Dodatkowa Siatka Filtra Powietrza w Motocyklach Cross i Enduro - Opinie i Porady

Silnik Twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da Ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.

Dlaczego nie papier?

W motocyklach cross i enduro oraz innych pojazdach terenowych nie stosuje się papierowych filtrów powietrza. Stosuje się za to nasączone olejem gąbkowe filtry powietrza, przede wszystkim dlatego, że mają zdolność do zatrzymywania dużej ilości brudu, a przy tym zapewniają ciągły przepływ powietrza.

Rodzaje olejów do filtrów powietrza

Oleje do filtrów dzielimy na takie, które powstały z oleju naftowego, oleju syntetycznego czy oleju roślinnego. Oleje sprzedawane jako bio, czyli biodegradowalne, z reguły zawierają w swoim składzie minimalną ilość ropy naftowej. Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra. Natomiast oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie. No-Toil twierdzi, że oferuje jedyny na rynku olej do filtrów powietrza wykonany w 100% z oleju roślinnego.

Bio czy nie bio?

Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra. Natomiast oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie.

A co jeśli nie mam pod ręką specjalnego oleju do filtra powietrza?

Jeśli jesteś w naprawdę trudnej sytuacji, zawsze możesz użyć zwykłego oleju silnikowego. Zawsze to lepsze niż nic. Oldschoolowi motocykliści nie raz i nie dwa wykorzystują ten trik. Problem jest taki, że olej silnikowy gromadzi się w airboxie, dodatkowo ciężko jest go równomiernie rozprowadzić i może zostać zassany przez przewód dolotowy. Dedykowane oleje do filtrów zawierają specjalistyczne dodatki, które rozwiązują powyższe problemy i zdecydowanie lepiej kleją do siebie kurz i drobiny brudu.

Przeczytaj także: Filtracja Zasilaczy Impulsowych

Alkohol - nie tylko w gardło

Alkohol izopropylowy jest powszechnie stosowany w olejach do filtra, ponieważ ułatwia wnikanie oleju w pory filtra. Ma działanie rozrzedzające dzięki czemu dużo łatwiej jest go rozprowadzić po całej powierzchni filtra. Pamiętaj, że po nasączaniu filtra olejem koniecznie musisz dać mu czas na odparowanie! W przeciwnym razie olej może zostać zassany do wlotu albo w skrajnych sytuacjach może się nawet zapalić.

Środki klejące

W oleju znajdziesz dodatki, które sprawiają, że po nasączeniu gąbkowego filtra dosłownie sklejają do siebie wszystkie zanieczyszczenia i drobiny, które z chęcią pożarłby przylgnie zaworowe i gładź cylindra w Twoim motocyklu. Dlatego właśnie tak ważne jest regularne mycie i nasączanie ponieważ warstwa nagromadzonego przyklejonego brudu ogranicza przepływ świeżego powietrza, którego Twoja fura potrzebuje żebyś mógł TRZYMAĆ GAZ! Bez powietrza skiśnie jak ogóry nastawione do weków minionego lata!

Dawać olej czy nie?

Twin Air twierdzi, że przez odpowiednio naoliwiony filtr powietrza przepłynie więcej powietrza niż przez filtr suchą gąbkę ale nie przesadzaj! Za dużo oleju ograniczy przepływ powietrza i paradoksalnie osłabi zdolność do wyłapywania zanieczyszczeń.

Czyszczenie filtra powietrza

Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie Ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć Ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

Środek czyszczący

Tutaj masz kilka alternatyw. Często motocykliści stosują rozpuszczalniki, które rozpuszczają oleje na bazie ropy naftowej. Jednakże po zastosowaniu rozpuszczalnik filtr jest nadal brudny, dlatego musisz umyć go wodą z mydłem. Innymi rodzajami środków czyszczących są specjalistyczne środki dedykowane do olejów roślinnych - te z reguły nie zawierają rozpuszczalników. Trzecim rodzajem środka czyszczącego jest zwykła benzyna. Zdecydowanie najskuteczniejszy środek czyszczący, tak skuteczny że zje nie tylko brud z filtra, ale również gumowe uszczelki, przelotki, klej i ostatecznie zdegraduje piankę filtra. Po kilku myciach filtra w benzynie zobaczysz, że filtr stał się wiotki i cały czas wydaje się mokry (nawet jak go wysuszysz).

Przeczytaj także: Dlaczego warto wybrać bongo z dodatkową filtracją?

W praktyce, taką możliwość dadzą Ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Nasączanie filtra powietrza

Najlepszym sposobem jest całkowite i dokładne nasączenie pianki, a następnie delikatne wyciśnięcie jej z nadmiaru oleju (absolutnie nie wykręcaj oleju jak świeżo wypranych gaci!). Niektóre oleje są sprzedawane w puszkach z aerozolem. Łatwiej się nakładają, niestety często riderzy nakładają zbyt mała warstwę oleju przez co zmniejszają poziom ochrony.

Przechowywanie filtra powietrza

Olej należy przechowywać w metalowych pojemnikach. Te plastikowe są zbyt porowate i prowadzą do wysychania oleju, a w związku z tym staje się on bezużyteczny. Cześć producentów pozwala na przechowywanie wstępnie naoliwionych filtrów, pod warunkiem, że umożliwiło im się wcześniejsze odparowanie alkoholu.

Filtry powietrza K&N

Filtry powietrza K&N zastępują tradycyjne filtry. Zastosowanie tych filtrów w motocyklu i samochodzie nie wymaga jakichkolwiek przeróbek i udoskonaleń. Nie trzeba również zmieniać seryjnych ustawień gaźnika. Unikalne rozwiązanie filtracyjne doskonale chroni silnik przed kurzem, piaskiem itp. Większość filtrów powietrza K&N wymaga czyszczenia zwykle co 10000 km (MOTOCYKLE) 80000km (Samochody).

  1. Filtr powietrza K&N spryskać obficie z obu stron płynem do czyszczenia filtrów powietrza lub płynem Power KleenTM. Pozostawić na 10 minut, aby płyn się wchlonal i rozpuścil zanieczyszczenia.
  2. Oplukac filtr chlodna woda pod niskim cisnieniem od czystej strony w celu wyplukania wszystkich brudów z filtra. Plukanie zakonczyc dopiero po calkowitym usunieciu plynu czyszczacego z filtra.
  3. Po wyplukaniu, delikatnie strzasnac nadmiar wody i pozostawic filtr do wyschniecia.
  4. Spryskac filtr powietrza równomiernie olejem K&N do filtrów powietrza wzdluz korony kazdego filtra utrzymujac wysokosc strumienia natrysku na poziomie ok. 8cm od jego powierzchni. Odczekac 20 minut, aby olej sie wchlonal.

Dodatkowa siatka na filtr - opinie

Dla tych, którzy jeżdżą w terenie i nie mają czasu na zabawy z filtrem, polecana jest kupno dodatkowej siatki na filtr. Jest to produkt firmy Twin Air, który zakłada się na filtr i nie przepuszcza błota. Dzięki temu, nawet podczas jazdy w trudnych warunkach, filtr pozostaje czysty. Siatkę można łatwo zdjąć, oczyścić i ponownie użyć.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Różne typy filtrów i ich ceny

Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z wyszukiwarki. Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.

Pamiętaj, że wszystkie sprzedawane towary są fabrycznie nowe i pochodzą z legalnego źródła bezpośrednio od dystrybutora. Na każdy towar udzielana jest 24 miesięczna gwarancja.

tags: #dodatkowa #siatka #filtr #powietrza #cross #opinie

Popularne posty: