Wymiana Tłumika i Filtra Powietrza w Samochodzie: Kompleksowy Przewodnik

Układ wydechowy nowoczesnych pojazdów nie tylko niezawodnie odprowadza spaliny, ale także tłumi dźwięk. Ponieważ nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin, dlatego też w celu osiągnięcia jak największej skuteczności w układzie wydechowym zostaje zazwyczaj wbudowane kilka rodzajów tłumików. Wszystkie znajdują się pod podwoziem auta, są więc narażone na duże obciążenia i często już po kilku latach ulegają uszkodzeniu.

Budowa i Funkcja Układu Wydechowego

Układy wydechowe nowoczesnych pojazdów składają się dziś z wielu elementów, które określa się zazwyczaj ogólnie mianem wydechu. Każdy układ wydechowy zaczyna się już w komorze silnika, w miejscu, gdzie gazy rozpoczynają swoją drogę w kierunku opuszczenia silnika spalinowego. W zależności od producenta i modelu pojazdu, za kolektorem jako część układu wydechowego podąża trójnik wydechu (rura rozwidlona Y-pipe) lub rura elastyczna. Następnie spaliny przechodzą zwykle przez katalizator, który w nowoczesnych pojazdach zapewnia ich obróbkę końcową. Katalizator może skutecznie zmniejszyć emisję zanieczyszczeń.

W trakcie opuszczania pojazdu strumień spalin przechodzi zwykle przez kolejne kilka metrów rury wydechowej, a także szereg tłumików. Ich budowa jest pomyślana tak, by mogły one pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin, a w efekcie końcowym redukować hałas powstający podczas pracy wszystkich silników spalinowych. Dziś tylko nieliczne samochody mają jeszcze tłumik początkowy. W nowoczesnych pojazdach za katalizatorem zwykle przebiega tłumik środkowy, który zazwyczaj należy do typu tłumika absorpcyjnego z materiałem pochłaniającym fale dźwiękowe. Wreszcie, z tyłu pojazdu leży tłumik końcowy.

Tłumik końcowy zazwyczaj przechodzi w rury wydechowe lub pojedynczą rurę wydechową pojazdu i ze względu na swoje położenie w tylnej części pod podwoziem, jest on szczególnie narażony na ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Ponieważ uszkodzony tłumik nie jest w stanie efektywnie pochłaniać dźwięków, jego usterka staje się natychmiast zauważalna, bowiem prowadzi do powstania uciążliwego hałasu podczas jazdy.

Jeśli tłumik środkowy lub tłumik końcowy jest uszkodzony, spaliny mogą wydostawać się również spod podłogi pojazdu i przedostawać się do jego wnętrza np. przez otwarte szyby boczne, a czasem nawet mogą trafić do kanałów wentylacyjnych, a stamtąd do nawiewu. Widoczne wizualnie uszkodzenia tłumika bądź rury wydechowej to również ważny powód do niezwłocznej wizyty w warsztacie mechanicznym. Jeśli tłumik jest uszkodzony, samochód nie przejdzie głównego przeglądu.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Typowe Przyczyny Uszkodzenia Rury Wydechowej

Tłumiki układu wydechowego są narażone na duże obciążenia. Nie dziwi więc fakt, że szybko się zużywają, a zatem wymagają częstej wymiany na nowe, sprawnie działające części zamienne. Jak już wyżej wspominaliśmy tłumik samochodowy to jeden z elementów układu wydechowego, który najczęściej ulega usterkom. Dziury lub pęknięcia często pojawiają się w środku tłumika, ale także na wlocie i wylocie.

  • Sól drogowa: W wielu regionach zimą powszechnie stosuje się sól drogową na jezdniach. To co jest dobre dla bezpieczeństwa jazdy okazuje się być problemem dla wydechu.
  • Jazda na krótkich dystansach: Jeśli kierowcy często używają swoich pojazdów na krótkich odcinkach, może to również skrócić żywotność wydechu.

Naprawa Tłumika w Samochodzie

Tłumik tylny jest zwykle pierwszym, który ulega uszkodzeniu, jednak jego wymiana nie jest szczególnie skomplikowana.

  1. Podnieś i zabezpiecz samochód: Aby móc przeprowadzić naprawę wydechu, samochód powinien być bezpiecznie podniesiony i zabezpieczony.
  2. Poluzuj tłumik końcowy: Aby wymienić tłumik końcowy, należy najpierw usunąć stary element. Większość tłumików końcowych połączona jest z układem wydechowym za pomocą złącza śrubowego.
  3. Odczep tłumik: Po poluzowaniu tłumika, zwisa on spod podwozia jedynie na gumowych obejmach. Element można teraz odczepić i po prostu odłożyć na bok.
  4. Zamontuj nowy tłumik: Po zdemontowaniu uszkodzonego tłumika można zamontować nowy. W tym celu najpierw porównuje się część zamienną ze starym tłumikiem końcowym.
  5. Podłącz wydech: Ostatnim etapem naprawy jest wyrównanie i podłączenie tłumika z kolektorem wydechowym za pomocą elastycznego łącznika. Do tego w wielu pojazdach wystarczy przykręcenie obejmy. Ponieważ stare zaciski są często całkowicie zardzewiałe, należy zastosować również tutaj nowe elementy.

Wymiana Filtrów w Samochodzie

Samochody w swym wyposażeniu posiadają wiele filtrów odpowiadających za prawidłowe ich funkcjonowanie. Wymiana zużytych filtrów jest konieczna, ale czas, w którym należy to zrobić, może się różnić w zależności od typu filtra.

  • Filtr powietrza: Filtr powietrza i jego wymiana szczegółowo opisane są w instrukcji pojazdu. Czynnikami wpływającymi na szybsze zużycie filtra powietrza mogą być trudne warunki jazdy. Stan filtra powietrza warto regularnie sprawdzać.
  • Filtr paliwa: Filtr paliwa nie wymaga być może tak częstych wymian, jak w przypadku filtru powietrza, lecz jest niezwykle istotny. Regularne wymiany filtru paliwa są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodu. W silnikach benzynowych zalecanym czasem wymiany jest: 40 000-80 000 kilometrów, a w przypadku silników diesla: 20 000-40 000 kilometrów.
  • Filtr kabinowy: Filtr kabinowy (znany także jako filtr przeciwpyłkowy) i jego wymiana zalecana jest regularnie. Filtr kabinowy bowiem zapewnia czyste powietrze w kabinie pojazdu, co z punktu widzenia kierowcy i pasażerów jest niezwykle ważne.
  • Filtr oleju silnikowego: Filtr oleju silnikowego i jego wymiana zalecana jest przynajmniej raz na rok podczas wymiany oleju silnikowego. Filtr oleju silnikowego jest niezwykle ważny.

Naprawiać Tłumik Czy Spawać?

Jeśli te części wydechu są uszkodzone, naprawa za pomocą zestawu naprawczego układu wydechowego lub spawania rzadko się opłaca. Często wystarczy wymienić elementy dźwiękochłonne układu wydechowego, aby wydech znów był szczelny.

Wpływ Wymiany Tłumika na Moc Silnika

Wymiana tłumika końcowego poza lepszym dźwiękiem i wyglądem nic nie da. Gdy byś założył cały przelotowy układ wydechowy to wtedy może by coś koników przybyło.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Oferują wymianę ostatniej sekcji układu wydechowego do 320d co ma skutkować podniesieniem mocy o około 8KM. Bzdura na resorach, jeżeli chodzi o silnik turbodoładowany i seryjny soft. Seryjny soft stworzony jest tak, aby trzymać serię, nawet jeżeli bebechy pozwalają na więcej.

Kolega tuningował mocno 1.8T. Dopiero kiedy zbliżał się do 300KM (seria 150KM) wydech zaczął mieć faktycznie znaczenie i po wymianie odblokował dalsze modzenie. Do 250KM nawet seryjny filtr powietrza wyrabiał. Ważniejsze było turbo, soft, wtryski, kute korbowody.

Brzmienie i wygląd jak najbardziej, po chipie być może kilka KM więcej uda się urwać - sam osobiście bym na to nie liczył, zwłaszcza jeżeli masz jeszcze DPF. 8KM nie bedziesz mial, to jakis mit, chwyt reklamowy.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #e60 #filtr #powietrza #tlumik #wymiana

Popularne posty: