Filtr Powietrza ATV: Rodzaje i Konserwacja
- Szczegóły
Filtry powietrza są płucami naszych motocykli, dlatego istotnie ważna jest odpowiednia filtracja powietrza i spalin. Zasadniczą rolą filtra powietrza jest eliminacja zanieczyszczeń. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Jeśli filtr o ograniczonej wydajności nie zostanie wymieniony na czas, nastąpi reakcja łańcuchowa: cząstki przedostaną się do silnika i go zniszczą.
Paliwo w silniku motocykla spala się z udziałem tlenu. Im więcej tlenu otrzymuje silnik, tym jest wydajniejszy. Niestety jakość powietrza w miastach jest zła, są zanieczyszczone pyłami, sadzą itp. Jeśli takie powietrze zostanie dostarczone do silnika motocykla, doprowadzi to do niepełnego spalania benzyny, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. W najgorszym wypadku może dojść do awarii silnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rodzaje Filtrów Powietrza
Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem).
Filtr Papierowy
Filtr papierowy pasuje do większości motocykli. Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.
Filtr Gąbkowy
Filtr gąbkowy montowany jest w motocyklach sportowych i enduro. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
Filtry O Niskiej (Zerowej) Rezystancji
Filtry o niskiej (zerowej) rezystancji - membrany filtracyjne wykonane są ze specjalnej tkaniny, czyli gazy wewnątrz metalowej obudowy. Filtry te działają doskonale i zapewniają dobry przepływ powietrza. Filtr jest wypełniony olejem. Sama gaza jest nasączona olejem, który przyciąga najmniejsze cząsteczki. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, wielowarstwowy filtr z gazy zatrzymuje większość zawieszonych cząstek nie tylko na swojej powierzchni, ale także w swojej grubości. Do czyszczenia możesz użyć mydła i wody, a następnie dokładnie go wysuszyć przed olejowaniem.
Stożkowy Filtr Powietrza
Jednym ze sposobów na zwiększenie przepustowości filtra powietrza, a co za tym idzie, na dodanie pojazdowi żwawości, jest zastosowanie stożkowego filtra powietrza. Czym różni się on od standardowego rozwiązania? Filtry powietrza stożkowe mają większą powierzchnię materiału filtrującego, a ze względu na cylindryczną budowę „oddychają” nie tylko zewnętrzną, ale i wewnętrzną częścią stożka. Do tego stożkowy filtr zasysa powietrze krążące wokół niego i w nim samym, a nie jak wkładka tylko powietrze z obudowy filtra. Jest też wykonany z materiału o większej przepustowości, zwykle to wkład gąbczasty o dużej trwałości nasączony olejem. Montaż stożkowego filtra powietrza zwykle wiąże się z potrzebą dostrojenia układu zasilania.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Zalety Stożkowego Filtra Powietrza
Filtry powietrza stożkowe dają efekt w postaci przyrostu mocy nawet o 5 i więcej koni mechanicznych. Są stosowane dla zwiększenia mocy pojazdu, polepszenia jakości mieszanki powietrznej trafiającej do silnika i dla zwiększenia trwałości eksploatacji układu powietrznego.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów.
Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów.
Objawy Zabrudzonego Filtra Powietrza
Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju.
Co Zrobić, Gdy Filtr Jest Zabrudzony?
To zależy od filtra. Filtr papierowy wystarczy wymienić na nowy, piankowy wystarczy dokładnie umyć i nasączyć czystym olejem.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Regularna Kontrola i Konserwacja Filtra Powietrza ATV
Utrzymywanie filtra powietrza ATV w czystości jest istotną częścią regularnej konserwacji. Filtr powietrza może nie wydawać się szczególnie ważny, ale jeśli jest pełen brudu i zanieczyszczeń, to silnik będzie pracował słabo. Jeśli będziesz ignorować filtr powietrza wystarczająco długo, możesz nawet uszkodzić silnik.
Aby pomóc Ci uniknąć tych skutków i utrzymać silnik w gotowości do pracy, oto kilka wskazówek dotyczących wymiany filtra powietrza ATV:
- Regularnie sprawdzaj swój filtr - Minimum, powinieneś sprawdzać filtr zgodnie z zaleceniami producenta, które możesz znaleźć w instrukcji obsługi. Inną ogólną zasadą jest wymiana filtra powietrza ATV po około 50 godzinach użytkowania, ale jeśli jeździsz w szczególnie piaszczystych lub błotnistych warunkach, możesz chcieć sprawdzać go częściej. Wyrobienie nawyku sprawdzania filtra powietrza przy każdej wymianie oleju to kolejny dobry sposób, aby o tym pamiętać.
- Czy to papier czy pianka? - Filtr piankowy może być czyszczony za pomocą roztworu do czyszczenia filtrów powietrza i wody. Z drugiej strony, filtr papierowy nie może być zanurzony i musi być wymieniony. W razie potrzeby na szlaku można go wyczyścić szczotką lub przedmuchać powietrzem, aby poluzować zanieczyszczenia, ale i tak trzeba go będzie wymienić. Upewnij się, że wiesz jaki rodzaj filtra jest w twoim ATV, abyś mógł zebrać odpowiednie materiały czyszczące zanim zaczniesz.
- Noś odpowiednią odzież ochronną - Ważne jest, aby chronić ręce przed roztworem używanym do czyszczenia filtra piankowego. Para plastikowych rękawic załatwi sprawę. Ważne jest również, aby chronić oczy przed ewentualnymi odpryskami. Dotyczy to również czyszczenia filtrów papierowych, ponieważ luźne odłamki, które unoszą się w powietrzu, mogą dostać się do oczu.
- Nie wykręcaj filtra powietrza - Wykręcanie filtra powietrza w celu usunięcia wody zniszczy filtr, ponieważ może to spowodować zużycie pianki, a nawet powstanie małych łez. Zamiast tego należy go mocno ścisnąć, aby usunąć nadmiar wody. Jednak po usunięciu wody należy zatrzymać się na tym, aby nie uszkodzić filtra. Następnie ustaw filtr w miejscu, w którym będzie mógł dokładnie wyschnąć. Po wyschnięciu można zastosować olej do filtrów powietrza i wycisnąć jego nadmiar, ale nie wyżymać filtra.
- Czyszczenie pojemnika filtra powietrza - Zanim ponownie zamocujesz swój czysty filtr powietrza, wyczyść pudełko z odrobiną wody z mydłem i szmatą, aby usunąć brud i zanieczyszczenia. Pamiętaj, aby dać mu czas na wyschnięcie przed wymianą filtra.
Pamiętaj o regularnym czyszczeniu filtra powietrza ATV, aby zapobiec uszkodzeniom i utrzymać silnik w jak najlepszym stanie.
Wybór Filtra Powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry to już wydatek kilkuset złotych.
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Arctic Cat Cat 400 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Arctic Cat Cat 400 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika.
Pamiętaj, że Arctic Cat Cat 400 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Przykładowe Produkty i Ceny
| Produkt | Opis | Cena |
|---|---|---|
| Filtr powietrza gąbkowy walcowy | Średnica 35 mm, do skuterów i motocykli | 20,00 zł |
| Filtr powietrza gąbkowy stożkowy | Średnica 35 mm, do skuterów | 35,00 zł |
| Filtr powietrza stożkowy | Chromowany metal, średnica łącznika 35 mm, do skuterów i quadów | 25,00 zł |
| Filtr powietrza stożkowy gąbkowy | Średnica łącznika 38 mm, do skuterów | 35,00 zł |
| Wkład filtra powietrza do skuterów 2T | Do obudowy umiejscowionej przed tylnym kołem | 10,00 zł |
| Filtr powietrza do skuterów i motorowerów stożkowy | Średnica łącznika 32 mm | 29,00 zł |
| Kompletny filtr powietrza do skuterów 4T | Pojemność 50 ccm, koła powyżej 12 cali | 45,00 zł |
| Filtr powietrza stożkowy | Średnica 42 mm | 20,00 zł |
| Filtr powietrza stożkowy gąbkowy | Średnica łącznika 32 mm, plastikowy | 24,00 zł |
Pamiętaj, że zaniedbanie tej czynności może Cię kosztować poważną awarię jednostki napędowej. Czasem wystarczy silnik naprawić, w skrajnych przypadkach niezbędna jest jego wymiana, co jest kosztowne i często pozbawia kierowcę jednośladu na kilka dni.
tags: #filtr #powietrza #atv #rodzaje #i #konserwacja

