Wymiana filtra powietrza i kabinowego w Opel Astra G – poradnik

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Funkcje i budowa filtra powietrza

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:

  • Suche - jednorazowe
  • Mokre - wielokrotnego użytku

Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtr powietrza stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza - na co uważać?

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtr kabinowy - dlaczego jest ważny?

Filtry przeciwpyłkowe zabezpieczają układy klimatyzacji pojazdów między innymi przed zapchaniem, przez co i uszkodzeniem w wyniku gromadzenia się zanieczyszczeń na radiatorach parownika i nagrzewnicy. Filtry klimatyzacji wyłapują z powietrza pyłki wiosennych kwiatów i roślin, kurz i brud, a także drobiny asfaltu i gumy, zasysane poprzez układ wentylacji samochodu do kabiny, które wpływają ujemnie także na nasze zdrowie. Filtry przeciwpyłkowe odfiltrowują z powietrza ponad 99% alergennych i szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń wtłaczanych do naszego auta. Kurz i pyłki oraz różne szkodliwe mikroelementy mogą wywołać u kierowcy kłopotliwe reakcje alergiczne, ograniczające jego refleks i uwagę.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Filtry przeciwpyłkowe do samochodów powstały około piętnastu lat temu i na początku stosowano je tylko w samochodach posiadających wbudowaną klimatyzację. W obecnej chwili zaczyna się je stosować jako standard, a po roku 2015 filtry klimatyzacji powinny być montowane fabrycznie już we wszystkich autach europejskich, poprawiając komfort podróżowania oraz chroniąc zdrowie kierowcy i pasażerów przed zanieczyszczonym powietrzem. Aby nie pogarszać stanu zdrowia swojego i pasażerów oraz zachowywać w czasie jazdy dobre samopoczucie, oprócz samego posiadania filtra, niezbędna jest również regularna wymiana filtra kabiny.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Kierowcy zwykle wymieniają swoje filtry przeciwpyłkowe wczesną wiosną, gdy po okresie zimowym znów zaczynamy korzystać z klimatyzacji dodatkowo obciążając filtr. Powinno się to robić co 15 tysięcy przejechanych kilometrów, a nie rzadziej niż raz na rok. Tak opisują to podręczniki użytkowania filtrów klimatyzacji, ale niektórzy, korzystający z samochodu prawie cały czas w mieście dokonują wymiany o wiele częściej, z powodu występowania tam znacznie bardziej zanieczyszczonego powietrza, przez co filtry klimatyzacji szybciej tracą swoją sprawność. Kiedy w kabinie auta zacznie występować zjawisko nadmiernego parowania szyb, a z układu wentylacji będzie pojawiał się nieświeży zapach, to znak, że już najwyższa pora na wymianę filtra kabinowego. Jego żywotność zmniejsza się również przez zbierającą się w obrębie filtra wilgoć.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy w Opel Astra G?

Filtr kabinowy znajduje się we wnętrzu samochodu, pod osłoną schowka. Zużyty filtr kabinowy delikatnie zdemontuj, a w jego miejsce zainstaluj nowy filtr.

Przykładowe numery katalogowe filtrów kabinowych

Numery katalogowe odpowiedników FILTRA KABINOWEGO DO KLIMATYZACJI C-N-FK-105 :

  • FILTRON: K1138
  • MANN: CU2143
  • SĘDZISZÓW: WA60-213
  • OEM: C2S8619

Wymiary filtra kabiny C-N-FK-105:

  • Długość: B=210mm
  • Szerokość: A=240mm
  • Wysokość: C=30mm

Podsumowanie

Regularna wymiana filtrów powietrza i kabinowych jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika, komfortu jazdy i zdrowia kierowcy oraz pasażerów. Warto pamiętać o przestrzeganiu zaleceń producenta oraz regularnych przeglądach.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #astra #g #filtron #wymiana

Popularne posty: