Filtr Powietrza a Filtr Kabinowy: Kluczowe Różnice i Znaczenie dla Twojego Samochodu
- Szczegóły
W dzisiejszych czasach, gdy coraz więcej osób korzysta z samochodów, dbanie o czystość powietrza wewnątrz pojazdu staje się coraz ważniejsze. Filtry powietrza i filtry kabinowe odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu wysokiej jakości powietrza w samochodzie.
Filtr Kabinowy a Filtr Powietrza - Porównanie
Dla wielu użytkowników samochodów te dwa pojęcia to synonimy. Nie mniej, filtr kabinowy a filtr powietrza to niedokładnie to samo. Po pierwsze, każdy filtr kabinowy jest filtrem powietrza, natomiast nie każdy filtr powietrza jest filtrem kabinowym. Filtr powietrza montuje się bowiem w autach bez klimatyzacji, natomiast filtr przeciwpyłkowy to jej istotny element.
Rola Filtra Powietrza Silnika
Filtr powietrza jest jednym z najważniejszych elementów układu zasilania silnika samochodowego. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, owady czy liście, które mogą przedostać się do silnika i spowodować uszkodzenia. Oczyszczenie powietrza, zanim trafi ono do komory spalania, gwarantuje wydajną pracę i zapewnia wysoką moc pojazdu. Zanieczyszczony filtr nie stanowi skutecznej bariery ochronnej. Do silnika mogą dostawać się wtedy pyłki oraz drobinki kurzu. To z kolei czasem przyczynia się do uszkodzenia cylindrów, tłoków i pierścieni.
Rola Filtra Kabinowego
Filtr kabinowy, znany również jako filtr przeciwpyłkowy lub filtr pyłkowy, jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza wewnątrz kabiny samochodu. Filtr kabinowy oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza samochodu. Dzięki niemu pracująca w kabinie klimatyzacja może zapewnić kierowcy i pasażerom dobre warunki do oddychania. Co ważne, urządzenie to jest stosowane zarówno w samochodach mających automatyczną regulację wentylacji, jak i w modelach, w których nie ma takiego systemu. Wymieniony filtr pozbawia powietrze alergenów, kurzu oraz nieprzyjemnych zapachów. Zadbanie o jego dobrą przepuszczalność podnosi komfort jazdy. Filtr kabinowy skutecznie wyłapuje zanieczyszczenia takie jak pyłki, kurz czy sadzę, zanim dostaną się one do wnętrza pojazdu. Dzięki temu chroni kierowcę i pasażerów przed alergenami i szkodliwymi cząsteczkami, które mogłyby powodować problemy zdrowotne lub dyskomfort podczas jazdy.
Kluczowe Różnice
Trzecią cechą, która odróżnia filtr kabinowy od filtra powietrza jest wielkość powierzchni aktywnej. Filtr przeciwpyłkowy ma za zadanie oczyścić większe ilości powietrza. W związku z tym ma większą powierzchnię absorbująca zanieczyszczenia niż standardowy filtr powietrza. Potrafi też wyłapać mniejsze zanieczyszczenia. Ostatnią cechą jest różnica w żywotności obu filtrów. Mimo zastosowania tworzyw sztucznych, filtr powietrza jest mniej trwały od filtra kabinowego.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rodzaje Filtrów
Filtry Powietrza Silnika
Istnieje kilka rodzajów filtrów powietrza, które różnią się swoją budową i zastosowaniem:
- Filtr papierowy - jest to najbardziej powszechny rodzaj filtra powietrza. Składa się z warstwy papieru lub włókna szklanego, która zatrzymuje zanieczyszczenia.
- Filtr stożkowy - ten rodzaj filtra powietrza ma stożkowatą formę i jest wykonany z materiałów o większej przepuszczalności powietrza.
- Filtr olejowy - ten rodzaj filtra powietrza jest nasączony olejem, który zatrzymuje zanieczyszczenia.
Filtry Kabinowe
Podobnie jak w przypadku filtrów powietrza, istnieje kilka rodzajów filtrów kabinowych, które różnią się swoją budową i zastosowaniem:
- Filtr węglowy - ten rodzaj filtra kabinowego zawiera warstwę aktywnego węgla, który skutecznie usuwa nieprzyjemne zapachy, spaliny i inne szkodliwe substancje chemiczne.
- Filtr cząstek stałych - ten rodzaj filtra kabinowego zatrzymuje drobne cząsteczki, takie jak pyłki, kurz czy spaliny.
Wyróżniamy dwa główne typy filtrów kabinowych: zwykły papierowy filtr przeciwpyłkowy i filtr kabinowy przeciwpyłkowy z węglem aktywnym. Rożnica polega na tym, że filtr z węglem aktywnym w samochodzie ma dodatkową warstwę oczyszczająca powietrze z trujących gazów zawartych w spalinach. Jest też droższy, ale nie są to duże różnice. Zwykły filtr kabinowy wykonany jest z bibuły filtracyjnej. Jego główna rolą jest eliminacja wyłącznie cząstek stałych unoszących się w powietrzu. Węglowy filtr kabinowy zawiera czwartą warstwę z tzw. aktywny węgiel. Właśnie ta kolejna bariera chroniąca użytkowników samochodu przed trującymi gazami jest charakterystyczną cecha sprawia, że ma on o wiele lepsze właściwości filtracyjne. Dodatkowa czwarta warstwa zatrzymuje części składowe spalin unoszących się nad drogami.
Kiedy Warto Wymienić Filtry w Samochodzie?
Producenci samochodów dają swoim użytkownikom jasne wytyczne co do tego, jak często należy wymieniać filtry w samochodzie. Filtr powietrza najlepiej jest zastąpić nowym po przejechaniu ok. 15-20 tys. kilometrów. Jeśli kierowca nie pokonuje takiej trasy w przeciągu roku, to mimo to warto raz na 12 miesięcy wymienić filtr. Przeciąganie tego czasu może zmniejszyć jego przepuszczalność i negatywnie wpłynąć na pracę silnika.
Filtr kabinowy, inaczej zwany też przeciwpyłkowym, trzeba zastąpić nowym po przejechaniu maksymalnie 15 tys. kilometrów. Można też robić to minimum raz w roku. Najlepiej dokonać wymiany wiosną, czyli w momencie, gdy wentylacja będzie szczególnie intensywnie wykorzystywana. Zachowanie tej częstotliwości gwarantuje utrzymanie w pojeździe dobrej jakości powietrza, pozbawionego pyłku oraz alergenów. Oznaką tego, że filtr jest zapchany i nadszedł czas jego wymiany, będzie nieprzyjemny zapach unoszący się w kabinie, a także parowanie szyb.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Objawy Zapchanego Filtra Kabinowego
- Nadmierne parowanie szyb - zapchany filtr przeciwpyłkowy utrudnia prawidłowe funkcjonowanie nawiewu, co objawia się niedostatecznym odciąganiem wilgoci z szyb, a tym samym ich zaparowaniem.
- Niższa moc nawiewu - kurz i pył w filtrze przeciwpyłkowym powodują, że dmuchawa nie jest w stanie wtłoczyć powietrza do kabiny auta z wystarczającą mocą. Objawem jest mniejszy niż zwykle strumień powietrza z wywietrzników.
Samodzielna Wymiana Filtra Kabinowego
Kierowca może zlecić wymianę filtra kabinowego lub filtra powietrza, oddając samochód do mechanika lub spróbować zrobić to samodzielnie. Najważniejszym etapem pozwalającym na zrobienie tego bez pomocy specjalisty jest ustalenie miejsca, w którym znajduje się dany filtr. Część układu wentylacyjnego, która oczyszcza powietrze w kabinie, znajduje się najczęściej w podszybiu. Dostęp do filtra jest wtedy możliwy od strony komory silnika. W niektórych modelach umiejscowiono go również za schowkiem od strony pasażera.
W jednym i w drugim przypadku trzeba będzie zdjąć ochronną pokrywę. Może ona być przykręcona lub zabezpieczona zatrzaskami. Po dostaniu się do przestrzeni, w której znajduje się filtr kabinowy, należy wyjąć zużytą część. W jej miejsce trzeba wstawić nowy filtr. Strzałki na urządzeniu oraz na obudowie wskażą kierunek jego umiejscowienia. Zastosowanie się do tych podpowiedzi zagwarantuje, że wentylacja będzie działała poprawnie.
Filtr Węglowy - Czy Warto?
Każdy kierowca powinien dbać o to, aby filtr kabinowy był w dobrym stanie. Jego regularna wymiana jest w stanie zdecydowanie poprawić jakość powietrza w aucie. Ważny jest także odpowiedni dobór filtra - ponieważ poszczególne produkty tego typu mają inne parametry. Filtr kabinowy węglowy to rozwiązanie droższe od standardowego. Czy warto do niego dopłacać?
Główna cecha odróżniająca filtr kabinowy węglowy od standardowego - to oczywiście zastosowanie dodatkowego czynnika oczyszczającego. Węgiel aktywny cechują doskonałe właściwości filtrujące - w konsekwencji takie rozwiązanie świetnie radzi sobie z usuwaniem nieprzyjemnych zapachów.
Podsumowanie
Zrozumienie roli i różnic między filtrem kabinowym a filtrem powietrza silnika to podstawa do dbania o swój samochód i zapewnienie sobie bezpiecznej i komfortowej jazdy. Regularna kontrola i wymiana tych elementów, zgodnie z zaleceniami producenta lub serwisu, to nie tylko kwestia utrzymania wydajności pojazdu, ale także dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie wszystkich użytkowników drogi.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #a #filtr #przeciwpylkowy #różnice

