Wymiana filtra powietrza w BMW E46 316ti

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Proces wymiany filtra powietrza w BMW E46 316ti

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Krok po kroku:

  1. Najpierw wyciągnij filtr kabinowy i wykręć jego podstawę, ponieważ pod nią jest śruba od osłony plastikowej.
  2. Odkręć resztę śrubek i masz filtr na wierzchu.
  3. Zdejmij uszczelkę która jest na rancie obudowy filtra kabinowego (tego takiego korytka z którego wyjąłeś filtr kabinowy).
  4. Odkręć obudowę filtra kabinowego (trzyma się na 4 śruby).
  5. Zdejmij osłony po kolei od przodu zaczynając (pierwszą nie jest na śrubkach tylko taka 'wciskana').
  6. W kolejnych osłonach szukaj śrubek - w tej obudowie co jest w niej korek oleju są chyba 3, a w kolejnej 4 (tej po lewej głębi maski). Pod tą 3 jest filtr powietrza.

Nie śpiesząc się na spokojnie, wymiana filtra powietrza zajmie nieco dłużej. Pamiętaj, że w samej obudowie odmy też są "kanaliki" które się zapychają.

Do całej operacji potrzebny jest jeden śrubokręt.

Koszty wymiany filtra powietrza

Cena wymiany filtra powietrza w BMW Serii 3 E46 wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 30 minut.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #bmw #e46 #316ti #wymiana

Popularne posty: