Czy filtr powietrza ma wpływ na temperaturę silnika?
- Szczegóły
W powszechnym mniemaniu trudne warunki pracy dość często łączone są z częściami zamiennymi. Kiedy podczas szkoleń, spotkań, rozmów czy konkursów pytamy Was „Czy, dlaczego i w jakiej sytuacji namawiacie klientów do skrócenia interwału wymiany filtra powietrza?”, Wasze odpowiedzi dość często oscylują wokół „trudnych warunków pracy”.
Trudne warunki eksploatacji pojazdu
Kiedy pytamy, w jakiej sytuacji zalecacie skrócenie interwału wymiany filtra powietrza, wskazujecie na trudne warunki eksploatacji pojazdu. Najczęściej rozumiecie przez to pracę w środowisku zapylonym. Aż 90% respondentów wskazuje na drogi szutrowe, jazdę przez pola czy pracę pojazdów obsługujących budowę dróg i autostrad, jednak to dość niepełne spojrzenie. Podczas jazdy za innym samochodem drogą szutrową filtr powietrza w naszym aucie zasysa ogromną ilość pyłu.
Idealne warunki pracy dla filtra powietrza to suche powietrze o stałej temperaturze i jazda ze stałą prędkością przy niewielkim natężeniu ruchu. Jeśli do tego niezbyt często przecinamy tor lotu owadów, to możemy założyć idealne oczyszczanie powietrza przez cały okres międzyserwisowy. Jednak realia życia filtra powietrza są zgoła odmienne: deszcz, niskie temperatury zewnętrzne i bardzo wysoka temperatura w komorze silnikowej. Do tego co chwilę korki i dość często jazda za „kopcącym busem”. Nie zapominajmy też, że zdarza się porcja spalin z ogromną ilością przepalonego oleju.
W przypadku filtrów powietrza Hengst jedną z tych zmiennych możemy uznać za mało istotną - zmiana wilgotności nie wpływa na zdolność filtracji powietrza. Odpowiednio zaimpregnowany materiał filtracyjny po wielu cyklach zawilgocenia i wyschnięcia pozostaje w pełni funkcjonalny. Ale zaolejone spaliny, ściery opon, metali i asfaltu nadal stanowią poważne wyzwanie.
Kiedy wymienić filtr powietrza wcześniej?
Jakie warunki eksploatacji nakazują wymienić filtr powietrza wcześniej, niż zakłada producent auta? Poza wspomnianymi przez Was warunkami wysokiego zapylenia jest to jazda w zatłoczonych aglomeracjach miejskich. Korki czy też spowolniony ruch tworzą ekstremalnie trudne warunki pracy - po przebiegu kilkunastu tysięcy kilometrów filtr powietrza (a także kabinowy!) może być zaolejony i mieć posklejane lamele materiału filtrującego, co skutecznie ogranicza jego funkcjonalność.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Wpływ zatkanego filtra powietrza na silnik
Zatkany filtr powietrza ma istotny wpływ na pracę silnika, jednak jego bezpośredni wpływ na temperaturę jednostki napędowej jest pośredni. Gdy filtr powietrza jest mocno zabrudzony, do silnika dostaje się mniej powietrza, co powoduje powstawanie zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej. Bogata mieszanka spala się mniej efektywnie, prowadząc do powstawania większej ilości nagaru i osadów w komorze spalania oraz na zaworach. W efekcie silnik może pracować nierówno, tracić moc, a zużycie paliwa wyraźnie wzrasta.
W dłuższej perspektywie, niepełne spalanie i nagromadzenie osadów mogą prowadzić do przegrzewania się silnika - nagar na zaworach i tłokach utrudnia odprowadzanie ciepła, a spaliny mają wyższą temperaturę. Dodatkowo, komputer sterujący silnikiem może próbować kompensować niedobór powietrza, zwiększając dawkę paliwa, co jeszcze bardziej pogłębia problem. W skrajnych przypadkach zatkany filtr powietrza może doprowadzić do pojawienia się kontrolki temperatury lub nawet przegrzania silnika, zwłaszcza podczas jazdy w upalne dni lub pod dużym obciążeniem.
Kontrolka temperatury silnika - co oznacza?
Każdy kierowca zna to nieprzyjemne uczucie, gdy podczas jazdy na desce rozdzielczej nagle zapala się kontrolka temperatury silnika. To sygnał, który w żadnym wypadku nie powinien być ignorowany. Zrozumienie, co stoi za tym ostrzeżeniem, jest kluczowe nie tylko dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, ale także dla zachowania zdrowia naszego silnika. Kiedy kontrolka temperatury silnika świeci, nie możemy tego zlekceważyć. Wczesne zidentyfikowanie problemu może uratować nas przed kosztownymi naprawami.
Przyczyny zapalania się kontrolki temperatury silnika:
- Niedobór płynu chłodzącego: Gdy poziom płynu chłodzącego spada, silnik nie jest w stanie skutecznie regulować temperatury.
- Awaria termostatu: Termostat kontroluje przepływ płynu chłodzącego.
- Uszkodzona pompa wodna: Pompa wodna jest kluczowa dla cyrkulacji płynu chłodzącego.
Diagnozując problem, warto również zwrócić uwagę na dodatkowe objawy, które mogą towarzyszyć zapaleniu kontrolki. Odpowiednia diagnostyka tych objawów może pomóc w szybkiej interwencji. Pamiętajmy, że silnik jest sercem pojazdu, a jego sprawność to klucz do bezpieczeństwa na drodze.
Układ chłodzenia silnika pełni kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury pracy silnika, co zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie i wydajność. Podczas pracy silnika, płyn chłodzący krąży przez jego wnętrze, pobierając ciepło. Następnie, jako gorący, trafia do chłodnicy, gdzie dzięki przepływającemu powietrzu zostaje schłodzony przed powrotem do silnika.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Inne przyczyny zapalania się kontrolki temperatury silnika:
- Awaria pompy wody: Pompa wody jest kluczowym elementem układu chłodzenia.
- Awaria termostatu: Termostat działa na zasadzie otwierania lub zamykania przepływu płynu chłodzącego w zależności od jego temperatury.
- Spadek poziomu płynu chłodzącego: Jest to jeden z najczęstszych powodów, dla których kontrolka temperatury silnika może się zapalić.
- Zatkana lub uszkodzona chłodnica: Zbyt niski poziom płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzewania silnika.
Właściwe monitorowanie działania pompy wodnej jest kluczowe dla zapewnienia długotrwałej sprawności silnika. Gdy kontrolka temperatury silnika się zapala, często oznacza to, że odczyty z czujnika są nieprawidłowe lub występuje awaria. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy czujnik temperatury jest prawidłowo podłączony. Niekiedy problem może leżeć w luźnych lub uszkodzonych złączach. Niekiedy czujnik może być zanieczyszczony lub uszkodzony mechanicznie. Dla dokładniejszej diagnostyki można skorzystać z multimetru do zmierzenia oporu czujnika w różnych temperaturach.
Przegrzewanie się silnika to problem, który może znacząco wpłynąć na jego żywotność. Gdy temperatura silnika przekracza dopuszczalne normy, skutki mogą być poważne. Przegrzewanie silnika nie tylko zagraża jego efektywności, ale również wiąże się z większymi kosztami eksploatacyjnymi. Regularna kontrola oraz serwisowanie układu chłodzenia to kluczowe działania, które mogą znacząco przedłużyć żywotność silnika. Nie można bagatelizować problemu przegrzewania się silnika, ponieważ jego ignorowanie prowadzi do poważnych konsekwencji.
Co robić, gdy zapali się kontrolka temperatury?
Jazda z zapaloną kontrolką temperatury silnika to jedna z najpoważniejszych sytuacji, jakie mogą spotkać kierowcę. Ignorowanie tego sygnału może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, które mogą wpłynąć nie tylko na mechanikę pojazdu, ale również na bezpieczeństwo pasażerów. Warto również zwrócić uwagę na ryzyko wypadku. Przegrzany silnik może prowadzić do nieprzewidzianych awarii, co stwarza zagrożenie nie tylko dla kierowcy, ale również dla innych uczestników ruchu drogowego.
W przypadku wystąpienia tego problemu, zaleca się również unikanie samodzielnych prób naprawy. Lepiej skonsultować się z wykwalifikowanym mechanikiem, który przeprowadzi pełną diagnostykę.
Problemy z wentylatorem chłodnicy
Problemy z wentylatorem chłodnicy mogą być poważnym zagrożeniem dla silnika samochodu, a ich przyczyny mogą być zróżnicowane. Aby zdiagnozować problemy z wentylatorem chłodnicy, warto przeprowadzić kilka prostych kroków. Pierwszym z nich jest sprawdzenie bezpieczników i ewentualna ich wymiana. Następnie, warto zbadać czujniki i przekaźniki, aby upewnić się, że działają poprawnie.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Sprawdzanie układu chłodzenia w samochodzie jest kluczowym krokiem, aby upewnić się, że silnik działa w odpowiednich warunkach termicznych.
Kluczowe kroki w diagnostyce i działaniu:
- Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego: Upewnij się, że poziom płynu znajduje się pomiędzy oznaczeniami minimalnym a maksymalnym.
- Obserwacja węży chłodniczych: Węże powinny być twarde i elastyczne.
- Kontrola termostatu: Jeśli silnik jest przegrzany, a termostat nie otwiera się, może to prowadzić do poważnych problemów.
Regularne dbanie o układ chłodzenia pomoże zminimalizować ryzyko przegrzania silnika oraz związanych z tym kosztownych napraw.
Symptomy przegrzewania się silnika:
- Kontrolka temperatury: Jeśli zapali się kontrolka temperatury na desce rozdzielczej, to najczęściej pierwszy sygnał, że coś jest nie tak.
- Nieprzyjemne zapachy: Możesz zauważyć specyficzny zapach spalanego oleju lub płynów eksploatacyjnych.
Właściwa reaktywność na te symptomy może uratować nie tylko Twój silnik, ale także Twoje pieniądze.
Samodzielna wymiana elementów układu chłodzenia
Jeśli zauważyłeś, że kontrolka temperatury silnika świeci się na desce rozdzielczej, może to być sygnał, że czas przyjrzeć się układowi chłodzenia. Wiele osób decyduje się na serwisowanie swojego pojazdu w warsztacie, ale niektóre z elementów układu chłodzenia można z powodzeniem wymienić samodzielnie.
Elementy, które można wymienić samodzielnie:
- Termostat: jego wymiana jest dość prosta i może rozwiązać problem z nadmiernym przegrzewaniem się silnika.
- Węże chłodzenia: w przypadku pęknięcia czy przecieku, można je samodzielnie wymienić.
Pamiętaj, że przed przystąpieniem do jakiejkolwiek naprawy ważne jest, aby odłączyć akumulator i poczekać, aż silnik się wystudzi. Nie zapomnij również o odpowiednich narzędziach, które ułatwią Ci pracę. Zawsze stawiaj na bezpieczeństwo - jeśli masz jakieś wątpliwości co do wymiany, nie wahaj się skonsultować z fachowcem lub wybrać się do warsztatu.
Znaczenie regularnych przeglądów technicznych
Podczas przeglądów technicznych można zdiagnozować wiele potencjalnych problemów, a także zapobiec ich rozwojowi. Przeglądy techniczne to również doskonała okazja do wymiany zużytych elementów, które mogą wpływać na wydajność silnika. Warto również pamiętać, że systemy elektroniczne w nowoczesnych samochodach ciągle monitorują różne parametry pracy silnika. Podsumowując, regularne przeglądy stanu technicznego są niezbędne, by unikać kosztownych napraw i zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Postępowanie w przypadku zapalenia się kontrolki temperatury
Gdy podczas jazdy zapali się kontrolka temperatury silnika, nie należy panikować, ale również nie warto lekceważyć tej sytuacji. W takim momencie należy podjąć odpowiednie kroki, aby uniknąć poważnych uszkodzeń silnika.
Kroki do podjęcia:
- Wyłącz silnik: Natychmiastowe wyłączenie silnika może pomóc w zapobieganiu dalszym uszkodzeniom.
- Sprawdź poziom płynu chłodniczego: Po pewnym czasie, gdy silnik wystygnie, sprawdź poziom płynu w zbiorniku.
- Wzywaj pomoc: Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie rozwiązać problemu, skontaktuj się z pomocą drogową lub mechanikiem.
Ważne jest, aby nigdy nie próbować jechać dalej, gdy kontrolka temperatury się świeci. Ignorowanie tego znaku może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, które wiążą się z dużymi kosztami napraw.
Zapobieganie przegrzewaniu się silnika
Aby unikać przegrzewania silnika w codziennej eksploatacji, warto przestrzegać kilku prostych zasad, które pomogą zapewnić odpowiednią temperaturę pracy jednostki napędowej.
Zasady eksploatacji:
- Regularne kontrole płynów chłodniczych: Upewnij się, że poziom płynu chłodzącego jest zawsze odpowiedni.
- Sprawdzanie stanu układu chłodzenia: Regularnie kontroluj stan chłodnicy, węży i termostatu.
- Unikanie długotrwałego postoju: Długotrwałe zatrzymywanie pojazdu w ruchu miejskim lub w korkach może prowadzić do nagrzewania się silnika.
- Sprawdzanie wentylatora: Upewnij się, że wentylator chłodnicy działa prawidłowo.
- Odpowiednia eksploatacja: Unikaj gwałtownego przyspieszania i nadmiernej jazdy z dużymi obciążeniami, zwłaszcza w upalne dni.
Podsumowanie
Utrzymanie silnika w dobrym stanie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu. W związku z pojawiającymi się problemami z temperaturą silnika, takich jak zapalenie się kontrolki, niezwykle istotne jest podejmowanie działań mających na celu ich zapobieganie oraz szybkie wykrywanie. Warto również zainwestować w technologie monitorujące temperaturę silnika oraz inne parametry pracy. Systemy te mogą oferować powiadomienia o nadchodzących problemach, umożliwiając podejmowanie działań zanim zajdzie poważne uszkodzenie.
Filtr powietrza a turbina
Filtr powietrza to ważny element, mający wpływ na pracę turbiny w samochodzie. Jest on pierwszą linią obrony przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do silnika, a tym samym do turbiny. Jeśli filtr jest zapchany lub uszkodzony, do silnika dostaje się zbyt mało powietrza lub powietrze zawiera zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić turbinę. Właściwa konserwacja filtra powietrza ma kluczowe znaczenie, aby turbina mogła pracować efektywnie i bezawaryjnie przez długi czas.
Regularna wymiana filtra powietrza jest jednym z najprostszych i najtańszych sposobów zapobiegania uszkodzeniom turbiny. Zanieczyszczone powietrze, które dostaje się do silnika, może uszkodzić łożyska turbiny, prowadząc do ich przedwczesnego zużycia. Niewłaściwy poziom oleju lub jego zanieczyszczenie może sprawić, że turbosprężarka nie będzie miała odpowiedniego smarowania, co prowadzi do przegrzewania się elementów i ich uszkodzenia.
Jak sprawdzić, czy turbina działa prawidłowo?
Aby sprawdzić, czy turbina działa prawidłowo, warto zwrócić uwagę na kilka objawów, które mogą sugerować jej awarię. Jednym z najczęstszych sygnałów jest spadek mocy silnika, który może być wynikiem niesprawnej turbiny, nie wytwarzającej odpowiedniego ciśnienia doładowania. Inny objaw to dziwne dźwięki, takie jak szum, gwizd lub piszczenie, które mogą wskazywać na uszkodzenie łożysk turbiny. Warto także sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju wokół turbiny, ponieważ może to oznaczać uszkodzenie uszczelnień.
Jak poprawić wydajność turbiny?
Aby poprawić wydajność turbiny, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów jej pracy. Po pierwsze, ważna jest odpowiednia jakość powietrza dostarczanego do turbiny, dlatego regularna wymiana filtra powietrza jest niezwykle istotna. Po drugie, dobry stan techniczny układu dolotowego i wydechowego ma ogromne znaczenie - wszelkie nieszczelności lub zanieczyszczenia mogą zmniejszyć efektywność turbiny. Warto także zadbać o odpowiednią ilość oleju w silniku oraz jego regularną wymianę, ponieważ to od niego zależy smarowanie i chłodzenie turbiny.
Filtr powietrza w samochodzie
W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr. Pomimo swojej stosunkowo prostej budowy, ma on niebagatelny wpływ na utrzymanie odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz zoptymalizowanie zużycia paliwa.
Czym jest filtr powietrza w aucie?
Filtr powietrza to ważny element umieszczony w komorze silnika. Jego zadaniem jest wyłapywanie kurzu, brudu i pyłu, które mogłyby przedostać się do jednostki napędowej. Wychwytuje on nawet 99,8% zanieczyszczeń, dzięki czemu bywa określany mianem „płuc samochodu”, co świadczy o jego istotnej roli. Nierzadko jest on mylony z filtrem kabinowym.
| Cecha | Filtr Powietrza | Filtr Kabinowy |
|---|---|---|
| Zadanie | Oczyszcza powietrze dostające się do silnika | Oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza kabiny |
| Umiejscowienie | Układ dolotowy silnika | Układ wentylacji |
Dzięki ułożeniu materiału w plisy, filtr powietrza zapewnia dużą powierzchnię filtrującą, jednocześnie nie zajmując wiele miejsca pod maską pojazdu. Zróżnicowana gęstość włókien umożliwia selektywną separację cząstek oraz wydłuża okres eksploatacji każdego egzemplarza. Jego forma sprawia, że jest on odporny na wilgoć, duże wahania temperatury czy pulsację powietrza. Szczelna obudowa zapewnia natomiast jednostajny przepływ i ogranicza dostęp wilgoci.
Rola filtra powietrza w samochodzie
Zadaniem wkładu filtrującego jest oczyszczanie powietrza, dostającego się do silnika przez układ dolotowy. Wyłapuje on różnego rodzaju zanieczyszczenia - głównie w postaci drobnych pyłów - które mogłyby negatywnie wpływać na pracę oraz żywotność jednostki napędowej. Niskie opory ssania, odpowiednie przyspieszenie oraz właściwa moc napędu - wszystkie te cechy zależą od stanu filtru powietrza.
Brudny filtr powietrza nie zabezpieczy silnika w wystarczający sposób, sprawiając, że niepożądane drobiny znajdą się między innymi w oleju czy pomiędzy pierścieniami tłokowymi. W samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, mogą one również doprowadzić do szybszego zużycia jej łożysk. Czysty filtr do powietrza wpływa natomiast na równomierną pracę motoru, ograniczając opory ssania. Ma duże znaczenie dla odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz przyspieszenia - istotnych zwłaszcza podczas manewru wyprzedzania. Minimalizuje także poziom hałasu oraz sprawia, że samochód zużywa mniejszą ilość paliwa, dzięki czemu jego bieżąca eksploatacja jest bardziej ekonomiczna.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza w samochodzie dzielimy według typu materiału filtrującego. W sprzedaży dostępne są dwie podstawowe wersje:
- suche - wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny bądź bawełny, które najczęściej znajdują się w autach osobowych.
