Czym smarować filtr powietrza cross? Poradnik krok po kroku

Filtry powietrza K&N to produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność. W ten sposób filtr powietrza działa skutecznie i jest długowieczny.

Skąd wzięła się marka K&N?

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się, jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza.

Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.

Czyszczenie i nasączanie filtra powietrza K&N

Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem. Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.

Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?

Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba czyszczeń i nasączeń filtra powietrza K&N jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście, jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.

Przeczytaj także: Proces filtracji krwi w organizmie

Poradnik krok po kroku: Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze?

Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.

  1. Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
  2. Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
  3. Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
  4. Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
  5. Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
  6. Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Ile oleju należy nanieść na filtr powietrza K&N?

Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na filmach instruktażowych producenta.

Czy filtry powietrza K&N należy nasączać olejem przed pierwszym użyciem?

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

WAŻNE: Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

Czyszczenie filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką - nie zaleca się

Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu (patrz poradnik krok-po-kroku).

Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra Stihl MS 290

Gdzie kupić nasączane filtry powietrza K&N?

W Polsce wyłącznym dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors.

Alternatywne metody czyszczenia i smarowania filtrów powietrza

Oprócz filtrów K&N istnieją również inne metody dbania o filtry powietrza w motocyklach crossowych. W motocyklach terenowych i qudach filtr jest zwykle gąbkowy i mokry. To oznacza, że jest zbudowany z gąbek o różnych grubościach, zwykle z dwóch warstw - z zewnątrz cieńsza o większych porach, wstępnie filtrująca, a wewnątrz, grubsza i gęściejsza o bardzo drobnych otworach. Ponieważ pył w terenie potrafi być bardzo drobny, filtr dodatkowo nasącza się olejem.

W niektórych, niesportowych motocyklach, wystarczy olej silnikowy, najlepiej mineralny i gęsty. W sportowych motocyklach stosuje się specjalny olej, bardzo kleisty, który często po naniesieniu na filtr dodatkowo gęstnieje i staje się ciągnący. Filtr nie starcza na długo - raptem na 1, 2, 3 treningi lub jedną dłuższą przejażdżkę w terenie. Na szczęście filtr jest wielorazowego użytku i po wypraniu można go ponownie użyć.

Czyszczenie gąbkowych filtrów powietrza - krok po kroku

Sprawdzenie, czyszczenie i wymiana filtra powietrza, to podstawowa umiejętność, jaką musi posiąść użytkownik motocykla crossowego, enduro lub quada. Czyszczenie powinno odbywać się w zależności od warunków jazdy, co 1-2-3 godziny lub przejażdżki. Im więcej kurzu unosi się wokół motocykla, tym szybciej należy skontrolować stan filtra powietrza. W skrajnych przypadkach, podczas zawodów motocrossowych lub cross country, mechanicy wymieniają filtr po każdym biegu. Niektórzy stosują nawet specjalne, zewnętrzne nakładki dodatkowo filtrujące powietrze zanim trafi do właściwego filtra.

  1. Zdejmij fotel lub zbiornik paliwa (tam najczęściej znajduje się filtr powietrza). Zauważysz dużą gąbkę, zwykle bardzo zakurzoną i zalepioną brudem - to filtr powietrza. Wyciągnij filtr z mocowania jak najostrożniej, tak aby żadne z zanieczyszczeń nie wpadło do kolektora wlotowego - z reguły jest to szeroka, gumowa rura prowadząca do gaźnika. Na czas czyszczenie filtra, otwór zatkaj czystą szmatą tak, aby nic nie mogło się dostać do wewnątrz. Najlepiej jest skorzystać ze specjalnej, uszczelnionej gumą pokrywą w kształcie filtra. Przy tej okazji warto także przyjrzeć się obudowie filtra (air box), czy nie jest pęknięta lub w inny sposób uszkodzona.
  2. Teraz dokładnie umyj filtr, najlepiej w specjalnym preparacie do czyszczenia filtrów lub benzynie ekstrakcyjnej. Niektórzy zalecają ciepłą wodę z bardzo dużą ilością płynu do mycia naczyń. Przyda się głęboka miska lub wiaderko. Filtry nie powinny pozostawać długo zanurzone w benzynie. Ważne, żeby po zmyciu brudu i oleju, od razu suszone lub zmywane wodą z płynem do naczyń. Efektem mycia filtra powinno być usuniecie z niego jak największej ilości zanieczyszczeń.
  3. Filtr delikatnie wygnieć i wytrzep z resztek wody lub innego płynu (raczej nie wykręcaj, żeby nie uszkodzić gąbek oraz ich łączenia) i umieść w czystym, suchym miejscu do wyschnięcia.
  4. Gdy filtr jest już zupełnie suchy, sprawdź ponownie czy nie pozostały tam jeszcze drobne zanieczyszczenia. Jeśli tak, to wytrząśnij je, a najlepiej wydmuchaj sprężonym powietrzem (jeśli masz pod ręką kompresor).
  5. Teraz nanieś olej na filtr lub do miski i tam włóż filtr. Nasączaj go wgniatając olej w gąbkę, by rozprowadzić go równomiernie po całej powierzchni. Uważaj, by olej nie kapnął na podłogę lub na inny przedmiot, ponieważ jest bardzo klejący i trudny do usunięcia. Z jednej strony dołóż staranności, by filtr dokładnie w całości został pokryty olejem, a drugiej strony nie przesadź z jego ilością, ponieważ nadmiar będzie ściekać z air boxu na wahacz i zabrudzi motocykl. Przed założeniem nasączonego i wyciśniętego od nadmiaru oleju filtra, warto go pozostawić na 5-10 min. do wyschnięcia.
  6. Następnie filtr powietrza umieść na stelażu (zwykle jest to plastikowy lub metalowy koszyczek) i dociśnij do kolektora wlotowego. Upewnij się, że żadne zanieczyszczenia nie dostały do środka przy tej czynności. Upewnij się, że stelaż siedzi na właściwym miejscu i dokręć go. Załóż fotel i nie zapomnij dokręcić śrub do ramy.

Polecam zakupić 2-3 filtry i zmywać za jednym razem. To oszczędza czas i pracę. Nie eksperymentuj z uszkodzonym filtrem i wymień go niezwłocznie na nowy. Koszt to 50-80 PLN i w porównaniu z remontem silnika jest żaden!

Przeczytaj także: Zastosowania wody destylowanej i wodociągowej

Dodatkowe wskazówki

  • Dobrze nasmarowany filtr powietrza to pierwszy krok, by zadbać o bezproblemową jazdę na motocyklu.
  • Regularne serwisowanie filtra powietrza to podstawa!
  • Zaleca się zaopatrzenie się w kilka filtrów powietrza i przeprowadzanie tego zabiegu na skalę masową.
  • Warto stosować dodatkowe osłony na filtr powietrza, szczególnie w warunkach pyłowych lub piaskowych.

Podsumowanie

Dbanie o filtr powietrza w motocyklu crossowym jest kluczowe dla jego długowieczności i niezawodności. Regularne czyszczenie, odpowiednie nasączanie i unikanie pośpiechu to podstawowe zasady, które pozwolą uniknąć kosztownych napraw silnika.

tags: #czym #smarować #filtr #powietrza #cross

Popularne posty: