Wymiana Filtra Kabinowego w Chevrolet Aveo T300

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest jednym z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jest to sprawa dosyć często bagatelizowana przez posiadaczy samochodu ale niesłusznie. Jest to element eksploatacyjny auta, który powinien być wymieniany stosunkowo często.

Do czego służy filtr kabinowy?

Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą powiązane, jednak zadanie jest jedno - oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca. Niedostateczna ilość dopływającego powietrza do strefy kierowcy i pasażerów, może powodować szybsze zmęczenie prowadzącego pojazd i obniżenie koncentracji.

Zanieczyszczenia filtrowane są przez na trzy a nawet cztery warstwy materiału filtrującego. Pierwsza z nich zatrzymuje największe cząstki zaniczyszczeń. Druga jest naładowana elektrostatycznie i higroskopijna co umożliwia zatrzymywanie wszelkiego rodzaju drobnych pyłków i bakterii. Trzecia pełni rolę stabilizatora całego filtra. Występują także filtry z warstwą węgla aktywnego, która ma za zadanie filtrowanie szkodliwych dla zdrowia gazów spalinowych.

Panuje powszechne przekonanie, że filtr kabinowy ważny jest przede wszystkim dla alergików i osób chorych na astmę. Nie jest to do końca prawdą, bo kierujący pojazdem także wdycha szkodliwe substancje stojąc np. w korku czy poruszając się na zatłoczonej ulicy. Prowadzi to do tego, że stężenie szkodliwych substancji w powietrzu jest kilkaktornie większa w kabinie pojzadu niż na drodze.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.

Generalnie zaleca się wymianę filtra przeciwpyłkowego co najmniej co 20 000 km. Jednak przy przeważającym ruchu miejskim, wymiana filtra kabinowego co 10 000 km nie jest żadną przesadą. Wskazane jest także czyszczenie filtra z nagromadzonych zanieczyszczeń co jakiś czas.

Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

W ofercie sklepu z częściami samochodowymi e-autoparts.pl znajdziecie szeroka gamę filtrów kabinowych różnych producentów. Nasze filtry przeciwpyłkowe produkowane są z wysokiej jakości materiałów zapewniających właściwe oczyszczanie powietrza w kabinie kierowcy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wymiana filtra kabinowego - krok po kroku

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.

Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Instrukcja montażu filtra kabinowego w Chevrolet Aveo T300 (w aucie bez takiego filtra fabrycznie):

  1. Po zdjęciu schowka pasażera, mamy bezpośredni dostęp do skrzynki filtra.
  2. Wycinamy otwór dokładnie po krawędzi wewnętrznej zarysowanego otworu. Szerokość wycięcia w tym miejscu wynosi około 2 cm. Tniemy najlepiej od góry do dołu. Wycinamy dwie plastikowe płytki ponieważ cała skrzynka składa się z górnej i dolnej części. Tniemy powoli, ale całkiem silnie, plastik jest na tyle solidny, że nożyk nie zbacza z krawędzi.
  3. Efekt wycięcia - gotowy otwór.
  4. Filtr musimy lekko odginając nad tą poprzeczną belką wsunąć w otwór.
  5. Na koniec zostaje nam zatrzaśnięcie zaślepki GM 96434187.
  6. Mocujemy z powrotem schowek pasażera - i gotowe.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #chevrolet #aveo #t300 #wymiana

Popularne posty: