Wymiana filtra powietrza w Opel Astra G 1.6 – poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Silnik spalinowy w samochodzie składa się z wielu układów, w tym układu dolotowego, którego zadaniem jest dostarczanie powietrza do komory spalania. Powietrze to jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że powietrze pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego, dlatego tak ważna jest rola filtra powietrza.
Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:
- Suche - jednorazowe
- Mokre - wielokrotnego użytku
Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od wielu czynników, takich jak warunki jezdni, styl jazdy i jakość samego filtra. Ogólnie zaleca się kontrolowanie stanu filtra co 15-20 tysięcy kilometrów lub przynajmniej co 12 miesięcy. Jeśli wcześniej filtr jest zbyt brudny lub uszkodzony, należy go wymienić.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować, zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
- Wyjmij całą puszkę filtra, odpinając zaczepy.
- Odkręć śrubki od dołu i przy błotniku.
- Rura, która idzie od filtra w stronę grilla, to tylko doprowadzenie powietrza do filtra, więc tego też się pozbywasz.
Dodatkowe porady
- Kup wkład normalny, ale markowy, np. MANN.
- Świece najlepsze są te, które są przewidziane dla Twojego typu silnika i takie stosuj.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.
Filtry kabinowe
Filtr kabinowy znajduje się wewnątrz samochodu, pod osłoną schowka. Zużyty filtr kabinowy delikatnie zdemontuj, a w jego miejsce zainstaluj nowy filtr.
Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty. Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.
Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.
Lokalizacja filtra kabinowego:
- Pod przednią szybą auta: Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
- W okolicach schowka pasażera: Musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka.
- Pod schowkiem: Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
- W okolicach pedałów: To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Pozostałe filtry w samochodzie
W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów. Bez względu na miejsce montażu każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza. Najpopularniejsze rozwiązania w tej kategorii to:
- Filtr oleju - montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego w Twoim pojeździe. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność. W trakcie jazdy do silnika przedostaje się wiele zanieczyszczeń, które mogą doprowadzić do kosztownej usterki. Pamiętaj, że wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
- Filtr paliwa - zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych, które mogą przedostać się do jednostki napędowej podczas jazdy. Co więcej, tego typu element filtrujący oddziela wodę znajdującą się w postaci ciekłej od tej występującej jako para wodna. Z tego względu niezwykle ważne jest, by filtr samochodowy był w pełni sprawny.
- Filtr kabinowy - zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu. Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.
| Filtr | Zalecana częstotliwość wymiany |
|---|---|
| Filtr oleju | Przy każdej wymianie oleju (raz do roku lub co 15-20 tys. km) |
| Filtr powietrza | Co 15-30 tys. km (lub częściej w zapylonym środowisku) |
| Filtr kabinowy | Dwa razy do roku |
| Filtr LPG | Co 15-30 tys. km lub co 1-2 lata |
Wymiana filtrów w samochodzie Opel Astra G 1.6 jest kluczowa dla zachowania jego sprawności i komfortu użytkowania. Regularna konserwacja i wymiana filtrów, zgodnie z zaleceniami producenta, pozwoli uniknąć kosztownych napraw i cieszyć się bezproblemową jazdą.
tags: #filtr #powietrza #astra #g #1.6 #wymiana

