Filtr odwadniacza powietrza Aircomp – zasada działania i praktyczne porady

Wybór odpowiedniego sprzętu do piaskowania, sodowania czy lakierowania to klucz do sukcesu. Jednym z ważniejszych elementów takiego zestawu jest filtr odwadniacza powietrza, który ma za zadanie oczyścić sprężone powietrze z wilgoci i oleju. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej zasadzie działania filtrów odwadniaczy powietrza Aircomp oraz podzielimy się praktycznymi poradami dotyczącymi ich doboru i eksploatacji.

Dysze Venturiego a tradycyjne - porównanie

W piaskowaniu stosuje się różne rodzaje dysz, m.in. dysze Venturiego i tradycyjne dysze walcowe. Dysza Venturiego, według teorii, przyspiesza ścierniwo 3-krotnie, jednak w praktyce różnica ta wynosi około 10%.

Zaletą dyszy Venturiego jest lepsza szerokość piaskowanego elementu i mniejsze wybieranie materiału w porównaniu do dyszy walcowej. Dodatkowo, dysze Venturiego charakteryzują się dłuższą żywotnością. Koszt zakupu dysz Venturiego i walcowych jest podobny, jednak Venturi okazuje się bardziej opłacalna ze względu na rzadszą wymianę i oszczędność czasu poświęconego na zakup nowych dysz.

Żywotność dobrej jakości dyszy Venturiego może wynosić nawet 700 godzin piaskowania, a strumień piasku pozostaje stały przez cały okres użytkowania.

Wybór kompresora - kluczowe parametry

Wybór odpowiedniego kompresora ma kluczowe znaczenie dla efektywnego piaskowania. Kompresor Atlas Copco Xas97 o wydajności 5,3 m3 jest często polecany jako solidny sprzęt. Użycie dyszy 8mm przy takim kompresorze nie powoduje dużego obciążenia. Próba użycia dyszy 10mm powoduje pracę kompresora na wysokich obrotach, co przekłada się na większe zużycie paliwa. Sumując koszty paliwa do wykonanej pracy na tych dwóch dyszach to wychodzi podobnie, wolę robić na 8mm bo przynajmniej sprężarka nie zużywa się tak szybko.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Kompresory Atlas Copco XAS90 (5,2 m3) i XAS97 (5,3 m3) to popularne wybory. XAS97 jest często preferowany ze względu na wydajniejsze silniki.

Wybierając kompresor, warto zwrócić uwagę na jego stan techniczny i unikać egzemplarzy z wyciekami oleju lub głośną pracą. Serwis Atlasa odradza kupowanie starszych sprężarek, gdyż za rok może być konieczny remont silnika lub sprężarki.

Alternatywą dla Atlas Copco może być Ingersoll Rand 7/51 o wydajności 5 m3, który jest tańszy, ale może być bardziej wyeksploatowany.

Używanie dyszy Venturiego 8mm może okazać się niewystarczające przy kompresorze o wydajności 4,1 m3, co spowoduje pracę sprężarki na wysokich obrotach.

Sodowanie i szkiełkowanie są mniej wydajne niż piaskowanie. Piasek pozwala na szybsze oczyszczenie powierzchni, co zmniejsza koszty w porównaniu do sody i szkła. Ważny jest dobór odpowiedniej gradacji piasku i ciśnienia roboczego, szczególnie przy piaskowaniu karoserii.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Zestawy do piaskowania z Allegro - warto?

Kupując zestaw do piaskowania z Allegro, należy zwrócić uwagę na gwarancję. Gwarancja na sprężarkę wynosi zazwyczaj do 2 lat, a na piaskarkę (zbiornik) - do 5 lat. Gwarancja nie obejmuje elementów zużywalnych, takich jak dysze, przewody czy zawory. Sprężarka o wydajności wystarczającej teoretycznie na dyszę 8mm, w praktyce może być wystarczająca jedynie na dyszę 6,5mm.

Dysze Venturiego są polecane do konstrukcji stalowych i karoserii samochodowych. Piaskowanie karoserii wymaga wprawy i wyobraźni, aby uniknąć uszkodzeń.

Użycie dyszy 8 mm przy niewystarczającej wydajności kompresora powoduje zwiększone zużycie paliwa i oleju oraz głośną pracę sprężarki. Ważne jest, aby sprężarka miała zapas produkowanego powietrza, co wpływa na jej żywotność.

Przy pracy z różnymi materiałami (karoseria, konstrukcje stalowe, kamień, cegła, aluminium, drewno) istotne są: ciśnienie robocze, kąt operowania dyszą, ścierniwo i odległość dyszy od materiału.

  • Karoseria: niskie ciśnienie, kąt 45 stopni, odległość 25-40 cm.
  • Konstrukcje, maszyny, kamień, cegła: ciśnienie 7 bar, odległość pozwalająca na efektywną pracę, ścierniwo do 2 mm lub większe.
  • Drzewo: ścierniwo 0,5-2 mm, ciśnienie 7 bar, czasem dysza walcowa do postarzania.

Utrzymanie kąta 45 stopni nie zawsze jest możliwe, np. przy piaskowaniu felg aluminiowych ze względu na ich kształt.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Do kompresora Ingersoll Rand 7/41 polecana jest dysza 6,5 mm. Dysza 6,5 mm jest używana do piaskowania felg i karoserii, gdzie potrzebne jest precyzyjne oczyszczanie.

Przy piaskowaniu felg aluminiowych zalecane jest ciśnienie 6-7 bar i piasek kwarcowy o gradacji do 1 mm, aby uniknąć chropowatości powierzchni.

Hydropiaskowanie - czyszczenie w osłonie wodnej

Czyszczenie w osłonie wodnej (hydropiaskowanie) zmniejsza ryzyko uszkodzenia blachy. Ważne jest, aby sprawdzić, czy do zestawu do hydropiaskowania dołączony jest hełm, sterowanie i dysza wodna.

Sodowanie - alternatywa dla piaskowania

Sodowanie jest szczególnie polecane do karoserii samochodowych. Soda jest droższa od piasku, ale jej zużycie może być mniejsze. Soda, w przeciwieństwie do piasku, nie odbija się od powierzchni, ale ulega rozbiciu, co skutkuje szerszym kraterem i efektywniejszym czyszczeniem.

Przy sodowaniu karoserii należy sprawdzić, czy wraz z powietrzem nie wydostaje się olej. Obecność oleju na karoserii jest niepożądana. Należy wymienić separator, jeśli chusteczka higieniczna przyłożona do wylotu powietrza jest tłusta.

Filtry i separatory - klucz do czystego powietrza

W sprężarkach śrubowych istotne jest minimalne ciśnienie potrzebne do smarowania (ok. 2 bar) oraz odpowiednie obroty (2000-5000 obr/min). Sprężarka wymaga separatora oleju, chłodnicy i filtrów.

Nadmiar oleju w powietrzu negatywnie wpływa na wydajność sprężarki. Należy regularnie wymieniać filtry oleju i separatory oleju. Zbiorniki separatora są zbudowane z grubej blachy i posiadają wkładkę z blachy lub teflonu oddzielającą separator od zbiornika głównego. W niektórych modelach stosuje się wkręcane filtry separatora.

W przypadku sprężarek z silnikiem spalinowym należy dbać o silnik spalinowy i śrubę. Do używanych stacjonarnych sprężarek polecany jest olej sprężarkowy Shell Corena.

Dodatkowe porady i spostrzeżenia

  • Przy wymianie kotła warto zamontować filtr siatkowy z magnetycznym.
  • Wymiana filtra paliwa i separatora paliwa może rozwiązać problemy z odpalaniem samochodu.
  • Warto regularnie czyścić separator w Rainbow, aby zapewnić jego prawidłowe działanie.
  • Przy piaskowaniu należy dbać o czystość ścierniwa i unikać wilgoci.
  • Do piaskowania potrzeba wydajności kilku metrów na minutę, zależnie od średnicy dyszy.
  • Powietrze ze sprężarki wymaga specjalistycznego filtru.
  • Należy dbać o stan oleju i filtrów w kompresorze.

Tabela porównawcza kompresorów

Model Wydajność Zalety Wady
Atlas Copco XAS90 5,2 m3 Solidny sprzęt Możliwe wycieki oleju, głośna praca
Atlas Copco XAS97 5,3 m3 Wydajny silnik Droższy
Ingersoll Rand 7/51 5 m3 Tańszy Możliwość wyeksploatowania

Podsumowując, wybór odpowiedniego filtra odwadniacza powietrza oraz dbałość o jego regularną konserwację to klucz do efektywnego i bezproblemowego piaskowania, sodowania czy lakierowania. Pamiętajmy o wyborze odpowiedniego kompresora, dysz oraz ścierniwa, dostosowanych do konkretnych potrzeb i materiałów, z którymi pracujemy.

tags: #filtr #odwadniacza #powietrza #Aircomp #zasada #działania

Popularne posty: