Fiat Stilo: Problemy z przyspieszeniem, przepustnicą i filtrem powietrza – kompleksowy przewodnik
- Szczegóły
Witam! Od jakiegoś czasu wielu użytkowników Fiata Stilo boryka się z problemami braku przyspieszenia. Poniżej 1800 obr/min auto traci moc, co utrudnia jazdę pod górkę. Czasami pojawia się kontrolka Engine fault, po której auto nagle zyskuje moc.
Możliwe przyczyny problemów z przyspieszeniem
Z objawów, które opisują użytkownicy, usterki mogą być dwie:
- Syczenie i brak mocy - prawdopodobnie efekt dziury w dolocie na odcinku INTERCOOLER - kolektor. Rura przeciera się o boczną osłonę silnika.
- Engine Fault i mocny kop - niewykluczony problem z EGR.
Częstym powodem braku przyspieszenia jest uszkodzony wężyk doprowadzający powietrze. Słychać wtedy syczenie po lewej stronie koła podczas dodawania gazu. Jednak błąd Engine fault i nagły wzrost mocy mogą wskazywać na problem z EGR.
EGR - wycinać czy zaślepiać?
Decyzja o wycięciu lub zaślepieniu EGR zależy od indywidualnych preferencji i stanu technicznego auta. Zaślepienie EGR jest prostsze i tańsze, ale może powodować wyświetlanie się błędu na desce rozdzielczej. Wycięcie EGR jest bardziej skomplikowane, ale eliminuje problem na stałe.
Problemy z przepustnicą
Użytkownicy często zgłaszają problemy z zanieczyszczoną przepustnicą, które objawiają się:
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
- Nierówną pracą silnika na luzie
- Falowaniem obrotów
- Opóźnioną reakcją na pedał gazu
- Dławieniem się silnika przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia
Czyszczenie przepustnicy może pomóc w rozwiązaniu tych problemów. Można to zrobić samodzielnie, ale w niektórych przypadkach konieczne jest podłączenie komputera w celu skasowania pamięci położenia przepustnicy.
Jak wyczyścić przepustnicę?
- Wyciągamy wtyczki.
- Luzujemy opaskę na rurze przy przepustnicy.
- Odkręcamy śruby trzymające przepustnicę.
- Zakrywamy wlot kolektora czystą szmatką.
- Odkręconą przepustnicę wyciągamy i czyścimy.
Do czyszczenia można użyć rozcieńczalnika ekstrakcyjnego lub benzyny i pędzelka. Po umyciu należy wytrzeć przepustnicę do sucha i spryskać WD-40.
Filtr powietrza i jego wpływ na osiągi
Zatkanie filtra powietrza może powodować spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa. Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnych osiągów silnika.
Warto również sprawdzić, czy obudowa filtra powietrza nie jest uszkodzona. Nieszczelna obudowa może powodować zasysanie ciepłego powietrza z komory silnika, co negatywnie wpływa na wydajność.
Odma i "majonez" w dolocie
W gumowej rurce dolotowej, a konkretnie w odpowietrzeniu skrzyni korbowej (odmie), może gromadzić się żółta maź, przypominająca majonez. Jest to mieszanina wody i oleju, która powstaje w wyniku kondensacji par w chłodnym otoczeniu. Niedrożność odmy może prowadzić do problemów z ciśnieniem w skrzyni korbowej i wycieków oleju.
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Fiat Bravo?
Regularne czyszczenie odmy jest ważne dla prawidłowej pracy silnika. Należy usunąć nagromadzoną maź i sprawdzić drożność przewodów.
Inne potencjalne problemy
Oprócz wyżej wymienionych przyczyn, na problemy z przyspieszeniem w Fiat Stilo mogą wpływać:
- Zatarty grzybek na turbosprężarce (od zmiennej geometrii)
- Uszkodzony przepływomierz
- Problemy z wariatorem rozrządu
- Nieszczelności w układzie dolotowym
- Uszkodzone świece zapłonowe lub cewki
Warto również sprawdzić, czy nie występują problemy z turbosprężarką. Olej w układzie dolotowym może wskazywać na jej zużycie.
Podsumowanie
Problemy z przyspieszeniem w Fiat Stilo mogą mieć wiele przyczyn. Warto zacząć od sprawdzenia podstawowych elementów, takich jak filtr powietrza, przepustnica i dolot powietrza. Jeśli to nie pomoże, należy skonsultować się z mechanikiem w celu dokładnej diagnostyki i naprawy.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza Fiat 125p
tags: #fiat #stilo #rura #przepustnicy #filtr #powietrza

