Filtr Powietrza w Toyota Corolla 2009: Lokalizacja, Wymiana i Znaczenie
- Szczegóły
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Rodzaje i Budowa Filtrów Powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Wymiana Filtra Powietrza - Na Co Zwrócić Uwagę?
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Filtr Paliwa - Równie Ważny Element
Filtr paliwa jest ważnym elementem układu paliwowego samochodu, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia i cząstki mogące znajdować się w paliwie. W większości pojazdów stosuje się filtry paliwa z wkładem filtrującym wykonanym z materiałów porowatych, takich jak papier lub włókno szklane. Zasada działania jest bardzo prosta: paliwo przepływa przez filtr, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane przez strukturę materiału filtrującego. W naszych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów paliwa: filtry wstępne i filtry główne. Filtry wstępne są umieszczone w zbiorniku, przed pompą paliwa. Ich zadaniem jest zatrzymywanie większych cząstek i zanieczyszczeń. Filtry główne są umieszczone wzdłuż linii paliwowej. Służą do zatrzymywania drobnych cząstek i zanieczyszczeń mogących dostać się do paliwa podczas transportu lub do zbiornika w naszym aucie. W niektórych filtrach paliwa wykorzystuje się również separator wody.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Kiedy Wymieniać Filtr Paliwa?
W miarę upływu czasu i podczas intensywnej eksploatacji samochodu filtr paliwa zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co może prowadzi do utraty drożności i wydajności. Dlatego tak ważne jest regularne wymienianie filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków oznacza to wymianę co 20 000--40 000 kilometrów lub co 1-2 lata. Filtry paliwa szybciej zużywają się w silnikach Diesla niż w benzynach, gdyż olej napędowy jest bardziej narażony na zanieczyszczenia cząstkami, które mogą uszkodzić układ paliwowy. Najrzadziej filtr paliwa wymienia się w autach hybrydowych. Wynika to ze specyfiki ich pracy i faktu, że silnik spalinowy nie jest wykorzystywany przez cały czas podczas jazdy.
Objawy Uszkodzonego Filtra Paliwa
Uszkodzony lub niedrożny filtr paliwa może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Jeżeli zauważymy, że auto gorzej reaguje na gaz, ma problemy z rozruchem, zaczęło zużywać więcej paliwa, szarpie lub występuje falowanie obrotów na biegu jałowym, w pierwszej kolejności powinniśmy zainteresować się naszym filtrem.
- Spadek mocy silnika: zatkany lub uszkodzony filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika, co może prowadzić do spadku mocy i wydajności silnika.
- Przerywanie pracy silnika: uszkodzony filtr paliwa może powodować przerywanie pracy silnika podczas jazdy. Silnik może się wyłączać lub tracić moc w przypadkach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest większe.
- Nieprawidłowe działanie silnika na biegu jałowym: jeśli filtr paliwa jest uszkodzony, silnik może działać nierówno na biegu jałowym.
- Wibracje lub drgania: uszkodzony filtr paliwa może prowadzić do wibracji lub drgań silnika.
Koszt filtrów paliwa zaczyna się od kilkudziesięciu złotych w przypadku tanich zamienników do około 100-200 złotych przy produktach oryginalnych, które oferują znacznie lepsze parametry pracy i jakość wykonania zgodną z zaleceniami producenta.
Wymiana Filtra Kabinowego w Toyota Corolla X
Poniżej przedstawiony jest "Manual" wymiany filtra kabinowego. Czas trwania: max 10 minut. Zero narzędzi. Można to zrobić nawet podczas ulewy.
- Otwieramy i opróżniamy schowek.
- Z prawej strony schowka widzimy mały siłownik, który trzyma się na małym trzpieniu. Ściskamy końcówki tego trzpienia i wysuwamy siłowniczek. Schodzi bez najmniejszych problemów.
- U góry schowka widzimy z dwóch stron zaczepy. Trzeba przynajmniej z jednej strony spróbować wcisnąć zaczep do środka. Wejdzie bez problemu.
- Po w/w czynności schowek opadnie w dół. Będzie się trzymał na 4 zaczepach. Nie trzeba go wyciągać. Może tak wisieć.
- U góry zobaczycie teraz klapkę. Zwróćcie uwagę na napis UP. Przy montażu pomaga. Z lewej i prawej strony widać dwa zaczepy. Wystarczy jeden z nich ścisnąć i wysunąć do siebie. Drugi wysunie się sam.
- Za wyciągniętą klapką jest tacka plastikowa, w której jest nasz filtr. Wysuwamy ją. Leży bardzo luźno. Tak ma być. Znowu zwróćcie uwagę na napis UP.
- Wymieniamy filtry. Na każdym powinna być strzałka lub napis UP. Następnie montujemy w odwrotnej kolejności.
Na każdym filtrze powinien być strzałka lub napis UP. Następnie montujemy w odwrotnej kolejności.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jaki Filtr Wybrać? Producenci i Ceny
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Poniżej przykładowe ceny filtrów kabinowych:
- CUK 22 032 - MANN-FILTER - 74zł
- K 1310A - FILTRON - 36zł
- 1 987 435 590 - BOSCH - 40zł
- AHC484 - PURFLUX - 82zł
Filtron należy do Mann-Filter i ma te same patenty - system BioKnight. Czyli można rozumieć że to są te same filtry, tej samej jakości tylko w innych pudełkach? Ja tak to rozumiem. Używałem kiedyś Mann-Filter ze względu na ten żółto-zielony filtr antybakteryjny.
Średni czas potrzebny na wymianę filtra powietrza w omawianym modelu to 15 minut. Cena wymiany filtra powietrza w Toyota Corolla X wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany.
Zastosowanie Filtrów Powietrza w Modelach Toyota i Nie Tylko
Filtr powietrza pasuje do następujących modeli:
- PONTIAC Vibe 1.8 (16V) DOHC LAY (8) [2010-2009]
- SCION xD 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) [2014-2008]
- TOYOTA Corolla 1.8 (16V) DOHC [2014-2013], 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (K) [2015], 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (L) [2012-2009], 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) [2009]
- TOYOTA Matrix 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) [2014-2009]
- TOYOTA Yaris 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE [2015-2007], 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE CAN [2008-2007]
- TOYOTA Yaris (Canada) 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE [2006], 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE CAN [2006]
| Marka | Model | Silnik | Rocznik |
|---|---|---|---|
| PONTIAC | Vibe | 1.8 (16V) DOHC LAY (8) | 2009-2010 |
| SCION | xD | 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) | 2008-2014 |
| TOYOTA | Corolla | 1.8 (16V) DOHC | 2013-2014 |
| TOYOTA | Corolla | 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (K) | 2015 |
| TOYOTA | Corolla | 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (L) | 2009-2012 |
| TOYOTA | Corolla | 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) | 2009 |
| TOYOTA | Matrix | 1.8 (16V) DOHC 2ZR-FE (U) | 2009-2014 |
| TOYOTA | Yaris | 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE | 2007-2015 |
| TOYOTA | Yaris (Canada) | 1.5 (16V) DOHC 1NZ-FE | 2006 |
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #corolla #2009 #lokalizacja