- mokre - stosowane zazwyczaj w pojazdach sportowych oraz typu off-road, w których powietrze jest filtrowane m.in, przez włóknina nasączona olejem.
Budowa systemu filtracji powietrza w samochodzie
System filtrujący powietrze dostarczane do jednostki napędowej składa się z kilku elementów. W pojazdach osobowych i dostawczych zazwyczaj znajduje się on pod maską, w komorze silnika. W jego początkowym odcinku umieszczony jest przewód rurowy z wlotem powietrza, prowadzący do obudowy. W jej wnętrzu znajduje się wkład, który - jak już zostało wspomniane - wykonywany z papieru, papieru z włókniną bądź samej włókniny z tworzywa sztucznego. Dalej umieszczono przewód wraz z przepływomierzem, czyli czujnikiem elektronicznym.
Dlaczego warto wymieniać filtr powietrza w samochodzie?
Systematyczne stosowanie nowego filtra powietrza do auta niesie za sobą długofalowe korzyści. Pozytywnie wpływa na kondycję jednostki napędowej, minimalizując ryzyko wystąpienia jej usterek i wydłużając żywotność silnika. Regularnie zmieniany wkład uniemożliwia przedostawanie się do wnętrza groźnych zanieczyszczeń, chroniąc przed spadkiem mocy i obniżeniem osiągów.
Jak często wymieniać filtr powietrza w samochodzie?
Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata. Nie bez znaczenia będzie tutaj jakość wykonania samego elementu, która wpływa na żywotność, a w konsekwencji - okres pomiędzy kolejnymi wymianami.
Jakie są objawy zużytego lub uszkodzonego filtra powietrza w samochodzie?
Zatkany filtr powietrza w aucie powoduje spadek mocy silnika, jego nierównomierną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Te symptomy mogą pojawić się także w przypadku, gdy dojdzie do przerwania wkładu. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, trzeba pamiętać o regularnej wymianie tego ważnego elementu. Nie warto czekać, aż objawy zapchanego filtra powietrza albo jego uszkodzenia, dadzą o sobie znać.
Objawy zapchanego filtra powietrza:
- Zwiększone spalanie
- Nierównomierna praca silnika
- Problemy z uruchomieniem silnika
- Ciemny dym z rury wydechowej
- Zapach paliwa w kabinie
Objawy nieszczelnego filtra powietrza:
- Wyraźny spadek mocy
- Nierówna praca jednostki napędowej na niskich obrotach
- Hałas podczas przyspieszania
- Dymienie na czarno z układu wydechowego (w autach z turbosprężarką)
- Charakterystyczny gwizd turbiny (w autach z turbosprężarką)
Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza to wymienny element układu dolotowego. Oznacza to, że w określonych odstępach czasu możesz samodzielnie - lub z pomocą specjalisty - zastąpić go nowym egzemplarzem. Czynność ta jest wyjątkowo prosta i szybka; wystarczy, że masz nieco chęci i wolnego czasu. Jak wymienić filtr powietrza własnoręcznie?
Wymiana filtra powietrza krok po kroku
- zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza;
- zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów;
- wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy;
- umieść w tym samym miejscu nowy wkład;
- przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona;
Koszty wymiany filtra powietrza
Ile kosztuje wymiana filtra powietrza? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wpływ na ostateczną cenę ma między innymi rodzaj oraz jakość nowego wkładu czy czas, jaki specjalista spędzi na realizacji usługi. Ceny nowych wkładów zaczynają się od 10 zł za prosty, tradycyjny model i sięgają nawet 700 zł, jeśli to sportowe wersje o zwiększonej przepustowości.
tags: #czy #filtr #powietrza #ma #wpływ #na

