Wymiana filtra powietrza i paliwa w Citroen C3 1.4 HDI
- Szczegóły
Wysoki poziom czystości układu paliwowego ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej zarówno w samochodach zasilanych benzyną bezołowiową, jak i olejem napędowym. Najważniejszym elementem układu, który odpowiada za czystość paliwa jest filtr. Jego zadaniem jest skuteczne zatrzymywanie wszystkich zanieczyszczeń, które mogły trafić do komory spalania.
Wymiana filtra paliwa w Citroen C3 1.4 HDI
Efektywne działanie filtra paliwa wymaga regularnej wymiany na nowy. Wymiana filtra paliwa w samochodzie marki Citroen model C3 nie należy do skomplikowanych czynności i wymaga posiadania jedynie podstawowych narzędzi. Warto zaznaczyć, że każdy filtr paliwa (bez względu na producenta) wyróżnia się określoną żywotnością - w tym okresie zachowuje swoje parametry.
Z tego powodu nie należy wyłącznie kierować się liczbą przejechanych kilometrów, ale również czasem, który upłynął od ostatniej wymiany. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób, które sporadycznie użytkują pojazd. W takim przypadku wymiana filtra paliwa w aucie Citroen C3 1.4 HDI powinna odbywać się przynajmniej raz w roku. Podczas wymiany elementów układu paliwowego, w tym filtra paliwa, koniecznie należy zachować najwyższe standardy czystości. Silniki wysokoprężne są szczególnie wrażliwe na zanieczyszczone paliwo.
- Wymiana filtra paliwa Citroen C3 1.4 HDI zaczyna się od otworzenia maski i zdjęcia maskownicy silnika wykonanej z tworzywa sztucznego.
- Stojąc przodem do silnika, filtr paliwa znajduje się po prawej stronie.
- Następnie należy zdjąć pokrywę filtra powietrza.
- W kolejnym kroku należy delikatnie zdemontować pokrywę, która zabezpiecza akumulator.
- Następną czynnością jest odkręcenie śruby, która przytrzymuje filtra paliwa. Jeśli stawia opór warto użyć preparatu przeznaczonego do zapieczonych lub zardzewiałych połączeń śrubowych.
- Kolejny krok obejmuje odkręcenie śruby przytrzymującej przewody hamulcowe.
- Odłączamy konektory urządzenia odpowiadającego za podgrzewanie paliwa, który jest zlokalizowany w dolnej części filtra paliwowego. Nie obędzie się również bez odłączenia szybkozłączki.
- Teraz należy zdemontować stary filtr paliwa.
- Odłączony podgrzewacz paliwa, a dokładnie jego złącza należy podłączyć i następnie zainstalować nowy filtr wyposażony w obudowę.
- Jeżeli nowy filtr jest wyposażony w zaślepki, trzeba je usunąć i podłączyć przewody paliwowe.
- Kolejną czynnością jest przykręcenie śruby odpowiedzialnej za przytrzymywanie przewodów hamulcowych.
- Na koniec trzeba zamontować pokrywę chroniącą akumulator, a następnie filtr powietrza.
Sprawdzenie szczelności układu paliwowego, a co za tym idzie prawidłowej wymiany filtra paliwa odbywa się poprzez obserwację. Jeżeli połączenia nie są szczelne, wówczas paliwo będzie stopniowo wypływało z układu, np. na posadzkę garażu.
Wymiana filtra powietrza w Citroen C3 1.4 HDI
Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Z naszego poradnika dowiesz się co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie. Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Współczesne silniki downsizingowe i silniki diesla zużywają dużo powietrza i mało paliwa. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza. Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu. Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania. Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu. Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys.
Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu. Ten sposób serwisowania auta rodzi całe mnóstwo kontrowersji i ma wielu przeciwników. Uważa się, że stworzono go jedynie dla firm leasingujących nowe auta, aby te mogły maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji leasingowanego auta. Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys.
Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?
Przede wszystkim warto go obejrzeć, aby sprawdzić, czy filtr jest zużyty. W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko, więc aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa.
- Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
- Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta).
Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza
Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza. Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.
Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi. Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jak dobrać odpowiedni filtr powietrza?
Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. Dobierzemy idealny filtr powietrza do Twojego samochodu dzięki katalogom referencji. Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.
Filtr powietrza w Peugeocie Bipper i Citroenie Nemo 1.4 HDI
Filtr powietrza w Peugeocie Bipper i Citroenie Nemo 1.4 HDI umieszczony jest w centralnej części komory silnika pod maską. Filtr powietrza jest zamknięty w obudowie. Należy odkręcić i zdjąć górną część obudowy. Następnie zdejmujemy odkręcony dekiel obudowy i mamy na widoku filtr powietrza. Wyciągamy stary filtr i w jego miejsce wkładamy nowy filtr powietrza. Nakładamy dekiel i przykręcamy 3 wkręty mocujące. Zamykamy maskę i po robocie. W sklepie mamy duży wybór filtrów powietrza do Citroena Nemo i Peugeota Bippera 1.4 HDI. Ceny filtrów zaczynają się od około 15-20 zł.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #1.4 #hdi #wymiana

