Filtr Powietrza Berlingo 2: Kontrolka z Wykrzyknikiem - Przyczyny i Rozwiązania

Nagłe zapalenie się którejś z kontrolek w zestawie wskaźników powinno wzbudzić nasze zainteresowanie. W większości przypadków nie jest to normalna sytuacja. Jedną z nich jest trójkąt z wykrzyknikiem. Poniżej objaśniamy, co może być przyczyną jego aktywacji.

Kontrolka Trójkąt z Wykrzyknikiem - Co Oznacza?

Kontrolka sygnalizująca charakterystyczny trójkąt z wykrzyknikiem może zapalić się w najmniej oczekiwanym momencie. Spowodowane jest to nieprawidłowym działaniem któregoś z elementów pojazdu. Najczęstsze przyczyny opisujemy poniżej.

Błąd Systemu ABS lub ESP

Kontrolka zapali się zarówno wtedy, kiedy układy (hamulcowy i stabilizacji toru jazdy) nie działają prawidłowo, jak i w sytuacji, gdy np. czujniki wykryją zaawansowane zużycie klocków hamulcowych. Niezależnie od przyczyny kierowca powinien jak najszybciej udać się do wyspecjalizowanego warsztatu i zlecić sprawdzenie układu hamulcowego. W tym przypadku nie można pozwolić sobie na żadne ustępstwa, a ewentualna awaria stanowi zagrożenie dla życia naszego i innych uczestników ruchu.

Zbyt Niski Poziom Płynu Hamulcowego

Zbyt niski poziom płynu hamulcowego może oznaczać rozmaite problemy. Najczęściej jednak jest skutkiem nieszczelności w układzie, którym towarzyszą wycieki, np. z uszkodzonych przewodów hamulcowych. Kolejne przyczyny to usterki lub zwyczajne zużycie takich elementów jak pompa hamulcowa, zaciski, cylinderek czy wysprzęglik. Podobnie jak we wcześniejszym punkcie, nie powinniśmy bagatelizować tego zjawiska. Oprócz zapalenia się kontrolki, kierowca zwykle odczuje wyraźny spadek skuteczności układu hamulcowego. Innym, błahym powodem może być próba ruszenia, kiedy hamulec ręczny jest zaciągnięty. Po jego zwolnieniu kontrolka gaśnie. Najczęściej zamiast czerwonego wykrzyknika umieszczonego w trójkącie spotyka się czerwony wykrzyknik umieszczony w okręgu.

Uwaga! W przypadku zapalenia się czerwonej kontrolki powinniśmy zaprzestać dalszej jazdy do momentu zdiagnozowania przyczyny.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wahania Napięcia

Wahania napięcia mogą objawiać się nieprawidłowym działaniem niektórych elementów układu elektrycznego. Można więc zaobserwować przygasanie świateł, spadki mocy czy problemy z pozostałym oświetleniem w samochodzie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie ładowania akumulatora powinno być dla nas kolejnym sygnałem nieprawidłowości. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie regulatora napięcia znajdującego się w alternatorze.

Przepalona Żarówka

Przepalona żarówka świateł stop również może być powodem zapalenia się jednej z opisywanych kontrolek na desce rozdzielczej. Zdiagnozowanie usterki w starszych samochodach polega na zaobserwowaniu czy w momencie naciśnięcia pedału hamulca wszystkie światła stop działają prawidłowo. Możemy to zrobić, np. ustawiając się tyłem do dużej, przeszklonej powierzchni i obserwować odbicie światła po naciśnięciu pedału hamulca. W nowszych samochodach z reguły pojawieniu się kontrolki towarzyszy odpowiedni komunikat odnoszący się do konkretnej usterki oświetlenia.

Usterki Układów Wspomagających Kierowcę

Układy takie jak asystent utrzymywania odległości, aktywny tempomat czy nawet czujniki parkowania, to kolejne elementy, których nieprawidłowe działanie może skutkować pojawieniem się kontrolki trójkąta z wykrzyknikiem. Bardzo często problem w okresie zimowym, kiedy określone czujniki narażone są na zabrudzenia. Gruba warstwa błota czy brudu skutecznie zaburzy ich pracę.

Nieprawidłowe Działanie Czujników Ciśnienia w Oponach

Problem najczęściej występuje w sytuacjach, w których mamy do czynienia z gwałtownym spadkiem temperatury otoczenia. Jeśli kontrolka nie gaśnie, warto sprawdzić poprawność działania czujników ciśnienia w oponach (TMPS) i zlecić ich ponowną kalibrację. Jeśli i to nie pomoże, jedyne co nam pozostaje to zakupić nowe czujniki lub wyłączyć je za pomocą komputera diagnostycznego.

Inne potencjalne problemy i rozwiązania w Citroen Berlingo 2:

  • Problemy z odpaleniem: Usterka może być związana z immobilizerem, BSM (Body Systems Module) lub akumulatorem. Warto sprawdzić stan akumulatora i połączenia elektryczne.
  • Światła awaryjne włączające się samoczynnie: Może to być problem z przełącznikiem świateł awaryjnych lub modułem komfortu.
  • Utrata mocy i tryb awaryjny: Częstą przyczyną jest uszkodzony przepływomierz (MAF), problemy z turbosprężarką lub układem wtryskowym.
  • Problemy z DPF (Diesel Particulate Filter): Komunikat "Risk of particle filter clogging" może wskazywać na zapchany filtr DPF. Należy monitorować ciśnienie różnicowe i poziom dodatku Eolys.
  • Problemy z wentylatorem chłodnicy: Ciągła praca wentylatora może być spowodowana uszkodzeniem czujnika temperatury, termostatu lub sterownika wentylatora.
  • Brak świateł mijania: Sprawdzić BSM i przełącznik zespolony świateł.
  • Wspomaganie kierownicy działa z oporem: Wymienić płyn wspomagania.

Usterki związane z AdBlue

W modelach z systemem AdBlue, problemy z tym systemem mogą również powodować zapalenie się kontrolki silnika i przejście w tryb awaryjny. Typowe usterki to:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

  • Niskie ciśnienie AdBlue.
  • Problemy z czujnikiem ciśnienia AdBlue.
  • Dymienie z układu wydechowego (parowanie AdBlue).

Diagnostyka Komputerowa

Podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego jest kluczowe do zdiagnozowania przyczyny zapalenia się kontrolki. Mechanik będzie w stanie odczytać kody błędów i dokładnie określić, o jaką usterkę chodzi. Jest to o wiele bardziej efektywne niż szukanie przyczyny na własną rękę.

Podsumowanie

Aby dokładnie zdiagnozować przyczynę zapalenia się kontrolki trójkąta z wykrzyknikiem należy udać się do warsztatu. Może ona oznaczać więcej problemów, niż opisano w artykule (np. nieprawidłowe działanie systemu start-stop czy usterki automatycznej skrzyni biegów). Podłączając do naszego samochodu komputer diagnostyczny, mechanik będzie w stanie dokładnie sprecyzować, o jaką usterkę chodzi. Ma to o wiele więcej sens niż szukanie przyczyny na własną rękę metodą tzw. prób i błędów.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #berlingo #2 #kontrolka #wykrzyknik

Popularne posty: