Szarpanie Auta Podczas Przyspieszania: Przyczyny i Rozwiązania
- Szczegóły
Szarpanie auta podczas przyspieszania to problem, który może mieć wiele przyczyn. Nierówna praca silnika nie powinna być nigdy bagatelizowana przez kierowcę.
Przyczyny Szarpania Silnika
Przyczyn szarpania silnika jest wiele, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Niektóre z nich dotyczą wszystkich opcji zasilania, jak np. zapchany filtr paliwa czy awaria wtryskiwaczy. Pozostałe wynikają ze specyfiki napędu, który znajduje się w pojeździe.
Układ Paliwowy
Gdy zauważysz szarpanie pojazdu, możesz podejrzewać, że wynika ono z problemów w układzie paliwowym. Filtr paliwa to element, który z czasem się zapycha, ograniczając jednocześnie przepływ paliwa do silnika. Powoduje to, że jednostka napędowa nie otrzymuje odpowiedniej ilości paliwa, dusi się przy większym zapotrzebowaniu i może pracować nierówno. To jeden z powodów charakterystycznego szarpania pojazdem.
Podobnie jak w przypadku filtru paliwa, pompa paliwowa jest współodpowiedzialna za dostarczanie paliwa do silnika. Gdy ta zaczyna zawodzić.
Układ Zapłonowy
Powodów szarpania autem podczas jazdy można szukać w układzie zapłonowym, odpowiadającym za inicjację zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Gdy któryś z jego komponentów nie działa prawidłowo, może dochodzić do przerw w zapłonie - stąd pojawia się charakterystyczne szarpanie pojazdu. Szukając przyczyn szarpania silnika, warto sprawdzić stan świec zapłonowych, cewki, przewodów i aparatu zapłonowego.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Za nierówną pracę silnika samochodu mogą być odpowiedzialne usterki takie jak problemy z wtryskiwaczami czy niesprawne świece zapłonowe. W silnikach benzynowych szarpanie jest efektem m.in. zużycia świec i przewodów zapłonowych, niewłaściwego funkcjonowania układu paliwowego, zapchanego katalizatora, czy też zabrudzonego filtra paliwa.
Układ Dolotowy
Układ dolotowy odpowiada za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. W przypadku usterki któregoś z jego elementów, jednostka napędowa nie będzie działała prawidłowo. W przypadku szarpania, koniecznie przyjrzyj się dokładnie układowi dolotowemu - może w którymś miejscu występuje nieszczelność w postaci pękniętego przewodu, uszkodzonej opaski lub poluzowanego węża.
Kolejnym powodem szarpania samochodu może być zabrudzona bądź zacinająca się przepustnica. Powoduje ona znaczne utrudnienie sterowaniem dopływu powietrza.
Silniki zasilane LPG
Jeśli mamy do czynienia z silnikiem zasilanym gazem LPG, dobrze jest sprawdzić, czy szarpanie pojawia się jedynie przy korzystaniu z gazu LPG, czy też podczas jazdy na benzynie. Wśród czynników powodujących nierównomierną pracę jednostki jest m.in. zużyte świece zapłonowe, złej jakości gaz, niesprawna instalacja LPG czy wypadanie zapłonów.
W silnikach zasilanych LPG często zdarza się, że przyczyną szarpania są uszkodzone przewody gazowe czy zanieczyszczone filtry.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Silniki Diesla
W silniku Diesla do szarpania auta dochodzi najczęściej, gdy samochód ulegnie np. awarii pompy wysokiego ciśnienia czy rozdzielacza. Zdarza się również, że nierównomierna praca silnika wynika z niesprawnego dwumasowego koła zamachowego bądź usterki układu paliwowego.
Inne potencjalne przyczyny
- Zapiekanie się hamulca w tylnym kole
- Niskiej jakości paliwo
- Nieprawidłowo działający termostat
Diagnostyka i Naprawa
Jeśli nieprzyjemny odgłos szarpania nie pochodzi ze sposobu zmiany biegów w czasie gwałtownego przyspieszania, zbyt szybkiego wciśnięcia sprzęgła czy rodzaju paliwa, może wiązać się z usterką, która poważnie zagrozi „życiu” jednostki napędowej.
Jeśli Twój samochód szarpie i nie ma mocy, kluczowe jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy, aby zidentyfikować źródło problemu. Regularne przeglądy oraz konserwacja, w tym wymiana filtrów, kontrola stanu układu zapłonowego i sprawdzanie stanu przepływomierza, mogą zapobiegać wielu uciążliwościom.
Dobrze jest skonsultować niepokojące dźwięki i odczucia pracy silnika z mechanikiem w profesjonalnym warsztacie.
Gdy samochód szarpie podczas jazdy, nie czekaj i jak najszybciej udaj się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. Powodów - jak widać - może być wiele! Profesjonalny mechanik dokona dokładnej diagnostyki i oceni, gdzie leży problem.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Konsekwencje Ignorowania Szarpania
Utrata mocy pojazdu, problemy związane z rozwijaniem prędkości czy wzrost spalania paliwa albo przygasanie silnika na biegu jałowym - tego rodzaju usterki połączone z objawami szarpania mogą oznaczać kosztowne naprawy, a dalsza jazda zagrozić bezpieczeństwu. Niewykryta odpowiednio wcześniej usterka, może się doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, katalizatora, filtra cząstek stałych, zaworu EGR czy panewek.
Szarpanie podczas jazdy nie jest objawem, który można ignorować. Ignorowanie szarpania może prowadzić do poważniejszych awarii. Nierówna praca silnika obciąża inne podzespoły, takie jak skrzynia biegów czy układ wydechowy.
tags: #filtr #powietrza #a #szarpanie #auta #podczas

