Wymiana filtra kabinowego z węglem aktywnym w Kia Cee'd

Filtr kabinowy, określany również jako przeciwpyłkowy, pyłkowy, klimatyzacji czy nawiewu, to istotny element całego układu klimatyzacji samochodowej. Główną funkcją, jaką pełni filtr przeciwpyłkowy, jest zapewnienie odpowiedniej jakości środowiska do oddychania wewnątrz auta. W tym celu oczyszcza powietrze dostające się z zewnątrz do kabiny samochodu. Zatrzymuje drobiny kurzu i asfaltu, wszelkiej maści pyłki, sadzę czy grzyby. Chroni też kierowcę i pasażerów przed nieprzyjemnymi zapachami.

W tym artykule sprawdzisz, jaki filtr kabinowy kupić do samochodu Kia Cee’d II (2012-2018). Kia Cee’d 2. generacji została wprowadzona na rynek w 2012 roku, a w 2018 roku ustąpiła miejsca następcy. Model ten był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Paleta dostępnych jednostek napędowych obejmowała silniki benzynowe 1,0-1,6 l (99-204 KM) oraz wysokoprężne 1,4-1,6 l (90-136 KM).

Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy to element układu klimatyzacji często lekceważony przez posiadaczy aut. Zapchany filtr pyłkowy powoduje chociażby nadmierne parowanie szyb czy “piwniczny” zapach w środku auta. Nawet lekko brudny filtr kabinowy może wywoływać objawy alergiczne u osób chorujących na astmę lub alergików.

Różnica między filtrem kabinowym a filtrem powietrza

Dla wielu użytkowników samochodów te dwa pojęcia to synonimy. Nie mniej filtr kabinowy a filtr powietrza to niedokładnie to samo. Po pierwsze każdy filtr kabinowy jest filtrem powietrza, natomiast nie każdy filtr powietrza jest filtrem kabinowym. Filtr powietrza montuje się bowiem w autach bez klimatyzacji, natomiast filtr przeciwpyłkowy to jej istotny element. Trzecią cechą, która odróżnia filtr kabinowy od filtra powietrza jest wielkość powierzchni aktywnej. Filtr przeciwpyłkowy ma za zadanie oczyścić większe ilości powietrza. W związku z tym ma większą powierzchnię absorbująca zanieczyszczenia niż standardowy filtr powietrza. Potrafi też wyłapać mniejsze zanieczyszczenia. Ostatnią cechą jest różnica w żywotności obu filtrów. Mimo zastosowania tworzyw sztucznych, filtr powietrza jest mniej trwały od filtra kabinowego.

Rodzaje filtrów kabinowych

Wyróżniamy dwa główne typy filtrów kabinowych: zwykły papierowy filtr przeciwpyłkowy i filtr kabinowy przeciwpyłkowy z węglem aktywnym. Rożnica polega na tym, że filtr z węglem aktywnym w samochodzie ma dodatkową warstwę oczyszczająca powietrze z trujących gazów zawartych w spalinach. Jest też droższy, ale nie są to duże różnice.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Zwykły filtr kabinowy

Zwykły filtr kabinowy wykonany jest z bibuły filtracyjnej. Jego główna rolą jest eliminacja wyłącznie cząstek stałych unoszących się w powietrzu. Jak każdy element klimatyzacji samochodu, również filtr pyłkowy wykonany z papieru ma pewną określoną budowę, umożliwiającą mu skuteczne pełnienie swojej roli w układzie. Bibuła filtracyjna nie ma możliwości dokładnego przefiltrowania powietrza z gazów. Sprawia to, że zwykły filtr kabinowy nie chroni kierowcy przed trującymi spalinami.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym

Węglowy filtr kabinowy zawiera czwartą warstwę z tzw. aktywny węgiel. Właśnie ta kolejna bariera chroniąca użytkowników samochodu przed trującymi gazami jest charakterystyczną cecha sprawia, że ma on o wiele lepsze właściwości filtracyjne. Dodatkowa czwarta warstwa zatrzymuje części składowe spalin unoszących się nad drogami.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

W przypadku samochodu Kia Cee’d II (2012-2018) instrukcja serwisowa przewiduje wymianę filtra kabinowego co 30 000 km. Producenci klimatyzacji zalecają wymianę filtra kabinowego co najmniej raz na rok lub po przejechaniu 18-20 tysięcy kilometrów. Oczywiście zależy to w dużej mierze od jakości dróg oraz zanieczyszczenia powietrza w obszarze uczęszczanym przez kierowcę. Regularne dojazdy po drogach gruntowych mogą skutecznie zapchać filtr kabinowy już po kilku tysiącach przebytych kilometrów.

Filtr kabinowy najlepiej wymieniać przed wiosennym pyleniem roślin. Dzięki temu osoby cierpiące z powodu alergii mogą zmniejszyć występowanie nieprzyjemnych objawów podczas podróżny samochodem. Należy pamiętać, ze to również dobry czas na cały serwis klimatyzacji w samochodzie.

Objawy zapchanego filtra kabinowego:

  • Nadmierne parowanie szyb - zapchany filtr przeciwpyłkowy utrudnia prawidłowe funkcjonowanie nawiewu, co objawia się niedostatecznym odciąganiem wilgoci z szyb, a tym samym ich zaparowaniem.
  • Niższa moc nawiewu - kurz i pyl w filtrze przeciwpyłkowym powodują, że dmuchawa nie jest w stanie wtłoczyć powietrza do kabiny auta z wystarczającą mocą. Objawem jest mniejszy niż zwykle strumień powietrza z wywietrzników.

Samodzielna wymiana filtra kabinowego

Czasem samodzielna wymiana filtra kabinowego nie jest skomplikowaną operacją. Wszystko jednak zależy od jego umiejscowienia. Cała procedura zakładania filtra przeciwpyłkowego powinna wyglądać następująco:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

  1. Otwieramy schowek w przedniej części kokpitu, po stronie pasażera - zwykle to właśnie za nim producenci aut umieszczają filtry kabinowe
  2. Demontujemy schowek i wysuwamy go lub wyciągamy na zewnątrz - w tym celu przyjdzie nam zapewne usunąć kilka klipsów, zaślepek czy innych elementów mocujących szufladę schowka
  3. Lokalizujemy kieszeń filtra kabinowego - rodzaj niskiej półeczki chronionej szeroką zaślepką
  4. Otwieramy kieszeń filtra i wsuwamy w nią nowy filtr kabinowy - jeśli jest to wymiana filtra, najpierw należy usunąć stary, zużyty filtr kabinowy.

Cała reszta czynności zamyka się w zaślepieniu kieszeni filtra i zamontowaniu ponownie szuflady schowka. Nowy filtr zamontowany.

Jeśli więc powietrze w waszym układzie przechodzi przez filtr od góry do dołu, to filtr w swoim aucie zawsze zakładacie strzałką w dół. Taki sposób przepływu powietrza przez filtr obowiązuje w wielu współczesnych samochodach osobowych, więc i ułożenie filtra strzałką w dół możecie uznać za schemat domyślny. A właściwe ułożenie filtra w kieszeni dlatego jest tak ważne, ponieważ efektywność filtra spadnie znacząco, jeśli założymy go niezgodnie z zaleceniami producenta.

Jakie filtry kabinowe wybierać?

Wymiana filtra kabinowego zgodnie z wszelkimi zaleceniami powinna być przeprowadzana w samochodach osobowych nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów lub też co najmniej raz w roku. Zasada ta obejmuje wskazania ogólne, od których jednak występują pewne odstępstwa nakazujące skrócenie interwału wymiany filtra.

Obecnie te najtańsze filtry to bez wyjątku najprostsze filtry przeciwpyłkowe skuteczne wyłącznie wobec drobinek pyłów PM 10, a więc tych o największej średnicy, zupełnie zaś nie radzące sobie z zapachami, alergenami czy bakteriami. Jeśli zależy Wam na wyższej skuteczności w oczyszczaniu powietrza dostającego się do kabiny samochodu, powinniście wybierać filtry droższe, ale wielokrotnie bardziej efektywne.

Różne testy pokazują wyniki wskazujące na to, iż nowoczesne filtry kabinowe z aktywnym węglem i jonami srebra zatrzymują od 10 do 20 razy więcej szkodliwych pyłków PM 2,5 niż najprostsze filtry przeciwpyłkowe. Biorąc pod uwagę liczbę możliwych schorzeń i problemów zdrowotnych wywoływanych przez te agresywne drobinki, podobne porównania na każdym powinny zrobić odpowiednie wrażenie.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #kabinowy #powietrza #węglowy #kia #ceed

Popularne posty: