SILNIKI ANDORII S301D – Legenda Polskiej Inżynierii
- Szczegóły
Esiok.pl to miejsce stworzone z myślą o pasjonatach, mechanikach i kolekcjonerach, którym bliska jest historia oraz technika silników stacjonarnych produkowanych przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych Andoria w Andrychowie - zakładów, których historia sięga 1945 roku. Andoria rozpoczęła produkcję w 1945 roku. Produkowano wówczas maszyny rolnicze, a już dwa lata później przystąpiono do produkcji legendarnych "esów".
Naszym celem jest zachowanie wiedzy o tych niezawodnych jednostkach napędowych, które przez dekady służyły w maszynach rolniczych, przemysłowych i wojskowych. Na stronie znajdziesz szczegółowe dane techniczne, wartości luzów montażowych i dopuszczalnych, a także harmonogramy przeglądów serwisowych - od wymiany oleju, przez czyszczenie filtrów powietrza i paliwa, aż po sprawdzanie stanu rozpylacza wtryskiwacza.
Części Andoria powstają nie tylko dzięki użyciu zaawansowanych technicznie maszyn, najlepszych dostępnych surowców oraz komponentów. To również pracujący w zakładach produkcyjnych doświadczeni pasjonaci z ponad dwudziestoletnim stażem. Wszystko to sprawia, że każda część oznaczona Andoria jest najlepszą dostępną częścią na rynku.
Modele Silników Andoria
W centrum naszej uwagi znajdują się:
- S301d - Jednocylindrowy, pionowy silnik wysokoprężny chłodzony powietrzem. Lekki i prosty w obsłudze. Często wykorzystywany w betoniarkach, agregatach prądotwórczych i innych maszynach budowlanych oraz rolniczych.
- 1CA90 / 2CA90 - Nowocześniejsze silniki chłodzone powietrzem - jedno- i dwucylindrowe - w układzie pionowym. Znane z zastosowania w małych walcach drogowych, motopompach oraz lekkich ciągnikach samodzielnej konstrukcji.
- S231 / 1HC102 - Poziomy jednocylindrowy silnik chłodzony wodą przez odparowanie, wykorzystywał wiele części z Ursusa C-330. Szczególnie popularny w tzw. ciągnikach SAM i piaskarkach drogowych.
- S320 / S320M / S321 - Klasyczne silniki chłodzone wodą przez odparowanie, w układzie poziomym. Znane z trwałości i niezawodności - szeroko stosowane w młocarniach, pompach wodnych, agregatach oraz napędach pasowych.
Tworzymy bazę wiedzy, której do tej pory brakowało w Internecie - opartą na dokumentacji technicznej, materiałach archiwalnych i praktycznej wiedzy użytkowników.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Specyfikacja Techniczna S301D
Co do danych technicznych To S301D ma 7 koni mech. i bodajże 24Nm momentu obrotowego. Zaś S301 ma 6 koni mech. 301 mam śr cylindra 80mm a 103d ma 85mm sam miałem z tym problem a tak głowice mogą być zamieniane bo cylindry mają tą samą średnicę po zewnętrznej stronie kołnierza na którym leży głowica .
Zewnętrznie te silniki nie różnią się niczym. Dopiero jak ściągniesz obudowę to w silniku s301 wtrysk jest wkręcany do głowicy a w S301D jest mocowany za pomocą jarzma na dwie śruby M8.
Eksploatacja i Utrzymanie
Olej zmieniałem co wiosnę, czyściłem filtr powietrza i co jakiś czas zmieniałem filtr paliwa. Nie miałem oryginalnego założyłem więc taki za kilka zł przelotowy na wężyk. Jak sobie przypomniałem to obracałem kilka razy filtr szczelinowy. Od przypadku do przypadku sprawdzałem poziom oleju na bagnecie - ot cała obsługa silnika. Jak ulałem go ropą to powycierałem szmatą.
A jakie macie zdanie na temat całego silnika z oleju ? tzn. Można nawet wprowdzić własne rozwiązania (np założyć dodatkowe oringi, simeringi, uszczelnienia. Gdzie się tylko pojawił przeciek od razu usuwałem przyczynę.
Weź sobie kawałek drutu, odkręć pokrywkę klawiatury tam jest taka rurka od góry zgnieciona (jak kiep). Wetknij w nią drut i poruszaj. Skręć, umyj silnik i stanie się cud. U mnie po tym zabiegu silnik był suchy przez naście lat. Jedyne miejsce gdzie wydostawał się olej to z otworu pod pokrywą rozrządu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Wówczas dziadkowie mieli jeszcze gospodarstwo pole, łąka, las myślę że gdzieś 2,5 ha obsługiwał (poza głęboką orką).
Problemy i Rozwiązania
Koledzy coś się stało z samem. Wszystko było ok. Umyłem go zapaliłem i pojechałem jechał ok jak nagle zaczął się dusić i gasnąc. Zakręciło się korbą i chodził i za chwile obroty spadały i silnik gasł. Spuściłem ropę, były krople wody w zbiorniku. Teraz nie można go uruchomić. Jak ktoś wie jak go odpowietrzyć niech mi pomoże.
Panowie mam pytanie. Czy w tym silniku można zrobić dłuższy tłumik? To silnik wysokoprężny czterosuwowy, można nawet zdjąć tłumik, nic z pracą silnika nie stanie się, osiągi będą takie same, gorzej z hałasem. W tym samie jest zrobiony tłumik na około 50cm, a że sam nie jest duży i wylot z rury ma się na wysokości głowy to przy jeździe spaliny kierują się na twarz.
Miałem kiedyś samopała z S-301d i też robiłem eksperyment z rurą w dół. Nie sprawdziło się to z dwóch powodów. Po pierwsze wówczas dziadek użytkował łąkę, używaliśmy konnej kosiarki. Osoba która jechała kosiarką wąchała spaliny, a poza tym strach było żeby grabione siano nie zapaliło się od gorącego tłumika lub iskier. Podobne obawy były lesie. Te silniki czasami lubią puścić iskierkę.
Podkładkę pod filtr oleju można samu łatwo dorobić. Pod obudową rozrządu jest otwór z niego zawsze będzie od czasu do czasu kapać to fabryczne.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #andoria #s301d #specyfikacja

