Dziura w Obudowie Filtra Powietrza Meriva - Naprawa i Diagnostyka

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Budowa i Funkcja Układu Dolotowego

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Skutki Nieszczelności w Układzie Dolotowym

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Objawy Nieszczelnego Układu Dolotowego

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Przyczyny Nieszczelności

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Przeczytaj także: Problem z czujnikiem w Cinquecento Sporting?

Diagnostyka Nieszczelności

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim. Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Naprawa Nieszczelności

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie. Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepów motoryzacyjnych.

Nieszczelny Filtr Powietrza - Dodatkowe Informacje

Nieszczelny filtr powietrza: objawy usterki mogą wskazywać na problemy z innymi układami w aucie. Filtr powietrza pełni niezwykle ważną rolę w silniku. Filtruje bowiem powietrze zasysane do komory spalania - powietrze, które co warto zaznaczyć, niedługo później staje się częścią mieszanki paliwowej. Czystość powietrza i stan filtra powietrza są zatem kluczowe. Szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem. Bo warto wiedzieć, że wtedy filtrowane jest też powietrze dostające się do komory turbosprężarki. Może się okazać, że obudowa filtra jest nieszczelna lub np. dziurawa. W takim przypadku do układu dolotowego dostaje się tzw. lewe powietrze. I przynosi ono dwa skutki. Po pierwsze sprawia, że mieszanka paliwowa jest rozrzedzana i staje się uboga. A to skutkuje wyraźnym spadkiem mocy. Po drugie wraz z "lewym powietrzem" do układu dolotowego dostają się zanieczyszczenia, w tym np. drobinki piasku.

Przeczytaj także: Pomiar wilgotności wodoru

Problem z nieszczelnym filtrem powietrza jest o tyle duży, że w razie spadku mocy kierowca poszukuje problemów w układzie wtryskowym czy przepływomierzu. Rzadko w pierwszej kolejności sprawdza się filtr. A długotrwałe problemy nie tylko uprzykrzają eksploatację, ale również mogą doprowadzić do kosztownej usterki turbiny. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia obudowy filtra powietrza, najlepiej jest ją wymienić. To na szczęście nie stanowi dużego wydatku. Ceny nowych części zaczynają się już od 90 - 100 zł. Co więcej, wymiana na ogół nie jest skomplikowana, choć może się wiązać z utrudnionym dostępem. Kierowca może ją zatem wykonać we własnym zakresie.

Przepustnica - Ważny Element Układu Dolotowego

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale do prawidłowego działania silnika niezbędna jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do układu. Układ powietrza jest rozbudowany i składa się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego. Ilość wpadającego powietrza musi być odpowiednia. Za regulację tego procesu odpowiada przepustnica. Ta część jest swojego rodzaju zaworem motylkowym, umieszczonym za filtrem powietrza. Przepustnica składa się z korpusu i klapki, które wykonane są ze stali oraz obudowy - najczęściej wykonanej ze sztucznego tworzywa. Korpus przepustnicy posiada specjalny otwór ssący, do którego trafia oczyszczone przez filtr powietrze.

Co ciekawe - w starszych pojazdach przepustnica była fizycznie połączona z pedałem gazu przy pomocy linki. W nowoczesnych pojazdach jej pracą steruje silniczek elektryczny. Gdy wciśniemy pedał gazu, klapka unosi się, dzięki czemu do komory spalania trafia więcej powietrza - właśnie dzięki temu samochód przyspiesza. Nie oznacza to jednak, że w przypadku całkowitego zwolnienia gazu, np. podczas postoju, klapka przepustnicy jest całkowicie zamknięta.

Objawy Uszkodzonej Przepustnicy

Objawy uszkodzenia przepustnicy są dosyć charakterystyczne. Uszkodzona przepustnica w dieslu objawy ma identyczne jak w przypadku samochodu benzynowego. Możemy zauważyć nierówną pracę silnika na biegu jałowym lub nagłe gaśnięcie. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia przepustnicy jest jej zabrudzenie. Musimy pamiętać, że te elementy należy zmieniać raz w roku lub co około 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Każdy filtr ma swoją wytrzymałość. Jeżeli przyjmie zbyt dużo zabrudzeń, po prostu przestanie prawidłowo działać. Może się zdarzyć się również, że awarii ulegnie czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy.

Czyszczenie i Wymiana Przepustnicy

W żadnym wypadku nie powinniśmy jeździć z uszkodzoną przepustnicą. Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, na przykład podczas wyprzedzania. Brud zalegający w przepustnicy może nie pozwalać na domykanie jej klapki, co z kolei powoduje nierówną pracę, utratę mocy, czy niekontrolowane gaśnięcie. Przepustnicę najłatwiej wymienić na nową, natomiast taki zabieg będzie oczywiście najdroższy.

Przeczytaj także: Objawy awarii czujnika filtra powietrza

Zanim jednak udamy się do mechanika, możemy sami sprawdzić jej stan. Jeżeli przepustnica nie wymaga czyszczenia, to jej elementy powinny posiadać metaliczny kolor. Czyszczenie przepustnicy jest bardzo proste i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Wystarczą nam podstawowe zdolności manualne i wiedza mechaniczna, benzyna ekstrakcyjna lub specjalny środek do czyszczenia przepustnic. Benzynę lub preparat należy nanieść i poczekać, aż brud się rozpuści. Następnie należy usunąć go za pomocą miękkiej szmatki.

Po dokładnym wyczyszczeniu i złożeniu elementów, możemy przejść do testowania. Benzyna ekstrakcyjna czy nawet specjalny środek czyszczący są stosunkowo tanie. Przepustnica spełnia w samochodzie bardzo ważną rolę. Każdy silnik, aby pracować potrzebuje odpowiedniej ilości powietrza. Przepustnica odpowiada za jego regulację. Kiedy wciskamy pedał gazu, przepustnica dostarcza do układu więcej powietrza, dzięki czemu samochód przyspiesza. Najczęstszym objawem uszkodzonej przepustnicy są falujące obroty, spadek mocy czy brak reakcji na naciśnięcie pedału gazu. Często zdarza się, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest zabrudzenie. Wtedy przepustnicę warto spróbować wyczyścić. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy poruszać się samochodem z uszkodzoną przepustnicą.

Wpływ Dolotu na Pracę Turbosprężarki

Wszystko co obniża opory przepływu powietrza przed turbiną, w turbinie i za turbiną jest pozytywne. Daje to potencjał do zwiększenia mocy choć samo z siebie tej mocy nie musi zwiększać. Jeżeli turbina ma przed wlotem lekkie podciśnienie musi najpierw pokonać te podciśnienie a dopiero potem pompować aż do ustawionego maximum. W idealnym przypadku gdy ciśnienie na wlocie jest atmosferyczne sprężarka pompuje od 1atm do 2 atm czyli stopień sprężania= 2. Gdy są restrykcje to pompuje powiedzmy od 0.9 atm do 2 atm czyli stopień sprężania około 2.2.

Szybsza reakcja turbiny (spool up time) ponieważ turbina rozkręca się do niższej prędkości, stąd przy niezmienionej mocy maksymalnej silnik reaguje szybciej na zmianach biegów stąd lepsze przyspieszenie bez różnicy w nastawach doładowania maksymalnego! W idealnym przypadku gdy ciśnienie na wylocie ze sprężarki jest 2 atm i nie ma restrykcji to silnik widzi te 2atm. Gdy są restrykcje to 2 atm za turbina są pomniejszone o spadki ciśnień i silnik widzi tylko załóżmy 1,8 atm. Żeby skompensować tą stratę turbina musi pompować do wyższego ciśnienia. Taka różnica oznacza przesunięcie na mapie sprawności turbiny w gorsze okolice i oznacza większe nagrzewanie powietrza.

Sprawa się ma tak ze jest o wiele taniej i łatwiej polepszyć dolot przed sprężarką. Zmienić kilka rurek to mniejszy koszt niż inwestycje w lepszy IC i to bez negatywów jakie niesie większy IC. Po zmierzeniu podciśnienia w dolocie przed i po można ustalić ile teoretycznie można przesunąć się w region wyższej sprawności turbosprężarki. Na podstawie badań (dane z książki) zmniejszenie temperatury powietrza w dolocie to podstawa mocy i ekonomiczności silnika diesla. Spadek temperatury o 10*C daje możliwość podniesienia mocy nawet o 3% bez zwiększania ciśnienia doładowania i daje wzrost nawet o 0.5% sprawności cieplnej.

Podsumowanie

Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.

tags: #dziura #w #obudowie #filtra #powietrza #meriva

Popularne posty: