Wpływ filtra powietrza na obroty silnika quada

Odpowiednio dobrany i zamontowany filtr powietrza stożek zwiększa przepływ powietrza do silnika. W efekcie, silnik szybciej otrzymuje ilość powietrza niezbędną do pracy i szybciej wkręca się na wysokie obroty.

Stożkowe filtry powietrza mają wiele zalet. Nawet, jeśli modyfikujesz jedynie styl motocykla, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii związanych z tą zmianą.

Wymiana filtra powietrza na stożkowy - co trzeba wiedzieć?

Przy wymianie filtrów powietrza na stożkowy nie zawsze patrzysz na osiągi. Szczególnie przy skuterach zmiana będzie tu niewielka, za to sporo zyskasz na stylu i wyglądzie pojazdu, a nawet dźwięku silnika.

Zmiana w ilości powietrza doprowadzanego do silnika ma jednak także swoje wymagania. Jedną z podstawowych będzie modyfikacja miejsca montażu filtra.

Obok zmian w układzie montażowym, filtr powietrza stożek może też zmusić do modyfikacji w samym silniku. Aby utrzymać prawidłową mieszankę paliwa i powietrza będziesz musiał zmodyfikować ilość dostarczanego paliwa. Obok ilości powietrza, ważną kwestią jest też moment wprowadzania go do silnika. Przy filtrze stożkowym, większa ilość może zmusić cię do modyfikacji układu rozrządu.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Jeśli stożkowy filtr powietrza ma wyraźnie wpłynąć na osiągi motocykla, pod uwagę musisz wziąć także inne elementy związane z pracą silnika. Więcej mocy szybciej nagrzewa silnik, przez co standardowe chłodzenie może ci nie wystarczyć do utrzymania odpowiedniej temperatury. Podobnie ze smarowaniem, używanym olejem, filtrem i innymi elementami układu.

Wybór filtra stożkowego

W przeciwieństwie do innych typów filtrów, filtry stożkowe są produktami względnie uniwersalnymi. Tylko niektóre są przygotowane do montażu w konkretnych motocyklach.

Pierwszą kwestią dotyczącą wyboru filtra stożkowego będzie to, jak jest on montowany w układzie. Przy niektórych znajdziesz specjalne kolanka i uszczelki, inne oferują wyłącznie zacisk uszczelniający miejsce montażu. Obok wymiarów łączenia z układem, przy wyborze musisz też uwzględnić kształt i wymiary samego stożka. Te nie zawsze pozwolą ci zamontować go w danym motocyklu w danej pozycji. Co więcej, filtry stożkowe mogą być montowane prosto lub pod kątem, najczęściej 45 lub 90 stopni.

Podobnie, jak w typowych filtrach, w filtrach stożkowych znajdziesz różne typy materiałów. Wśród filtrów stożkowych znajdziesz często te same marki, co te oferujące standardowe i nietypowe filtry o typowym kształcie. Możesz tu znaleźć tanie produkty od Kengo czy Vicma, z drugiej dopracowane, wysokiej jakości, sportowe i wyczynowe filtry K&N czy BMC. W naszej ofercie znajdziesz też produkty firm skupionych na rozmaitym tuningu motocykli, a więc Malossi czy Polini.

Filtr stożkowy w skuterze - czy warto?

Patrząc na kwestie związane z instalacją filtra stożkowego, wielu posiadaczy skuterów zastanawia się, czy w ogóle warto instalować taki filtr w swoim jednośladzie. Odpowiedź, jak zwykle, brzmi: to zależy. Jeśli chcesz poprawić osiągi, weź pod uwagę, że sama zmiana filtra da niewiele, a realna poprawa osiągów silnika będzie wymagała szeregu innych zmian w motocyklu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Problemy z obrotami silnika a filtr powietrza

Częstym problemem zgłaszanym przez użytkowników quadów jest nierówna praca silnika, dławienie się i trudności z wkręcaniem na obroty. Poniżej przedstawiono kilka potencjalnych przyczyn i rozwiązań:

  • Zanieczyszczony lub nieodpowiedni filtr powietrza:
    • Sprawdź, czy filtr powietrza jest czysty i drożny. Zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ powietrza, co prowadzi do nieprawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej.
    • Upewnij się, że zastosowany filtr jest odpowiedni do danego modelu quada.
  • Gaźnik:
    • Zalewanie paliwem: Uciekające paliwo przez filtr powietrza może wskazywać na nieszczelny zaworek iglicowy w gaźniku.
    • Ustawienie gaźnika: Nieprawidłowe ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej (np. zbyt bogata mieszanka) może powodować czarny nagar na świecy i problemy z obrotami.
    • Czyszczenie gaźnika: Należy regularnie czyścić gaźnik, aby usunąć zanieczyszczenia, które mogą blokować dysze i kanaliki.
  • Zawory:
    • Niewłaściwie ustawione luzy zaworowe mogą powodować problemy z pracą silnika.
    • Sprawdź i ewentualnie wyreguluj zawory.
  • Inne potencjalne przyczyny:
    • Świeca zapłonowa (sprawdź stan i wymień w razie potrzeby).
    • Moduł CDI.
    • Nieszczelność w układzie dolotowym (sprawdź kolektor dolotowy).
    • Uszczelniacze zaworowe lub pierścienie (w przypadku nadmiernego dymienia).

Tabela: Potencjalne problemy z filtrem powietrza i ich wpływ na obroty silnika

Problem Objawy Możliwe rozwiązania
Zanieczyszczony filtr Dławienie się silnika, brak mocy, nierówna praca na obrotach Wyczyść lub wymień filtr
Nieszczelny zaworek iglicowy Uciekające paliwo przez filtr powietrza Wyczyść lub wymień zaworek iglicowy
Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna Czarny nagar na świecy, problemy z obrotami Wyreguluj gaźnik
Niewłaściwy filtr Problemy z wkręcaniem na obroty Zastosuj odpowiedni filtr

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #wpływ #na #obroty #silnika

Popularne posty: