Jak nasączać filtr powietrza KTM SX 125 i jaki olej wybrać? Poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Filtry powietrza odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu motocykla, chroniąc silnik przed zanieczyszczeniami i zapewniając optymalny przepływ powietrza. W przypadku motocykli KTM SX 125, dbałość o filtr powietrza jest szczególnie ważna ze względu na specyfikę jazdy w terenie, gdzie narażony jest on na kontakt z kurzem, pyłem i błotem.
Odpowiednia konserwacja filtra powietrza, obejmująca czyszczenie i nasączanie olejem, jest kluczowa dla utrzymania jego wydajności i przedłużenia żywotności. W tym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zadbać o filtr w Twoim motocyklu KTM SX 125.
K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem
Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza.
Legendarne filtry powietrza K&N, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.
Czyszczenie (i nasączanie) filtra powietrza K&N w motocyklu zamiast wymiany
Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem.
Przeczytaj także: Proces filtracji krwi w organizmie
Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.
Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?
Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba ta jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.
Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze? Poradnik krok po kroku:
Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.
- Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
- Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
- Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
- Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
- Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 (jak jak w promocji na InterMotors.pl) znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
- Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.
Ile oleju należy nanieść na filtr powietrza K&N?
Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na powyższym filmie instruktażowym.
Czy filtry powietrza K&N należy nasączać olejem przed pierwszym użyciem?
Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia. Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.
Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra Stihl MS 290
Czyszczenie filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką - nie zaleca się
Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu (patrz poradnik krok-po-kroku).
Gdzie kupić nasączane filtry powietrza K&N?
W Polsce wyłącznym dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors.
Filtry powietrza gąbkowe
Przeglądając rynek filtrów powietrza często spotkasz się z motocyklowymi filtrami gąbkowymi jako alternatywą dla standardowych filtrów papierowych. I nie bez powodu: takie filtry łatwo wyczyścisz, są bardziej odporne na uszkodzenia, a przy tym lepiej przepuszczają powietrze do silnika.
Wytrzymały filtr gąbkowy cross nie tylko lepiej radzi sobie z naporem brudu, ale nawet jak pęknie, to nie od razu puści ten brud dalej i nie doprowadzi do uszkodzeń w silniku. Co więcej, nie musisz wymieniać filtra powietrza gąbki także w przypadku nawet silnego zabrudzenia. Taki filtr możesz po prostu wyczyścić, co sprawdza się szczególnie w skuterach.
Gąbki nie mają określonych wytycznych, jak często je czyścić, są za to sugestie dotyczące ich kontroli. Unikaj benzyny czy rozpuszczalników i zastosuj dedykowane środki czyszczące do filtrów. Dzięki nim, filtr powietrza gąbkowy wyczyścisz nie raz, ale kilkadziesiąt razy.
Przeczytaj także: Zastosowania wody destylowanej i wodociągowej
W przeciwieństwie do papieru czy innych materiałów tego typu, gąbkę możesz nasączyć specjalnym płynem i jeszcze poprawić jej sprawność. Ze względu na możliwość czyszczenia gąbki, jej zużycie możesz rozumieć na dwa sposoby. Może to być typowe zabrudzenie filtra lub zużycie i uszkodzenie niepozwalające na dalszą eksploatację.
Jedną z zalet gąbki jest to, że nie zawsze musisz tu wymieniać cały filtr. Nierzadko wystarczy wymienić sam wkład filtra. Filtr gąbkowy do motocykla nierzadko możesz kupić w formie elementu do wycinania i samodzielnie przygotować wkład. Dotyczy to szczególnie wkładów do skuterów o prostej, płaskiej strukturze.
Do wielu motocykli znajdziesz gąbkowe zamienniki, i to renomowanych producentów. Pamiętaj jednak o zaletach i wadach gąbki, a także kształcie filtra. Najprostsze gąbki od Kengo czy Athena do skuterów znajdziesz już za kilkanaście złotych, także w wersji do samodzielnego wycinania. Te droższe, Polini czy Malossi będą bardziej złożone i zwykle dopasowane do konkretnych modeli motocykli.
Filtr powietrza w KTM SX 125
KTM SX 125 pozwala ci umieścić gąbkę w miejscu standardowego filtra powietrza. Takiej gąbki nie będziesz musiał wymieniać po każdym większym zabrudzeniu. Wystarczy, że regularnie sprawdzisz filtr i, w razie potrzeby, usuniesz brud z gąbki z pomocą specjalnych preparatów. W ten sposób zyskasz większą przepustowość powietrza i odporność na uszkodzenia, co przyda się, jeśli KTM SX 125 regularnie pokonuje trasy terenowe.
Przy wyborze zwróć uwagę, czy KTM SX 125 wymaga filtra dedykowanego, czy też możesz go przygotować samodzielnie z gąbki kupowanej na wymiar. Skorzystaj z wyszukiwarki, dzięki której znajdziesz gąbki dla konkretnego modelu, a nawet rocznika.
Serwisowanie filtra powietrza w KTM
Jak zaleca producent, zabieg czyszczenia filtra i airboxa w motocyklu Enduro KTM, powinno odbywać się najlepiej po każdym wyścigu lub co 20 mth. W zależności od modelu KTM EXC zdemontowanie filtra powietrza nie powinno zająć więcej czasu niż 2-3 minuty. Po zdjęciu filtra w jego miejsca koniecznie zainstaluj zaślepkę filtra powietrza. Dzięki tej osłonie skutecznie zamkniesz dolot powietrza.
Po wydostaniu „płuc” ukochanej Katie z airboxa, należy zdjąć piankę ze stelaża, a następnie zaserwować jej przyjemną kąpiel w benzynie lub nafcie… Czy aby na pewno? No nie do końca, choć niestety taki schemat postępowania wciąż jest w wielu kręgach praktykowany. Stosowanie benzyny bądź nafty znacząco skraca żywotność filtra (niszczy tworzywo piankowe), przez co z czasem filtr może zacząć szybciej przepuszczać drobinki zanieszczynień. Zaleca się więc stosowanie preparatów takich Motorex Air Filter Cleaner, opracowanych specjalnie do filtrów piankowych. Nie zawierają one rozpuszczalników, mających negatywny wpływ na strukturę pianki. Po kąpieli w takim preparacie, kolejnym krokiem będzie umycie filtra pod wodą i pozostawienie do wyschnięcia.
Nasączanie filtra powietrza
Etap trzeci, to nasączanie filtra powietrza, czyli nadanie naszemu filtrowi właściwości, zapobiegających przeciskaniu się cząstek brudu w stronę dolotu. Do tego zabiegu niezbędny okaże się Motorex Air Filter Oil 206, który zatrzymuje piasek, kurz i wodę, przy jednoczesnej gwarancji optymalnego przepływu powietrza lub wyścigowy Motorex RACING BIO LIQUID POWER. Preferowana metoda nasączania filtra w garażowym zaciszu zakłada wykorzystanie plastikowej reklamówki. Tak więc polewamy filtr odpowiednią ilością oleju, a następnie wsadzamy do reklamówki i w niej uganiatamy, aż do idealnego rozprowadzenia cieszy po piance.
Ważne, by rozprowadzić olej po całym filtrze. Obszar, który zostanie pominięty można dać szansę zanieczyszczeniom na przedostanie się przez filtr, co może doprowadzić do ich dalszej drogi w głąb silnika - dla nas kosztownej drogi. Tak zakonserwowany filtr odstawiamy na kilka minut w celu odparowania, a następnie montujemy i znów cieszymy się radością z jazdy!
Po zabiegu nałożenia filtra na wewnętrzny kołnierz dokładnie upewnij się, ze filtr idealnie przylega do konstrukcji komory filtra. Niedokładne dopasowanie może być przyczyną przenikania zanieczyszczeń do silnika, a także może negatywnie wpłynąć na osiągi silnika. W KTMSKLEP.PL, podobnie jak wielu czołowych zawodników, dodatkowo smarujemy krawędź filtra (tę, która właśnie przylega do airboxa), tawotem.
Sposoby na zaoszczędzenie czasu
Przygotowanie pojemników do czyszczenia, do nasączania, do tego sama procedura demontażu, czyszczenia, nasączania, montażu może zająć dobre kilkadziesiąt minut. Stąd czerpiąc z naszych doświadczeń ze świata wyścigów, zalecamy zaopatrzenie się w kilka, a nawet kilkanaście filtrów powietrza i… przeprowadzanie tego zabiegu na skalę masową tzn. na przykład na 10 filtrach!
Wystarczy, że zawartość puszki Motorex Air Filer Oil 206 wlejesz do pojemnika, a następnie każdemu czystemu filtrowi zaserwujesz w nim krótką kąpiel, zakończoną odprowadzeniem nadmiaru oleju. W ten sposób przygotowane filtry pakujemy oddzielnie do woreczków strunowych (te z zatrzaskiem) lub plastikowych reklamówek i… na kilka tygodni gotowe! Pamiętaj jednak, aby po upływie kilku tygodni przed montażem tak przygotowanego filtra, jeszcze raz dokładnie go wyściskać (w woreczku lub w rękawiczkach), by zapobiec ewentualnemu zgromadzeniu oleju w większej ilości w jakimś zakamarku naszej pianki.
Topowy producent filtrów powietrza TwinAir (dostawca filtrów KTM) zdał sobie z tego sprawę i specjalnie na takie warunki opracował dodatkowe osłony na filtr powietrza. Zagrożeniem dla Twojego filtra bez wątpienia może okazać się także nadmierna ilość wody, czy też błota (np. podczas pamiętnej inauguracji KTMSKLEP.PL ENDURO RACE 2017). O tym ekipa TwinAir także pomyślała i opracowała specjalną nakładkę na filtr, zapobiegającą jego zbytniemu zwilżeniu, przez co unikniemy zassania wody.
tags: #czym #nasączać #filtr #powietrza #ktm #sx

