Filtry w Samochodzie: Rodzaje, Funkcje i Wymiana

Filtry w samochodzie to często niedoceniane elementy, które odgrywają kluczową rolę w ochronie silnika, układu paliwowego, a nawet zdrowia kierowcy i pasażerów. Choć są stosunkowo tanie, ich niewymienianie w odpowiednim czasie może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Regularna wymiana filtrów to podstawowy, ale kluczowy element dbania o samochód.

Jakie filtry znajdują się w samochodzie?

W większości aut osobowych spotkamy cztery podstawowe rodzaje filtrów:

  • Filtr oleju
  • Filtr powietrza
  • Filtr paliwa
  • Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)

W samochodach z silnikiem diesla występuje dodatkowo filtr cząstek stałych DPF/FAP, a w nowoczesnych pojazdach hybrydowych lub z instalacją LPG - mogą pojawiać się też inne, wyspecjalizowane elementy filtrujące.

1. Filtr Oleju - Ochrona Serca Samochodu

Filtr oleju to najważniejszy filtr w samochodzie. Jego zadaniem jest odfiltrowywanie brudów i zanieczyszczeń w oleju podczas pracy jednostki napędowej. Filtr oleju odpowiada za oczyszczanie oleju silnikowego z zanieczyszczeń, które powstają w czasie pracy silnika - m.in. opiłków metalu, nagaru czy produktów spalania.

Kiedy wymieniać filtr oleju?

Zawsze przy każdej wymianie oleju, czyli zazwyczaj co 10 000-15 000 km. Zazwyczaj okres wymiany filtra oleju wynosi 15 000 km. Stosowanie starego filtra przy nowym oleju mija się z celem - brudny filtr może natychmiast zanieczyścić świeży olej.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Objawy zużycia:

  • Szybsze zużycie oleju
  • Spadek osiągów
  • Częstsze zapalanie się kontrolki oleju

Gdzie znajduje się filtr oleju?

Najczęściej jest zamontowany w dolnej części bloku silnika. Aby poznać jego lokalizację wystarczy przeczytać instrukcję obsługi lub dokładnie przyjrzeć się jednostce napędowej.

2. Filtr Powietrza - Czyste Spalanie, Lepsze Osiągi

Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczanie powietrza z ciał obcych i zanieczyszczeń, w tym z kurzu. Silnik spalinowy do prawidłowej pracy potrzebuje powietrza, a dokładniej tlenu, który jest niezbędny w procesie spalania paliwa. Filtr powietrza do silnika usuwa wszelkie cząsteczki kurzu, owady, kamienie czy inne zanieczyszczenia z powietrza dostającego się do komór spalania. Czyste powietrze to czystsze spaliny, lepsza praca silnika i niższe zużycie paliwa.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Średnio co 15 000-20 000 km lub raz do roku. W przypadku jazdy po drogach gruntowych, w lesie, w kurzu - częściej. Filtr powietrza powinien być wymieniany co 15-30 tysięcy kilometrów. Powinno się go wymieniać raz do roku lub po przebiegu 20 000-30 000 km. Jeśli jednak samochód często porusza się w środowisku o zwiększonym zapyleniu, należy odpowiednio skrócić przewidziany okres na wymianę filtra. Czas ważności filtra określany jest w postaci przebiegu kilometrów.

Objawy zużycia:

  • Słabsze przyspieszenie
  • Większe spalanie
  • Szarpiąca praca silnika
  • Ciemniejszy kolor filtra (widoczny po wyjęciu)

Gdzie znajduje się filtr powietrza do silnika?

Występuje w obudowie umieszczonej z boku jednostki napędowej. Ma ona zazwyczaj kształt czarnej, plastikowej skrzynki. W starszych modelach samochodów przybierała formę okrągłego, metalowego pojemnika, zabudowanego bezpośrednio na pokrywie zaworów.

3. Filtr Paliwa - Czystość Układu Paliwowego

Filtr paliwa odgrywa kluczową rolę w układzie paliwowym, oczyszczając paliwo z wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić wtryskiwacze lub pompę paliwową. Usuwa zabrudzenia z paliwa, takie jak rdza, woda czy opiłki. W idealnym świecie opuszcza ono rafinerię bez zanieczyszczeń, jednak po drodze trafia do cysterny, dystrybutora i do baku. W każdym z tych zbiorników z czasem odkłada się brud. Bardzo ważnym elementem układu paliwowego pojazdu jest filtr paliwa, który filtruje paliwo z cząstek stałych, jeśli chodzi o benzynę lub także z cząstek wody, jakie mogą być zawarte w oleju napędowym do samochodów typu diesel. W benzynie również mogą znaleźć się cząsteczki wody, ale te oddzielane są od paliwa w filtrze wstępnym, umieszczonym w zbiorniku paliwa. Jest on wykonany z gęstej siatki metalowej.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Kiedy wymieniać filtr paliwa?

Zależnie od rodzaju paliwa i auta - diesle co 20 000-30 000 km, benzynowe - często dopiero co 60 000 km lub więcej. Filtr paliwa powinien być wymieniany co 30-60 tysięcy kilometrów. Warto jednak skracać ten okres, szczególnie przy tankowaniu na niepewnych stacjach. Filtry paliwa podobnie jak filtry powietrza, podlegają okresowej wymianie po przejechaniu określonej liczby kilometrów - zwykle około 50 tys. km. Producent samochodu w książce serwisowej powinien wskazać, kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Objawy zużycia:

  • Problemy z odpalaniem
  • Spadek mocy
  • Szarpanie podczas jazdy
  • Czasem zapalenie kontrolki check engine
  • Gaśnięcie silnika
  • Podwyższone zużycie paliwa
  • Zwiększone wibracje silnika

Gdzie znajduje się filtr paliwa?

Stanowi on wkład w przewodzie paliwowym. Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów paliwa:

  • Przepływowy filtr paliwa jest umieszczony bezpośrednio w przewodzie paliwowym. Ma on dwa otwory, z których jednym benzyna lub olej napędowy dopływa, a drugim - wypływa. Znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem. Gdzie dokładnie? To najlepiej sprawdzić w instrukcji samochodu
  • Filtr paliwa w zbiorniku - jak nazwa wskazuje, jest umieszczony w baku. To rozwiązanie stosowane w większości współczesnych samochodów

4. Filtr Kabinowy - Czyste Powietrze w Aucie

Dla komfortu podróżowania pojazdem największe znaczenie dla kierowcy i pasażerów ma poprawne działanie filtrów kabinowych. Filtr kabinowy, nazywany także filtrem przeciwpyłkowym, oczyszcza powietrze, które dostaje się do wnętrza samochodu przez układ wentylacyjny. Zatrzymuje pyłki, kurz, spaliny, zanieczyszczenia przemysłowe oraz mikroorganizmy, które mogą wpłynąć na jakość powietrza w kabinie. Oczyszcza powietrze, które trafia do wnętrza pojazdu z zanieczyszczeń, pyłków, smogu, a często także z zapachów i alergenów. Wpływa na komfort oddychania i skuteczność klimatyzacji. Jest odpowiedzialny za filtrowanie powietrza, którym oddychają pasażerowie samochodu. Filtry kabinowe wychwytują unoszące się w powietrzu cząsteczki oraz zanieczyszczenia, zapobiegając przedostawaniu się ich do kabiny samochodu. W ten sposób zwiększa się komfort jazdy.

Rodzaje filtrów kabinowych:

  • Zwykłe (papierowe) - podstawowa ochrona przed kurzem i pyłkami
  • Węglowe - dodatkowo pochłaniają zapachy i toksyczne związki
  • Antybakteryjne/antyalergiczne - neutralizują drobnoustroje i grzyby

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Co 10 000-15 000 km lub co roku - szczególnie przed sezonem wiosennym lub jesienią, kiedy używamy ogrzewania/klimatyzacji. Filtr kabinowy zaleca się wymieniać co 15-30 tysięcy kilometrów lub co najmniej raz do roku. Według większości producentów samochodów należy tego dokonać co 20 000 lub 30 000 km. Niektórzy podają informację, że co rok lub co dwa lata.

Objawy zużycia:

  • Nieprzyjemny zapach z nawiewów
  • Słaba wydajność nawiewu/klimatyzacji
  • Zaparowane szyby
  • Alergie, podrażnienie oczu
  • Zwiększone parowanie szyb, gdy na dworze utrzymuje się duża wilgotność powietrza

Gdzie znajduje się filtr kabinowy?

Zazwyczaj znajduje się za zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej. Nie jest to jednak normą, ponieważ w niektórych modelach samochodów umiejscawia się go np. pod deską rozdzielczą.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Co się stanie, jeśli nie wymieniasz filtrów?

Zaniedbanie regularnej wymiany filtrów może prowadzić do:

  • Zwiększonego zużycia paliwa
  • Uszkodzenia silnika lub jego osprzętu
  • Awarii układu paliwowego
  • Spadku mocy
  • Problemów z klimatyzacją i wentylacją
  • Pogorszenia komfortu jazdy i jakości powietrza we wnętrzu

Czy można wymieniać filtry samodzielnie?

W większości przypadków tak - szczególnie filtr powietrza i kabinowy można wymienić bez użycia specjalistycznych narzędzi. W przypadku filtra paliwa (szczególnie w dieslach) lub filtra oleju - często lepiej oddać auto do mechanika, ponieważ wymiana może wymagać spuszczenia płynów lub odpowietrzenia układu.

Podsumowanie

Filtry nie tylko chronią silnik, ale też zapewniają komfort podróży i bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu. Czasem koszt nowego filtra to kilkadziesiąt złotych - a jego brak może oznaczać rachunek na kilka tysięcy. Jeśli nie wiesz, jakie filtry są w Twoim aucie i kiedy powinny być wymienione - skontaktuj się z nami.

Filtr Funkcja Zalecana częstotliwość wymiany Objawy zużycia
Olejowy Oczyszczanie oleju silnikowego Co 10 000-15 000 km Szybsze zużycie oleju, spadek osiągów
Powietrza Oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika Co 15 000-20 000 km Słabsze przyspieszenie, większe spalanie
Paliwa Oczyszczanie paliwa Diesel: 20 000-30 000 km, Benzyna: 60 000 km+ Problemy z odpalaniem, spadek mocy
Kabinowy Oczyszczanie powietrza w kabinie Co 10 000-15 000 km lub co roku Nieprzyjemny zapach, słaba wydajność nawiewu

tags: #filtr #paliwa #oleju #powietrza #przeciwpylkowy #rodzaje

Popularne posty: