Czujniki w FIAT Croma: Lokalizacja i wymiana

W samochodach wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa, takich jak FIAT CROMA, często stosowany jest czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym, zwany czujnikiem MAP. Zadaniem tego czujnika jest przekazywanie informacji o ciśnieniu w kolektorze do modułu sterującego pracą silnika.

Lokalizacja czujnika MAP

W samochodzie FIAT CROMA, czujnik MAP umieszczony jest na kolektorze ssącym, w bezpośrednim sąsiedztwie przepustnicy.

Usterki i wymiana czujnika MAP

Czujniki MAP są bardzo wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia, które są zwykle przyczyną ich usterek. Zdarzają się także wewnętrzne uszkodzenia czujników, powodowane silnymi wibracjami, powstającymi podczas jazdy. Niesprawny czujnik przekazuje błędne dane do modułu sterującego, przez co zapłon nie następuje we właściwym momencie cyklu spalania.

Wymiana czujnika temperatury płynu

Croma od jakiegoś czasu, przy odpalaniu zimnego silnika, potrafiła parę razy zakręcić zanim zaskoczyła. Dodatkowo po dłuższym kręceniu z tłumika wyskakiwała mała chmurka białego dymu. Sprawdzałem po kolei możliwe przyczyny takiego zachowania i wykluczyłem pompę paliwa, filtry, wtryskiwacze, akumulator oraz świece. Pozostał podejrzany czujnik temperatury płynu. Objawy pasowały. Na sąsiednim forum bravo oraz forum opla stwierdzono, że w przypadku tego silnika potwierdza się zasada TTTM (Ten Typ Tak Ma).

Dzisiaj kupiłem czujnik za 35zł, nr wg eper 55188058 i do roboty. Wymiana zajęła około 20 minut. Potrzebna jest długa nasadka nr 19mm wraz z przedłużką, krótka nasadka 10mm do odkręcenia rury od przepustnicy i kawałek szmaty.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Auto odpaliło od razu, bez kręcenia. W końcu uporałem się z trudnym odpalaniem zimnego silnika. Po wymianie czujnika temperatury, wyczyściłem jeszcze czujnik doładowania, wyczyściłem połączenia z masą wraz z połączeniem na rozruszniku oraz wstawiłem nowy akumulator Banner Power Bull Pro 84Ah/700A. Wybór ogniwa trochę z biegu, nastawiłem się na centrę futura bądź fiamma. Wszystkie były w podobnej cenie i parametrach. Banner wygrał ciężarem własnym, ponad 4kg więcej od tamtych.

Inne naprawy i modyfikacje

Po wymianie czujnika temperatury, wyczyściłem jeszcze czujnik doładowania, wyczyściłem połączenia z masą wraz z połączeniem na rozruszniku oraz wstawiłem nowy akumulator Banner Power Bull Pro 84Ah/700A.

Sprawdzałem węże podciśnieniowe i jeden był sparciały. Kupiłem sztywny paliwowy o przekroju wewn. 3,2mm i wymieniłem dziada. Było trochę zabawy z wrzątkiem, z jednej strony króciec od zaworu turbiny mniej więcej pasował, a z drugiej do rozciągnięcia do ok. 5mm. Przy okazji zmieniłem w końcu overboosta z volkswagenowskiego na oryginał Pierburga (nr 55203202) i 150zł mniej w kieszeni. Tamten działał poprawnie, jednak miał chyba trochę inaczej ustawione kąty działania. Teraz na wykresach wygląda lepiej, jutro więcej pojeżdżę.

Zimie już dziękuję za uwagę. U mnie za to właśnie wczoraj wróciła, sypało i wiało tak że nie szło wyjść na dwór. Dzisiaj zrobiłem serwis eksploatacyjny plus odgrzybienie klimy. Klocki założyłem tanie, to i tak ostatni kpl na tych tarczach. Nie piszczą, trochę pohamowałem zanim dotarły się do rancie tarczy. Poprzednie ferrodo już uruchomiły kontrolkę zużycia, zostało może z 2mm okładziny. Wszystko dzisiaj wymieniłem, na liczniku równo 167000km. Tak przy okazji, co za idiota wymyślił w fiacie umiejscowienie filtra oleju? Za każdym razem robię jakieś kombinacje z nasadką, dwiema przedłużkami, przegubem i grzechotką, aby odkręcić tę puszkę...

Rozstrzępiła się linka od lewej przedniej szyby. Po paru kombinacjach szybę udało mi się wyjąć i widać jak na dłoni resztki linki. Kupiłem używany cały wkład za 70zł.

Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Fiat Bravo?

Od jakiegoś czasu terkotało przy przełączeniu nawiewu między obiegiem wewnętrznym i zewnętrznym. Grzebanie wg opisu z elektrody. Poduszki nie trzeba wypinać. Jak już grzebać, to grzebać. Przy okazji dołożyłem moduł bleutooth (logitecha). Fajnie gra zarówno z telefonem jak i MP3. Najwięcej zabawy z zasilaniem od znalezienia 12V po stacyjce, po zlutowanie przetwornicy impulsowej na LM2596. Dokupiłem dwie maty z Lidla do grzania 4liter. Moc 30W, gniazda zapalniczek mają wytrzymałość do 150W, zresztą croma odłącza zasilanie po wyjęciu kluczyka.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza Fiat 125p

tags: #fiat #croma #czujniki #kolo #filtra #powietrza

Popularne posty: