Filtr powietrza Audi B4 1.9 TD: Interwał wymiany i porady

Wymiana oleju w samochodzie, który więcej stoi niż jeździ, to zagadnienie, które budzi wiele pytań. Zazwyczaj przeważającą opinią jest wymiana co 10 tys. km lub raz w roku. Jak to jest w samochodzie, który więcej stoi niż jeździ, szczególnie jeśli chodzi o silnik TDI, który ma wymianę oleju za ok 1,5 miesiąca, ale olej ma przejechane 4 tys. km?

Ważne jest, aby pamiętać, że olej również się starzeje. Nawet jeśli samochód nie jeździ, olej ma kontakt z powietrzem i pozostałościami spalania, co wpływa na jego strukturę i właściwości. Starzenie się oleju jest procesem chemicznym i zależy od temperatury.

Dla wielu reakcji można przyjąć, że szybkość procesu podwaja się ze wzrostem temperatury o 10°C. W pracującym silniku temperatura oleju wynosi co najmniej 90°C, natomiast w silniku samochodu stojącego w garażu można przyjąć 20°C. Zatem różnica temperatur jest znacząca.

Interwały wymiany oleju i filtrów

Wielu użytkowników sugeruje wymianę oleju co 10 000 km lub co rok, niezależnie od przebiegu. Zwrócono uwagę na proces starzenia się oleju, który może zachodzić nawet w nieużywanym silniku. Serwis long life co 30 tys km to kolejny sposób producentów do szybszej utylizacji Twojego samochodu byś musiał kupić nastepny.

Warto pamiętać o regularnej wymianie filtrów. Filtr powietrza co 10 000km w turbodieslu z mojego doświadczenia to odpowiedni interwał, a do paliwa po mniej niż 30 000km nawet nie ma co zaglądać. Przy takim interwale to filtr oleju za kazdym razem i ewentualnie możesz sobie wymienić kabinówkę.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Plan serwisowy dla VW Multivan 2,0 TSI (2018 rok) wygląda następująco:

  • Przegląd serwisowy: 30 000 km lub rok
  • Wymiana oleju: 30 000 km lub 2 lata (zalecane skracanie interwału)
  • Płyn hamulcowy: pierwsza wymiana po 3 latach, następnie co 2 lata
  • Świece zapłonowe: 60 000 km lub 4 lata
  • Filtr przeciwpyłkowy: 60 000 km lub 2 lata
  • Filtr powietrza: 120 000 km (zalecane skracanie interwału)
  • Pasek zębaty: 180 000 km

Porady dotyczące wyboru filtrów i oleju

Wybór odpowiedniego oleju i filtrów jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Olej na gładzi cylindra zaś, ma zmniejszać tarcie, nie ochraniać przed korozją - nad tłokiem gdzie dochodzi do reakcji spalania w cylindrze, nie ma tej powłoki praktycznie wcale, zostaje zgarnięta przez pierścienie pomiędzy gładź, a płaszcz tłoka -więc teza upada.

Opinie na temat różnych marek filtrów są podzielone, ale warto wybierać produkty renomowanych producentów. Z zamienników to pewnie Ravenol sie nada. Możesz kupić jakikolwiek firmowy filtr, ważne aby go wogóle wymieniać. Tak, ja też skracam interwały zalecane przez producenta. Zastanawiam się nad filtrem paliwa czy Bosch czy Knecht? Tak, mann jest dobry.

Coobcio próbował jakiś eksperymentów z pomiarem w czasie jazdy ale dali spokój , przeciez trzeba znać dokładną wage auta z pasażerami , idealnie równa drogę i bezwietrzną pogode .

Wpływ stylu jazdy i warunków eksploatacji

Styl jazdy i warunki eksploatacji mają duży wpływ na interwały wymiany oleju i filtrów. Chyba mocno zależy też od tego jak kto jeździ.Oczywiście że tak ale żaden silnik nie lubi krótkich tras a w benzynowych jest to nawet gorsze bo benzyna mocno rozrzedza olej a jest to bardziej szkodliwe dla silnika niż ON w oleju, ponieważ ON ma sam w sobie właściwości smarne w przeciwieństwie do benzyny.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przy krótkich trasach i częstych rozruchach do oleju dostaje się niespalona benzyna, dlatego w takim przypadku interwał wymiany oleju należy skrócić nawet o połowę. Rozrzedzony benzyną olej to słabsze napięcie łańcucha przez napinacz olejowy w TSI i jego uszkodzenie, to większe ryzyko zatarcia silnika. Zgadzam się z kolegą o nicku Frodo , że na krótkie dystanse lepsza jest benzyna Lepsza jest bo silnik szybciej się nagrzewa, szybciej łapie optymalną temperaturę, nie klekocze ale jak pisałem przy bardzo krótkich odcinkach i częstych rozruchach do oleju dostaje się niespalona benzyna dlatego w takim przypadku interwał wymiany oleju należy skrócić nawet o połowę.

Jeśli jeździsz głównie po mieście, po tysiącach km olej w Twoim TSI wygląda niemal jak nowy i nic nie wskazuje na obecność benzyny, której domyślam się w oleju jest kilkadziesiąt jak nie setki razy mniej.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #audi #b4 #1.9 #td

Popularne posty: