę, kolejna już była sprawna. Montaż oprawki był o tyle trudniejszy, że ciężko trafić w gwint, aby cały plastik przyległ do oprawy - dopiero wtedy można przykręcić, teraz już dzieje się to łatwiej.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #corsa #b #wymiana #Łódź

