Wymiana Filtra Kabinowego i Powietrza w Renault Clio III

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.

Rola Filtra Kabinowego

Filtr kabinowy jest często bagatelizowanym, ale bardzo istotnym elementem każdego samochodu. To właśnie przez ten filtr, za pomocą specjalnego wentylatora, do kabiny kierowcy zasysane jest powietrze. Jego zadaniem jest utrzymywanie czystego powietrza w kabinie i zatrzymywanie zanieczyszczeń w postaci kurzu, pyłków kwiatowych, szkodliwych gazów (ozon, dwutlenek azotu i węgiel) i cząstek powstałych w wyniku ścierania się okładzin hamulcowych i opon.

Budowa i Działanie

Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Kiedy Wymieniać Filtr Kabinowy?

Filtr kabinowy należy wymieniać zgodnie z programem przeglądów producenta. W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.

Objawy Zanieczyszczonego Filtra

  • Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby.
  • Czuć nieprzyjemny zapach.
  • Nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby.

Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Rodzaje Filtrów Kabinowych

Ponieważ sama regularna wymiana filtra kabinowego w pojeździe nie wystarcza by mieć pewność zdrowego i czystego powietrza w pojeździe, istotny jest także odpowiedni dobór filtra i jego jakość. Jest kilka typów filtra:

  • Standardowy: Wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy.
  • Filtr z aktywnym węglem: Nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów.
  • Antyalergiczny filtr kabinowy Renault: Działa bardziej efektywnie niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami).

Filtr z Węglem Aktywnym

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Wymiana Filtra - Samodzielnie czy u Mechanika?

Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Dodatkowe Informacje

  • Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma.
  • Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno - oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny.
  • Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.
  • Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #kabinowy #i #powietrza #clio #3

Popularne posty: