Czy motocykl ma filtr powietrza: Budowa i konserwacja
- Szczegóły
Filtr powietrza to element mający duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika. Filtruje nieczystości, pyłki, kurz - mające wpływ na zwiększone zużycie lub nawet zatarcie silnika. Zapobiega przedostawaniu się ciał obcych do układu zasilania. Niestety, brudny ma wpływ na osiągi i wzrost zużycia paliwa.
Po co filtr powietrza w motocyklu?
Powietrze, nawet to pozornie czyste, wdychane na łonie natury, ma w sobie sporo zanieczyszczeń. I nie mówię tu wcale o zanieczyszczeniach chemicznych, jak tlenki azotu czy, ogólnie mówiąc, smog. Chodzi o najzwyklejsze pyłki i kurz, których w metrze sześciennym powietrza potrafi być średnio około grama. Nawet tak pozornie niewielkie ilości nie powinny znaleźć się w silniku motocykla. Niemniej, powietrze (najlepiej jak najwięcej) do silnika dostać się musi, inaczej nici z jazdy.
Rola powietrza w silniku
Benzyna jest cieczą, w której zmagazynowana jest energia. Sama z siebie nie wybuchnie i nie wprawi silnika w ruch, a tym bardziej nie pozwoli przyspieszać lub zwalniać według oczekiwań kierowcy. Powietrze jest kluczem! Jest ono odpowiedzialne za transport benzyny (prawo Bernoullniego) oraz przygotowanie jej do spalenia. W dużym uproszczeniu oznacza to, że powietrze (najlepiej bez zanieczyszczeń, z odpowiednią prędkością, szerokością strumienia i z odpowiednimi zawirowaniami, na wyznaczonych odcinkach i przewężeniach) od momentu wlotu przez filtr, poprzez gaźnik i kolektor dolotowy, jest odpowiedzialne za rozdrobnienie paliwa na cząstki i dostarczenie do komory spalania w formie mgiełki (parowanie). To właśnie tak przygotowania mgiełka wybucha i wprawia w ruch system korbowo-tłokowy, napędzający, np. koła motocykla lub innej machiny.
Rodzaje filtrów powietrza w motocyklach
W motocyklach stosuje się różne rodzaje filtrów powietrza, dostosowane do specyfiki danego pojazdu i warunków eksploatacji. Najpopularniejsze typy to:
- Filtry papierowe: Stosowane głównie w motocyklach szosowych.
- Filtry gąbkowe: Popularne w motocyklach terenowych i quadach.
- Filtry stożkowe (sportowe): Często stosowane w celu poprawy osiągów.
Filtry papierowe
W motocyklach szosowych filtry są zwykle papierowe, w zasadzie takie same, jak w samochodach cywilnych. Papier o odpowiedniej grubości, ilości warstw i przepuszczalności stanowi filtr. Filtr jest suchy i nie nasącza się go żadnym preparatem. Zresztą nie ma takiej potrzeby, ponieważ w normalnych warunkach eksploatacyjnych nie występuje nadmierne zapylenie, jak podczas eksploatacji poza utwardzonymi drogami.
Przeczytaj także: Budowa filtra powietrza motocykla 125
Filtry gąbkowe
W motocyklach terenowych i qudach, filtr jest zwykle gąbkowy i mokry. To oznacza, że jest zbudowany z gąbek o różnych grubościach, zwykle z dwóch warstw - z zewnątrz cieńsza o większych porach, wstępnie filtrująca, a wewnątrz, grubsza i gęściejsza o bardzo drobnych otworach. Ponieważ pył w terenie potrafi być bardzo, bardzo drobny, zatem filtr dodatkowo nasącza się olejem. W niektórych, niesportowych motocyklach, wystarczy olej silnikowy, najlepiej mineralny i gęsty. W sportowych motocyklach stosuje się specjalny olej, bardzo kleisty (lepiej go nie dotykać gołą ręką), który często po naniesieniu na filtr dodatkowo gęstnieje i staje się ciągnący, niczym pajęczyna lub guma do żucia, po prostu się rozchodzi na powierzchni, penetruje w głąb i przylepia do porów w całej powierzchni filtra.
Filtr nie starcza na długo - raptem na 1, 2, 3 treningi lub jedną dłuższą przejażdżkę w terenie. Na szczęście filtr jest wielorazowego użytku i po wypraniu można go ponownie użyć. Sprawdzenie, czyszczenie i wymiana filtra powietrza, to podstawowa umiejętność, jaką musi posiąść użytkownik motocykla crossowego, enduro lub quada. Czyszczenie powinno odbywać się w zależności od warunków jazdy, co 1-2-3 godziny lub przejażdżki. Tu naprawdę nie ma reguły, i to do Ciebie należy właściwa ocena. Oczywiście im więcej kurzu unosi się wokół motocykla, tym szybciej należy skontrolować stan filtra powietrza. W skrajnych przypadkach, podczas zawodów motocrossowych lub cross country, mechanicy wymieniają filtr po każdym biegu. Niektórzy stosują nawet specjalne, zewnętrzne nakładki dodatkowo filtrujące powietrze zanim trafi do właściwego filtra.
Filtry stożkowe (sportowe)
Filtr stożkowy do motocykla, zwany sportowym. Wymaga okresowego mycia i nasączania, przy odpowiednim strojeniu zwiększa moc. Jest też dożywotni. Polecane dla tych, co chcą poprawić osiągi motocykla, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie filtr stożkowy do motocykla. Wraz z układem rozrządu i sportowym wydechem podczas strojenia na hamowni filtr stożkowy motocyklowy może znacząco poprawić osiągi silnika.
Pomimo większych przepływów nie można się jednak spodziewać, że silnik po zamontowaniu bawełnianego, sportowego filtra, nagle będzie generował znacząco więcej mocy i momentu obrotowego. Różnice są raczej kosmetyczne i taki zabieg należy traktować jako element tuningowej układanki niż samodzielną modyfikację.
Jak czyścić filtr powietrza?
Sposób czyszczenia filtra powietrza zależy od jego konstrukcji. W przypadku filtra papierowego wystarczy przedmuchać go sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu powietrza podczas pracy. To ważne, bowiem inaczej możemy filtr zepsuć lub nieodwracalnie zapchać. W przypadku filtrów sportowych lub gąbkowych należy je wymyć.
Przeczytaj także: Kiedy stosować filtry gąbkowe?
Czyszczenie filtra gąbkowego - krok po kroku
- Demontaż: Zdejmij fotel lub zbiornik paliwa (tam najczęściej znajduje się filtr powietrza). Wyciągnij filtr z mocowania jak najostrożniej, tak aby żadne z zanieczyszczeń nie wpadło do kolektora wlotowego - z reguły jest to szeroka, gumowa rura prowadząca do gaźnika. Na czas czyszczenie filtra, otwór zatkaj czystą szmatą tak, aby nic nie mogło się dostać do wewnątrz.
- Mycie: Dokładnie umyj filtr, najlepiej w specjalnym preparacie do czyszczenia filtrów lub benzynie ekstrakcyjnej. Niektórzy zalecają ciepłą wodę z bardzo dużą ilością płynu do mycia naczyń. Przyda się głęboka miska lub wiaderko.
- Płukanie: Filtr delikatnie wygnieć i wytrzep z resztek wody lub innego płynu (raczej nie wykręcaj, żeby nie uszkodzić gąbek oraz ich łączenia) i umieść w czystym, suchym miejscu do wyschnięcia.
- Sprawdzanie: Gdy filtr jest już zupełnie suchy, sprawdź ponownie czy nie pozostały tam jeszcze drobne zanieczyszczenia. Jeśli tak, to wytrząśnij je, a najlepiej wydmuchaj sprężonym powietrzem (jeśli masz pod ręką kompresor).
- Olejowanie: Teraz nanieś olej na filtr lub do miski i tam włóż filtr. Nasączaj go wgniatając olej w gąbkę, by rozprowadzić go równomiernie po całej powierzchni. Uważaj, by olej nie kapnął na podłogę lub na inny przedmiot, ponieważ jest bardzo klejący i trudny do usunięcia.
- Montaż: Następnie filtr powietrza umieść na stelażu (zwykle jest to plastikowy lub metalowy koszyczek) i dociśnij do kolektora wlotowego. Upewnij się, że żadne zanieczyszczenia nie dostały do środka przy tej czynności. Upewnij się, że stelaż siedzi na właściwym miejscu i dokręć go. Załóż fotel i nie zapomnij dokręcić śrub do ramy.
Czym wyczyścić sportowy filtr powietrza?
Do tego celu używamy dedykowanych specyfików (sportowe) lub ciepłej wody z mydłem. Po wymyciu pozostawiamy do samoczynnego wyschnięcia. Następnie nasączamy filtr sportowy dedykowanym specyfikiem a gąbkowy olejem do filtrów powietrza, które znajdziecie w sklepach motocyklowych oferujących chemię do jednośladów.
Czy sportowy filtr powietrza podnosi moc?
Zdania są podzielone. Bez korekty w ustawienia dawki paliwa może się zdarzyć, że w sprzyjających warunkach poprawi się moc szczytowa, kosztem przebiegu w dolnym i średnim zakresie krzywej momentu obrotowego. Z pewnością sportowy filtr powietrza wraz ze zmianą układu wydechowego, oraz wspomnianych parametrów wtrysku podniesie wydajność silnika, ale bez hamowni i sensownego tunera sama wymiana najczęściej jest nieodczuwalna. W wielu przypadkach natomiast nieznacznie zmieni się dźwięk wywołany przez powietrze zasysane przez silnik.
Podsumowanie
Filtr powietrza to kluczowy element w motocyklu, wpływający na jego osiągi i żywotność silnika. Regularne czyszczenie i wymiana filtra, dostosowane do warunków eksploatacji, to podstawa dbałości o pojazd. Wybór odpowiedniego typu filtra zależy od specyfiki motocykla i oczekiwań właściciela.
Przeczytaj także: Materiały Filtrów Powietrza w Motocyklach
tags: #czy #motocykl #ma #filtr #powietrza #budowa

