Dudnienie z Filtra Powietrza: Przyczyny i Diagnostyka
- Szczegóły
Czy spotkałeś się kiedyś z przypadkiem buczenia lub basowego brzmienia wydobywającego się z puszki filtra powietrza w Twoim samochodzie? Ten artykuł ma na celu pomóc w zdiagnozowaniu i zrozumieniu przyczyn tego niepokojącego dźwięku.
Możliwe Przyczyny Dudnienia
1. Zaślepiony EGR
Jedną z częstych przyczyn dudnienia z filtra powietrza jest zaślepienie zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation). Dolot powietrza jest wyliczany z uwzględnieniem pracy z działającym EGR. Po jego zaślepieniu, tłumienie może być gorsze z powodu większego przepływu powietrza. Przymknięcie klapy gaszącej może zredukować dudnienie, ponieważ przepływ powietrza zbliża się do poziomu z działającym EGR.
2. Nieszczelność Puszki Filtra Powietrza
Dudnienie przy dodawaniu gazu często jest spowodowane nieszczelnością puszki filtra powietrza. Jeśli masz instalację LPG na mikserze, uszczelnij silikonem otwór po montażu miksera. Dodatkowo, uszczelnij wszystkie boczne wloty w dolocie, zaczynając od czujnika powietrza, poprzez "banan", aż po odmę. Czarny silikon może być tutaj bardzo pomocny.
3. Uszkodzone Szklanki i Wałek Rozrządu
Uszkodzone szklanki (hydro popychacze) mogą nie trzymać ciśnienia, co powoduje cykanie przy odpaleniu silnika. Zawieszanie się szklanek jest niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do wypalenia gniazda zaworowego i objawu "dudnienia". W większości przypadków wycierają się krzywki zaworów wydechowych.
Diagnoza:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Nierówna praca silnika (telepanie).
- Metaliczne cykanie/klepanie, szczególnie przy kręceniu silnika powyżej 3 tys. RPM.
- Wyraźne dudnienie dochodzące z filtra powietrza.
Jeśli dudnienie ustępuje po przymknięciu klapki gaszącej na 70%, prawdopodobnie masz problem z wałkiem i szklankami.
4. Źle Zamontowana Puszka Filtra Powietrza
Dudnienie może być spowodowane źle zamontowaną puszką filtra. Aby to zweryfikować, rozepnij plastikową rurę dolotu po prawej stronie silnika. Jeśli dudnienie dochodzi ze strony silnika, problem leży w nim.
5. Inne Potencjalne Przyczyny
- Brak lub demontaż rury dolotowej przed puszką filtra powietrza.
- Problemy z czujnikiem temperatury powietrza wlotowego.
- Nieszczelności w układzie dolotowym.
Diagnostyka i Weryfikacja Problemu
1. Ocena Stanu Krzywek Wałka Rozrządu
Po zdjęciu pokrywy zaworów, sprawdź stan krzywek wałka rozrządu. Powinny być stalowo błyszczące i gładkie. W skrajnych przypadkach krzywki będą rude i bardzo podrapane.
2. Ocena Stanu Szklanek
Naciskaj gładkim śrubokrętem na szklankę, gdy krzywka jest w górze. Powinna być twarda i ciężko się uginać. Jeśli ugina się pod małą siłą lub stoi dęba, jest do wymiany.
3. Sprawdzenie Broków Wałka Popychaczy
Brok to zaślepka kanału olejowego, która lubi wypadać. Sprawdź, czy broki są na swoim miejscu. Wypadnięty brok może powodować buczenie z filtra.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przyczyny Zużycia Wałków i Szklanek
Główną przyczyną jest przeciąganie terminu wymiany oleju, stosowanie niewłaściwego oleju, rozcieńczenie oleju silnikowego ropą (przez uszkodzone oringi na pompowtryskiwaczach). Krzywki zaworowe są wąskie, co powoduje duże obciążenia, dlatego ważne jest stosowanie dobrego oleju i jego częsta wymiana.
Części Zamienne i Koszty
Poniżej przedstawiono przykładowe numery części i orientacyjne ceny:
| Część | Numer | Orientacyjna Cena |
|---|---|---|
| Hydro napinacze INA | 420 0209 10 | - |
| Szklanka (VP) | 420 0109 10 | Około 48 zł |
| Szklanka (PD) | 420 0209 10 | Około 66 zł |
| Wałek rozrządu (oryginał) | 038109101R | Około 2392 zł |
| Wałek rozrządu RUVILLE | EVR215404 | Około 908 zł |
Podsumowanie
Dudnienie z filtra powietrza może mieć wiele przyczyn, od prostych nieszczelności po poważne uszkodzenia mechaniczne. Dokładna diagnostyka i weryfikacja stanu poszczególnych elementów silnika jest kluczowa do zidentyfikowania i naprawy problemu.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
tags: #dudnienie #z #filtra #powietrza #przyczyny

