Wymiana Filtra Powietrza w BMW F10 z Silnikiem B47: Kompleksowy Przewodnik Serwisowy

Dziś skupimy się na kluczowych aspektach serwisowania BMW, szczególnie istotnych dla właścicieli modeli 1, 2, 3 i 4 z silnikami benzynowymi, niezależnie od przebiegu (od 50 tys. do 300 tys. km). Konstrukcyjnie modele 1 F20/F21, 2 F22, 3 F30, 4 F32/F36 i GT3 F34 są bardzo podobne, co oznacza, że systemy i silniki benzynowe są identyczne.

Interwały Wymiany Podstawowych Płynów

Zacznijmy od interwałów wymiany podstawowych płynów, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania Twojego BMW.

Olej Silnikowy

Podstawowym płynem jest olej silnikowy. Zalecamy jego wymianę co 6-8 tys. km, maksymalnie co 10 tys. km, w zależności od stylu jazdy, częstych tras czy jazdy miejskiej, lub mieszanki. Jeśli klient regularnie „przeciąża” samochód, często zmieniają olej co 5-6 tys. km. Osobiście zalecam wymianę oleju co 8-10 tys. km, jeśli nie jest się agresywnym kierowcą, ale nie więcej.

Filtr Oleju i Filtr Powietrza Silnika

Wraz z wymianą oleju zawsze zalecamy wymianę filtra oleju i filtr powietrza silnika. Filtr powietrza należy wymieniać przy każdej wymianie oleju, ponieważ nasze drogi są pełne kurzu, brudu i liści, co może prowadzić do jego zatykania. Dla silników turbo jakość i czystość filtra powietrza są bardzo ważne!

Filtr Kabinowy

Filtr kabiny również zalecamy wymieniać razem z wymianą oleju, filtra oleju i filtra powietrza. Kosztuje niewiele, a nasza rekomendacja to filtr węglowy. W modelach X5 E70, F15 i X3 F25 znajduje się dodatkowy filtr pod schowkiem, nazywany filtrem klimatyzacji lub filtrem recyrkulacji.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Płyn Hamulcowy

Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co 2 lata lub co 40 tys. km, o czym przypomina komputer BMW, który zapisuje interwały serwisowe dla tego płynu. Dlaczego co 2 lata? Ponieważ płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ma zdolność wchłaniania par wodnych z powietrza.

Antyfrez

Antyfrezy są często zapominane, ponieważ BMW nie uwzględnia ich wymiany w komputerze, więc nie pojawia się komunikat o konieczności ich zmiany. Zalecamy wymianę co 2-3 lata lub co 50 tys. km, ponieważ antyfrez traci swoje właściwości z czasem, nawet jeśli samochód nie jest użytkowany. Długie niezmienianie antyfrezu może prowadzić do osadów, które mogą zatykać cienkie miejsca w układzie chłodzenia, takie jak radiator.

Pokrywa Wlewu Oleju

Co roku lub co dwa lata należy wymieniać pokrywę wlewu oleju, ponieważ z biegiem czasu może ona pękać z powodu materiału plastikowego, a zawór może przestać działać poprawnie!

Czyszczenie Systemu Chłodniczego

Rocznie, mniej więcej wiosną, zaleca się czyszczenie systemu chłodniczego. W samochodzie znajduje się sandwich z chłodnicą klimatyzacji i chłodnicą głównego układu chłodzenia, między którymi często gromadzą się liście, mech i kurz. Rekomendujemy rozebranie i umycie tych elementów, ponieważ silnik jest obciążony termicznie i prawidłowe działanie układu chłodzenia jest bardzo ważne.

Serwis Systemu Klimatyzacji

System klimatyzacji wymaga serwisowania raz w roku. Wymiana czynnika chłodniczego jest ważna, ale nie chodzi tylko o jego wymianę, ponieważ czynnik odparowuje z biegiem czasu. Regularna wymiana czynnika chłodniczego zapewnia również wymianę oleju w systemie, co przyczynia się do dłuższej żywotności kompresora.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Płyn w Układzie Kierowniczym

Płyn w układzie kierowniczym - należy go wymieniać co 2 lata i monitorować jego czystość. W modelach F10, na przykład w wersjach z napędem na wszystkie koła 535, używa się hydraulicznego drążka, który również wymaga płynu.

Płyny w Reduktorach i w Rozdzielaczu

Płyny w reduktorach i w rozdzielaczu - zaleca się ich wymianę co 80-100 tys. km, w zależności od stylu jazdy. W przypadku bardziej intensywnej eksploatacji, jak jazda zimą z driftingiem, lepiej wymieniać je częściej, co 60-80 tys. km.

Olej w Skrzyni Biegów ZF 8HP

Olej w skrzyni biegów ZF 8HP - zaleca się wymianę co 80-120 tys. km, w zależności od stylu jazdy. Nasza rekomendacja to 60-80 tys. km, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania w korkach lub na trasie.

Serwisowanie Układu Hamulcowego

Klocki Hamulcowe

Klocki hamulcowe - brak stałych interwałów serwisowych, wszystko zależy od stylu jazdy. Klocki mogą się zużywać już po 10 tys. km, jeśli jazda jest intensywna, średnio zużywają się po 20-40 tys. km.

Tarcze Hamulcowe

Tarcze hamulcowe - należy monitorować ich grubość. BMW ma określone minimalne grubości tarcz, które wynoszą -2 mm.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Ręczny Hamulec

Elektryczny hamulec ręczny - w modelach E70, F15 i E65 stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, który działa podobnie jak w modelu F30, ale zamiast ręcznej dźwigni używa silniczka, który napina linki. W tych modelach klocki hamulcowe znajdują się wewnątrz bębna. Wyjątkiem są modele F10 i F25, gdzie stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, ale z mechanicznym napinaczem w zacisku, więc nie wymaga on regularnego serwisowania klocków.

Przegląd Serwisowy BMW F30 w Zależności od Przebiegu

Omówiliśmy podstawowe czynności serwisowe i teraz, bazując na tych interwałach, przejdziemy przez przebieg od 0 do 300000 km na przykładzie BMW F30, wskazując, co powinno być wymieniane na różnych przebiegach.

  • 50 000 km - przy tym przebiegu wymieniane są olej silnikowy, wszystkie filtry, płyn hamulcowy. Jeśli samochód ma więcej niż 2 lata, zaleca się wymianę płynu chłodzącego, oleju w reduktorach, rozdzielaczu i skrzyni biegów. Należy także sprawdzić klocki hamulcowe, które powinny być wymienione przynajmniej raz. Wykonuje się również serwis klimatyzacji i sprawdza zanieczyszczenie chłodnic.
  • 60 000 km - przy tym przebiegu zaleca się wymianę świec zapłonowych (irydowych), które powinny być wymieniane co około 60 000 km.
  • 80 000 km - wymiana płynów w skrzyni biegów, rozdzielaczu i reduktorach. Możliwe są również problemy z zawieszeniem. Należy sprawdzić tarcze i klocki hamulcowe, a także płyny, jak w poprzednim przeglądzie. Każdy przegląd powinien obejmować diagnostykę zawieszenia.
  • 100 000 km - wymienia się wszystko z poprzednich przeglądów, dodatkowo dla silnika N20 wymiana łańcucha rozrządu, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki miski olejowej. Rekomendowana jest również wymiana świec zapłonowych i płynu chłodzącego. Po 100 000 km mogą wystąpić problemy z cewkami zapłonowymi, zwłaszcza jeśli świece były zaniedbane.
  • 150 000 km - wymiana osłon i odbojników przednich amortyzatorów, samych przednich amortyzatorów. Problemy mogą wystąpić z listwą kierowniczą, tulejami, jeśli nie były wymieniane przy 100 000 km. Wymiana uszczelek tylnego półosie, sprawdzenie membrany PCV, przewodu dolotowego, zamków drzwi, przycisków Start-Stop. Często cierpią klamki drzwi.
  • 200 000-300 000 km - należy ocenić stan pojazdu, sposób eksploatacji, roczny przebieg itp. Standardowe problemy jak przy 100 000 km.

Koszty Serwisu Używanego BMW

Ile klientowi przyjdzie wydać na serwis typowego, sprowadzanego auta? Otóż może się okazać, że już podczas pierwszego serwisu, trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 6-7 tys. zł. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tony).

Obecnie możemy przyjąć, że średni wiek sprowadzonego pojazdu to ok. Jeśli założymy, że statystyczny sprowadzony samochód ma 13 lat i 250 tys. km, trzeba się liczyć z tym, że wymianie lub regeneracji będą podlegała duża liczba części i podzespołów eksploatacyjnych.

Przykładowe Koszty Napraw

  • Wymiana rozrządu: 2000 zł - 8000 zł (w zależności od modelu)
  • Regeneracja skrzyni automatycznej: 4000 zł - 6000 zł
  • Wymiana sprzęgła z kołem dwumasowym: 2000 zł - 3000 zł
  • Remont zawieszenia wielowahaczowego: 1500 zł - 2000 zł

Diagnostyka BMW

Zalecane przez koncern BMW narzędzia diagnostyczne pozwalają nam na programowanie sterowników pojazdu. Często błędy różnych elementów pojazdu powodują takie same błędy w odczycie diagnostycznym. Dzięki doświadczeniu naszych pracowników, fachowej wiedzy prawidłowo zinterpretują usterki.

Układ Przenoszenia Napędu i Rozrząd

W układzie przenoszenia napędu są elementy podatne na zużycie. Rozrząd jest odpowiedzialny za prawidłową synchronizację wału korbowego, wałka rozrządu oraz ruchu zaworów i tłoków. Pilnowanie wymiany rozrządu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania niezawodności silnika.

Silniki N47 i B47

Są to silniki oznaczone nr N47, B47 we wszystkich modelach 1,2,3,4,5,6 oraz X1, X3, X4, X5, X6 oraz MINI z napędem dieslowskim. W silnikach N57 montowany jest rozrząd z tyłu silnika.

Automatyczna Skrzynia Biegów

Regularne przeglądy automatyczny skrzyń biegów pozwalają zawczasu wykryć usterki i zapobiec kosztownym naprawom. Dokładniejszy przegląd i wymiana oleju w skrzyni zalecany jest przez producenta firmę ZF po przejechaniu 70 tys km. Skrzynie firmy ZF potrzebują specjalnych syntetycznych olei.

Katalizator i Filtr Cząstek Stałych (DPF)

Katalizator w siniku benzynowym ma zadanie redukcji tlenków azotu oraz utlenienia węglowodoru i tlenków węgla. Filtr cząstek stałych występuje głównie z silnikami dieslowskimi. DPF-y metalowe do przebiegu zbliżonego do 200.000 działają jeszcze sprawnie jednak przy uszkodzeniu innych elementów wpływających na działanie katalizatora takich jak wtryski, turbina, zły olej może zapchać się wcześniej.

Turbosprężarka

Turbosprężarka składa się z dwóch wirników. Pierwszy napędza strumień gazów wydechowych. Drugi wirnik napędza sprężarkę, wprowadzając powietrze do jednostki napędowej.

Objawy Uszkodzonej Turbiny

  • Zwiększone zużycia paliwa
  • Czarny dym
  • Nieprawidłowe dźwięki i hałasy
  • Błąd na komputerze pokładowym
  • Nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza (intercoolera)

Klimatyzacja

Klimatyzację używa się nie tylko w lecie. Przez cały rok spełnia zadanie osuszania wnętrza z wilgoci, zapobiega też parowaniu szyb. Konieczny jest coroczny serwis klimatyzacji do uzupełnienia ubytków czynnika rocznie ok 10%, uzupełnienia oleju do smarowania kompresora jak również odgrzybieniu układu.

tags: #filtr #powietrza #bmw #f10 #b47 #wymiana

Popularne posty: